Luftmotstånd med fel kåpor?

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Hur skulle luft motstånded bli om man monterade fel kåpor på fel hoj (ex. r6-07 kåpor på en r1-03). Kan det bli vibrationer eller andra konstigheter i så fall? Hur skulle topp farten förändras samt accelerationen? :gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Så länge kåporna passar och så länge du inte monterar på en Xjellkåpa så blir det ingen skillnad ;)
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Du tyckte det var bättre att göra först och fråga sen om du skulle få ett svar du inte vill ha? :hihi
 

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Du tyckte det var bättre att göra först och fråga sen om du skulle få ett svar du inte vill ha? :hihi

Haha, blev lite nojjig efter att jag läste att någon på detta förum hade monterat kina kåpor som sedan hade tagit in luft bakom kåporna och slitit av dom i hög fart :gnissla
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)

Glöm inte heller det viktigaste av allt, vetenskapligt bevisat hur många gånger som helst av SH: Passagerarfotpinnarna. Effekten och fartens fiende nr1. Du kan ha hur bra kåpor som helst. Är pinnarna nere är det kört.
Är inte de senaste rönen att över 40% av effekten försvinner?
 

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Glöm inte heller det viktigaste av allt, vetenskapligt bevisat hur många gånger som helst av SH: Passagerarfotpinnarna. Effekten och fartens fiende nr1. Du kan ha hur bra kåpor som helst. Är pinnarna nere är det kört.
Är inte de senaste rönen att över 40% av effekten försvinner?


Ja absolut, trodde alla visste om det? :brinnerup

I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)


Har du möjligtvis länk det? eller vet vart man kan läsa om det? Nyfiken:)
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
De flesta hojar har rätt usel aerodynamik ändå. Bara de sitter fast ordentligt är det nog ingen fara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Hur skulle topp farten förändras samt accelerationen? " Det viktigaste för detta är att motorn får den kylning den behöver. Ser man på dagens kåpor har de ofta hål i sidorna för att släppa ut luft för bättre kylning.
Men du märker ju om motorn överhettar. Går förmodligen att justera till. Du ser ju om hålen i sidorna på kåpan för att släppa ut luft sitter fel. Alternativt flytta ut kåpan ett par cm baktill för att släppa igenom luft.
 

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Åland/Jomala
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
I ett test med i princip alla sporthojar, så testade man toppfarten dels genom att "gömma sig" så mycket som möjligt, sen sitta helt upprätt.

Skillnaden var inte över 5km/tim på någon hoj i toppfart, vad som skilde var tiden till att nå toppfart, men samtliga hojar varvade upp till "tänkt" toppfart så när som på c:a 5 km/tim.:)

om ja inte har fel går en orginalhayabusa 10km/h fortare utan backspeglar

och såvitt ja kan förstå av det så är det en skillnad , det är det nog antagligen om du ska fläkta bröstkorgen i 340 också :rolleyes:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
om ja inte har fel går en orginalhayabusa 10km/h fortare utan backspeglar

och såvitt ja kan förstå av det så är det en skillnad , det är det nog antagligen om du ska fläkta bröstkorgen i 340 också :rolleyes:

Ang Hayabusan så är den hojen ett undantag. En av de få hojar som har sin form i första hand för att gå fort och i andra hand se bra ut. Även den lilla kåpan som sitter framför bakhjulet under hojen gör mycket för vilken toppfart det blir.
 

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Åland/Jomala
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
Ang Hayabusan så är den hojen ett undantag. En av de få hojar som har sin form i första hand för att gå fort och i andra hand se bra ut. Även den lilla kåpan som sitter framför bakhjulet under hojen gör mycket för vilken toppfart det blir.

honda blackbird , kawa zx 14 är också undantag anser jag i det fallet ...?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
körde min cbr 600 på samma raka vid olika tillfällen, en gång med rygga och en gång utan och det skiljde faktiskt cirkus 5 km/h i toppfart! Så nån betydelse har det..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
honda blackbird , kawa zx 14 är också undantag anser jag i det fallet ...?

Ja, de tänkte mycket på aerodynamiken. Men det fick inte helt ge avkall på designen. Men visst, de är väl också bra exempel (om än inte lika extrema).

Sedan kan ju aerodynamiken göra stor skillnad på en tvåhjuling. Jag cyklar en hel del och köpte för ett tag sedan en "tempo cykel". Redan första ggn jag körde samma slinga som med min vanl racer ökade snitthastigheten från 32 till nästan 35km/h (och var det inte bästa förutsättningar). Den ökningen kan nog nästan enbart tillskrivas en bättre aerodynamik.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top