Lufttryck framgaffeln - KAWASAKI Z 400 -82

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hejsan!

Det är så att jag undrar hur man(och vart) fyller på med luft på framgaffeln(den högra) på min Kawasaki -82
Fick reda på besiktningen att man skulle använda en handpump för detta och trycket skulle vara 0,8. Kan det stämma? Men hur kan man kolla så trycket är 0,8?

Har tittat på gaffeln är det under plastkåpan(plastpluppen)?
 

sportbike

Guest
En sån här är enklast att mäta med då det är rätt liten luftmängd i gaffeln, men 0,8 låter mycket, jag skulle halvera det annars blir den stum.

Image.ashx
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag kör med 0.7 i min gaffel. Geniet innan hade kört med en monsterkompressor när han skulle pumpa i luft så alla packboxar är åt helvete nu. Var hittar man en lämlig handpump som man kommer åt nipplarna med?
 

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Tack för svaren!

Jag kör med 0.7 i min gaffel. Geniet innan hade kört med en monsterkompressor när han skulle pumpa i luft så alla packboxar är åt helvete nu. Var hittar man en lämlig handpump som man kommer åt nipplarna med?

Undrar samma sak.
 

PPiMalmö

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Z750 -84
ex.
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...Parts_Accessories&hash=item1c26880b3a&vxp=mtr

På min Z750 -84 sitter det en nippel längst upp på respektive gaffelben.. och på vissa modeller finns det bara en nippel, då den är sammankopplad till båda gaffelbenen.

Trycket däremot måste du kolla specarna i en manual för din modell. Finns ett min-max värde och man handpumpar till lite över det tryck man vill ha och därefter pyser ut/ner till rätt tryck.
 

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Tack för alla svar :)

Nu till det tråkiga är att jag upptäckte att ena nippeln är trasig :(
Luften jag pumpar in pyser ut från nippeln. Någon som vet om man kan köpa ny nippel, alltså bara nippeln?
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
det brukar vara en vanlig bilventil, med andra ord så går det att byta ut ventilkärnan. Förmodligen får du en gratis hos närmsta däcknasare.

/B
 

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hejsan alla!

Nu är det så att jag har testat och bytt ventilnålen och det hjälpte inte alls :( Så bör behöva byta hela ventilen. Någon som vet hur man gör? Är det en vanlig däckventil?

En sådan? dackventil_latt_lastbil.jpg
 

PPiMalmö

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Z750 -84
Nope, inte samma..

Kolla efter din cykel på: http://www.cmsnl.com

Till min Z750 -84 ser ventilen ut så här (16126): http://www.cmsnl.com/kawasaki-1984-l4-z750_model12606/partslist/E7.html#results

Framgår kanske inte direkt av bilden detaljerat hur den ser ut, men inte som en bilventil i alla fall :)

Jag har beställt därifrån och det är inga problem. De är oftast lite dyrare och även lite dyra frakter, men det funkar..

Tänk på att om du avser att skruva av hela den övre "gaffelringen/locket" (där ventilen sitter fast) så ska du först lossa övre gaffelfästet så du inte har onödig press på gängorna.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Vill bara ställa en fråga relaterat till detta ämne. Är luft i gafflar nåt som alla hojar har? Tänkte byta olja i mina gafflar och undrar därför om jag måste samtidigt fylla på luft?
Tack!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill bara ställa en fråga relaterat till detta ämne. Är luft i gafflar nåt som alla hojar har? Tänkte byta olja i mina gafflar och undrar därför om jag måste samtidigt fylla på luft?
Tack!

På en del äldre hojar med undermålig gaffel så löste man en del av problemen genom att pytsa i lite övertryck. Det visade sig dock inte vara något bra då det ledde till ökad internfriktion och döda packboxar. I dagens gafflar försöker man undvika övertryck...
 

gizmo82

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hejsan igen!

Nu är det så att jag blev så irriterad så jag kollade bättre när jag pumpade in luft i gaffeln. Då märker jag att det ej är ventilen som tappar luft. Det är på kanten som luften pyser ut. Jag infogar en bild. Där det kommer luft ifrån har jag markerat med rött.
KAWASAKI.jpg

Är det nån packning som har gått åt fanders pga förra ägaren pumpat in för mycket luft?
Måste man byta hela gaffeln? Om inte hur byter man packningen? Kanske har skruvat fast för dåligt?
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Borde väl vara en o-ring nånstans på den där klumpen.
Vad jag kan se så trycker man ner klumpen, pillar ur en spårring så kommer klumpen upp med fjäder å allt. Kan kanske vara en idé att kolla dämpoljan när du ändå håller på.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top