Måste jag köpa Office-program?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle öppna mina dokument nu på kvällen, men si det gick inte. Numera måste jag betala minst 900 spänn/år för att ens kunna läsa dem. Låter det rimligt? Har det alltid varit så? Har jag levt under en sten?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skulle öppna mina dokument nu på kvällen, men si det gick inte. Numera måste jag betala minst 900 spänn/år för att ens kunna läsa dem. Låter det rimligt? Har det alltid varit så? Har jag levt under en sten?

Kör förvisso Open Office själv, men vill du bara läsa finns väl word/excell viewers gratis någonstans på MS hemsida? Iof bara använt wordviewer själv....
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag vågar också påstå att LibreOffice/ är snäppet bättre än OpenOffice.
Precis som korvgubbe säger så utvecklas LibreOffice mer, eftersom de flesta utvecklare gått över dit från OpenOffice.

Gratis är det också, bara att dra hem.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Någon sa att LibreOffice var det som var skiten nu och att Open Office inte längre skulle utvecklas i samma takt.. Någon som vet?

HIttade denna review från augusti och där verkar det vara hugget som stucket..
http://www.infoworld.com/d/applications/review-apache-openoffice-4-vs-libreoffice-41-224280?page=0,0

OpenSource utvecklarna blev ledsna i ögat när Oracle köpte upp Sun och därmed blev ägare till Open Office (och MySQL). Så då gjorde då började de göra en egen version av Open Office istället (med hjälp av källkoden från Open Office).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu pratar ni om saker jag inte förstår... Men okej, jag vill bara kunna skriva lite. inget märkvärdigt alltså, och då borde LibreOffice funka?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det blev LibreOffice, ser ungefär likadant ut som det andra, vad-det-nu-hette. Tack alla för hjälpen!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Open Office tillhör numera Apache-projektet och heter följdaktligen Apache Open Office. I princip alla utvecklare från IBM som jobbade med Lotus Symphony (deras klon av Open Office), har nu gått in i Apache-projektet och det planeras en IBM-version av programmet till kommande vår/sommar (om nu tidplanen håller). Ingen mer utveckling av nuvarande Symphony.

Den senaste versionen av Open Office är riktigt vass och inkluderar en Access-liknande databas och mycket annat godis som saknades för bara ett år sedan. Det var ett år sedan jag tittade på Libre Office och den var då likvärdig med de övriga open source-varianterna. Hur den utvecklats sedan dess, vet jag inte. Har bara koll på OO och Lotus Symphony (tack vare projekt i jobbet).

Men kikar man på MS Office Pro 2013 t.ex., så är det mycket som bleknar i jämförelsen. Där kan vi prata om vassa verktyg och ett ordentligt uppryck på de senaste åren (tog fart iom 2010). Men det kostar... 3.500kr är normalpris för Pro-versionen.

För hemmabruk är OO och Libre Office alldeles utmärkt och även många proffsändamål. Jobbar man med modellering av data och tung ekonomisk analys och Business Intelligence osv, då är det dock MS Office som gäller (64-bit för att adressera mer än 1GB data i minnet).
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
I TS fall så skulle jag rekomendera att använda skydrive.. Lite som word fast det är på nätet så du behöver inte installera något.. och om du dessutom har ett hotmail-konto så behöver du ingen registrering. Har nu mera ersatt ofiice med skydrive och google docs, räcker till att skriva rapporter och fixa enkla dokument.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top