Lyxproblem : KTM Duke 890 R eller Triumph RS 765 ?

Gick med
27 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Letar ny hoj
Hej! Gick från MT-09 SP -21 till 765 R -23 i våras. Gjorde inkörningen på gata , därefter mest bana/bandagar. Har ca 300 mil på mätaren nu. Inga problem så här långt. Velade mellan 890 R och 765 RS. KTM's rykte om något varierande kvalitet samt lite blandat betyg vad gäller serviceorganisationen fällde avgörandet till Triumphs fördel för mig. Motormässigt är 765 lite "trist" denlåter kul och lämnar bra effekt men saknar karaktär kan jag tycka. Man får varva ordentligt för att det ska hända saker. I övrigt är chassie och köregenskaperna helt fantastiska , går bra att justera fjädring/dämpning så det passar mig (85kg 176cm). Upplever hojen som ganska liten men har ändå gott om plats att röra mig/flytta kroppen när jag kör.

Några saker jag inte gillar är.
1: Instrumenteringen , tar lång tid att boota upp när man slår till tändningen. Helt oanvändbar grafisk varvräknare på displayen, finns dock ett val med digitala siffror som går att använda.
2: Körlägen , återgår alltid till Road eller Rain efter att tändningen varit avslagen , sjukt irriterande på bandagar.
3: Går ej att stänga av anti wheelie separat , krävs att man stänger av all traction control. I track mode går det dock att provocera fram wheelies.
4: Upplever att traction control inte är lika snabb och smidig i reaktionerna som Yamahan jag hade innan.

I övrigt kan jag bara hålla med allt positivt som sägs och skrivs i media om hojen.

Mvh Anders
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bump! Hur har det gått?

Jag var och tittade på att byta in min 1290 SA-T mot en 890 GP.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gubben är inte ledsen, bara förvirrad …
Varför blev det ännu en KTM trots alla rykten om kvaliteten 🙄
Något måste ha varit bra.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top