Måttbeställda gaffelbussningar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det verkar vara svårt att hitta de övre bussningarna till min 83:a GSX750ES, bussningarna ska vara 37x40x7,8 mm men de verkar väldigt misstänkt på att dom utgått och verkar inte finnas nånstans. Hoppet står till MC-shopen men det verkar lite osäkert om dom går att få tag på.

Verkar finnas bussningar som är 37x41x12 mm men frågan är om det är möjligt att svarva upp ytterbenen så dessa passar eller svarva ner dom utvändigt så dom passar i benen. Ytterben lär ju vaea att större helvetet att få upp centrerat i en svarv men även bussningarna lär ju vara lite jäkliga att spänna även om man gör ett dorn att ha invändigt vid svarvningen då dom är delade.

Är det nån som vet om man kan få tillverkat gaffelbussningar efter special mått?

Skulle det annars funka att svarva bussningar från oljebrons eller är det bara att glömma pga friktionen och slitage av benen?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man vet liksom redan när man ser rubriken vem som är författaren av inlägget?

Klart det finns att köpa någonstans, slå av svarven nu...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag behöver ju inte nödvändigtvis måttbeställa gaffelbussningarna och är glad att slippa svarva om bussningar och ben om jag slipper. Det jag söker är bussningen som heter 5115231300, cmsnl har visserligen men bara en kvar men jag behöver ju två.

Hittade en på eBay i Israel och en säljare med tre i England men där vet jag inte om dom skickar till Sverige, har mailat och frågat.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Glycodur bussning finns i måtten 37x40x20, man kan ju göra en hållare (rör) som är 40 invändigt och 8mm djup. Pressa i bussningen och sticka av den bit som sticker ut. Sedan pressa ur den lagom långa biten och montera i gaffelbenet
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Eller så har man en axel på 37mm som man har inuti bussningen och klämmer ihop bussningen runt med backarna i chucken, funkar lika bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick svar av engelsmännen och dom skickar inte till Sverige ?

Israel känns väl ut så där just nu, dom har väl fullt upp med att försöka ta död på varandra enligt vad som sägs på nyheterna.

Glycodur bussningen verkar ju intressant, om jag fattar det hela rätt så är den belagd med nån brons yta. Att korta ner längden bör inte större match i svarven.

Ska kolla var man kan köpa dessa, eller är det nån som vet?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
SKF verkar ha en bussning som jag tror bör funka PCM 374020 E tror att det är samma som Glycodur PG 374020 F.

Att sticka av dessa är kanske lösningen om man inte hittar original på ett smidigt sätt. Får kolla med Momentum om dom kan fixa fram såna.

Jäkligt segt med grejer till denna hoj, har egentligen ingen panik men den står dåligt till i garaget då jag behöver in med andra grejer. Jag inte trodde att det skulle ta flera månader att få fram grejerna till framgaffeln.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Glycodur och SKF varianten är belagda med teflon har jag för mig,satte sådana i en Husqvarna cross en gång ,där var det så fiffigt att det passade med standardnussningar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
SKF verkar ha en bussning som jag tror bör funka PCM 374020 E tror att det är samma som Glycodur PG 374020 F.

Att sticka av dessa är kanske lösningen om man inte hittar original på ett smidigt sätt. Får kolla med Momentum om dom kan fixa fram såna.

Jäkligt segt med grejer till denna hoj, har egentligen ingen panik men den står dåligt till i garaget då jag behöver in med andra grejer. Jag inte trodde att det skulle ta flera månader att få fram grejerna till framgaffeln.
Du funderar inte att låta liket vila i frid o ge grannens pojk motorn till gocarten eller något liknande..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Glycodur och SKF varianten är belagda med teflon har jag för mig,satte sådana i en Husqvarna cross en gång ,där var det så fiffigt att det passade med standardnussningar

Okej låter ut bra, är ju inte hela världen att sticka av bussningarna då man svarv stämmer bara inner och ytterdiametern är ju det en hyfsat enkel operation. Det verkar alltså finnas en lösning om det nu totalt skiter sig med att få fram original bussningar hyfsat fort.


Du funderar inte att låta liket vila i frid o ge grannens pojk motorn till gocarten eller något liknande..

Nä, grannen har bara flickor som dessutom är runt 50 år och bor ca 90 mil bort, i sånt fall skulle väl mina barn få motorn och då jag jag nog mer göra än att hitta nya bussningar till gaffeln ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar väldigt osäkert orginal bussningar efter att talat med mc-shopen. Har nu hittat teflonbelagda bussningar, ringde Momentum men dom var 37x40x30 mm vilket ju bra då dom blir lättare att spänna upp dessa i svarven. Några dagar bort och 120 kr styck lät ut som helt okej så om nu mot förmodan jag skulle få Suzukis sista original bussningar är det ju inte hela världen.

Egentligen klarar jag ju mig med en men jag tog två om nåt går åt skogen.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top