Måla om fälgarna vid däckbyte?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Jag har plockad loss däcken för att köra dom till däckfirman.
Fälgarna har en mattsvart färg som börjar bli lite sliten, framförallt på framfälgen där man lossar/sätter fast låset.
Kan man själv köpa färg och spraya på och isf vad skall man ha för färg?

Tack på förhand!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att fullacka fälgar med sprayfärg direkt ovanpå originalfärgen blir inte bra. Skall du lacka om fälgarna så är det blästring och 2k lack (eller pulverlack) som gäller.
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Alltså... lämna in dom till en firma?
Nått hum om vad sånt kostar? Kanske till ock med koll på nån bra firma i sthlm so m vill ha lite på sidanomarbete (PMa isf)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kompisen pulverlackade fram och bakfälg för 600 kr häromåret, det kan du ha som riktpris. Kom ihåg att du bör byta hjullagrerna om du pulver-lackar och att det kostar lite.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Alltså... lämna in dom till en firma?
Nått hum om vad sånt kostar? Kanske till ock med koll på nån bra firma i sthlm so m vill ha lite på sidanomarbete (PMa isf)


Pulver är hårt o bra och lite billigare men kräver att du plockar ur lagrena(merkostnad+jobb)och begränsar kulörerna.
Jag använde den här firman http://www.intera-sverige.se/ för våtlack i stället. Duktiga snabba och blev som jag ville.

/U
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
En kanske dum fråga men....
Varför måste man byta lager?
De sitter ju i navet....där lackar man väl inte??
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
går bra att lacka själv om man är noga man kan använda paintstripping medel eller som jag köp slipduk och gå på hårt sedan en bra grundfärg och 2-3 lager färg/fälgfärg samt 3 lager klarlack (köpte allt på biltema faktiskt)

Men sen måste man be han som kränger på däcken att vara lätt på handen

Och NEJ det blir aldrig lika hållbart som pulver.

Lämnade in mina till Din MC och dom trodde inte det skulle gå utan att sabba lacken men det gick hur bra som helst :)

har även krängt själv hemma och det höll
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Man bränner typ fast färgen och lagren pallar inte värmen

Ahaa...där ser man.
Men då borde det räcka med att plocka ut dem och sätta in igen när lackeringen är klar?
Tänker på om man redan har fräscha lager..
 
Last edited:

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
Vattenslipa, lacka 2-3st lager 2komp färg, lägg på några lager klarlack:tummenupp klart funkar då fint för mig.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ahaa...där ser man.
Men då borde det räcka med att plocka ut dem och sätta in igen när lackeringen är klar?
Tänker på om man redan har fräscha lager..
Jo det skulle kunna funka, men de flesta anser att man förstör ett lager när man drar ut det. Eftersom man måste dra i innerringen och trycker ligger på ytterringen så blir det väldigt stor påfrestning därimellan.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Jo det skulle kunna funka, men de flesta anser att man förstör ett lager när man drar ut det. Eftersom man måste dra i innerringen och trycker ligger på ytterringen så blir det väldigt stor påfrestning därimellan.

Då blev man lite klokare! Tack =)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Om du in nu inte ska blästra dom, utan bara lämna in dom till lackerarn eller lacka själv så sätt på de nya däcken före men se till att dom är "intryckta". Alltså att däcket inte går ut till fälgen, detta för att kunna maskera däcket ordentligt.

När sedan lacken är klar är det bara och blåsa i luft i däcket. "Walla", garanterat inga märken efter däckjärn m.m.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo det skulle kunna funka, men de flesta anser att man förstör ett lager när man drar ut det. Eftersom man måste dra i innerringen och trycker ligger på ytterringen så blir det väldigt stor påfrestning därimellan.

Man måste inte dra ut det, jag brukar knacka ut hjullager. På ytterringen. Som de flesta gör. Fast det förutsätter att distansen i fälgen går att flytta ordentligt åt sidan.

Menar du att du rycker ut dem med typ glidhammare?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Man måste inte dra ut det, jag brukar knacka ut hjullager. På ytterringen. Som de flesta gör. Fast det förutsätter att distansen i fälgen går att flytta ordentligt åt sidan.

Menar du att du rycker ut dem med typ glidhammare?
Jag blev lite osäker nu men jag skulle ändå tippa på att det är väldigt svårt att knacka ur ett helt lager och enbart lyckas med att pricka ytterringen, ska inte säga att det är omöjligt dock. Om jag inte minns helt fel så sitter det ett rör innuti iaf R1-framfälgen vilket gör att man inte kan slå på ytterringen.

De flesta vanliga urdragare som finns greppar i innerringen iaf, sen hur många som använder sånna vet jag inte
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top