Lufta framgaffel speed triple

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har en polare köpte en speed triple nyss, svettas lite olja på en gaffelbenet. Är van att meka med motarder och liknande, brukar finns en ventil längst upp på benet man öppnar bara så släpper man ut övertrycket.

Ser ingen sådan ventil på gaffelbenen på triplen.. bara kompressionsinställningar och liknande.

Någon som har en idé?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som har en idé?

Framgafflar...? Köpte han flera hojar på en gång?
Eller är det ett specialbygge?


tricamunga_zpsqdu2sd4o.jpg


Där kan man snacka om "framgafflar"!


Luftassisterad framgaffel på en landsvägshoj var en fluga på -80 talet, typ?
Idag är det mer sofistikerade grejer, och läcker ett av gaffelbenen i framgaffeln så kan man prova med bladmåttsknepet.
Annars är det byte av packboxar som gäller - i båda gaffelbenen, anser jag.

Somliga snikbyter bara det som läcker, men det brukar inte stå långt efter innan andra gaffelbenet läcker det också.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Framgafflar...? Köpte han flera hojar på en gång?
Eller är det ett specialbygge?

Idag är det mer sofistikerade grejer, och läcker ett av gaffelbenen i framgaffeln så kan man prova med bladmåttsknepet.

Du måste ju även beskriva bladmåttsknepet så att de som itne vet vad det är lär sig. Samt hur man går tillväga. :krama
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Känner till bladmåttsknepet.

Hojjar jag tidigare har hagt har haft tedens till att bilda att övertryck i benet om den stått väldigt länge. Har flera gånger räckt med att släppa ut övertrycket från luftventilen för att det ska sluta rinna då.

Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Känner till bladmåttsknepet.

Hojjar jag tidigare har hagt har haft tedens till att bilda att övertryck i benet om den stått väldigt länge. Har flera gånger räckt med att släppa ut övertrycket från luftventilen för att det ska sluta rinna då.

Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?

Jag har en lite pump, som är avsett för att skapa ett förbestämt tryck i gaffelben med luftventil. Detta önskade övertryck finns ofta listat i handbok eller på internet.

Jag begriper inte varför du skulle släppa ut detta tryck? Och läcker det så finns det kanske inget tryck att släppa ut ens.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Förtydligar, var sitter skruven för att släppa på övertrycket?
Ursäkta men - utan att veta exakt vilken årsmodell vi talar om så finns med all sannolikhet inte någon sådan skruv. Är det en vanlig upside-down finns inget övertryck i gaffelbenet, trycksatta gafflar har aldrig levererats på någon S3.

Funkar inte bladmåttet kan Du naturligtvis lossa på locket på gaffelbenet för att få bort ev övertryck. Men det är nog mest sannolikt att det behövs en smärre renovering (byte av tätning samt oljebyte) för att råda bot på problemet.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Det är en 2010.

Då jag själv mest har haft hojjar med WP-gafflar har det alltid funnits luftventil. Verkar inte vara så vanligt som jag trodde.

Man brukar kunna koppa på en sånhär på WP-gafflar.
http://www.24mx.se/snabbavluftning-framgaffel-twenty

Aja vi får prova att rengöra lite och se om vi hittar någe smuts, tvekar på att det är smuts när hojen är så ny och den knappt är körd. Antagligen någon som är kass på att köra bakhjul som ägt den och släppt ner den alldeles för hårt för många gånger...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race och någon värstingcrossgaffel. Det du pratar om Meckoholic är det övertryck som bildas på enduro och crosshojar som man kan pysa ut mellan träningarna/heaten med hjälp av den lilla skruven på gaffellocket.
Det här är inget problem på vanliga gathojar eftersom de inte har någon slaglängd att prata om. Det blir en för kort "pump" för att det ska bli något övertryck av betydelse. Det behövs ingen luftskruv helt enkelt. Har du en endurogaffel med 300 mm slaglängd så blir det en rejäl pump och då behöver man pysa ibland...:)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race och någon värstingcrossgaffel. Det du pratar om Meckoholic är det övertryck som bildas på enduro och crosshojar som man kan pysa ut mellan träningarna/heaten med hjälp av den lilla skruven på gaffellocket.
Det här är inget problem på vanliga gathojar eftersom de inte har någon slaglängd att prata om. Det blir en för kort "pump" för att det ska bli något övertryck av betydelse. Det behövs ingen luftskruv helt enkelt. Har du en endurogaffel med 300 mm slaglängd så blir det en rejäl pump och då behöver man pysa ibland...:)

Ah grymt, då fattar jag!
Lär vara dåliga packboxar men vi provar att rengöra lite först :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om hojen är nyköpt och förre ägaren gjorde som man gjorde förr, fuktade packboxarna med lite olja för att de inte ska torka, kan det vara den oljan som är kvar.

Men fortsätter det, och bara på ena gaffelbenet är det nog dags för byta av packboxar...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har då en "avluftningsskruv" på min Superduke. =)
Men då är det ju inte snikdämpare på den. =)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har då en "avluftningsskruv" på min Superduke. =)
Men då är det ju inte snikdämpare på den. =)

WP har det (tror jag) på alla sina gafflar, ett arv från offroadvärlden. Sen har ju superduken lite längre fjädring än normala hojar, åtminstone från de åren när den konstruerades. 135 mm fram och 160 mm bak är lite längre än normalt från de årgångarna och då får man en lite större "pump"...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För att förtydliga. Vi pratar inte om en trycksätt gaffel, sådana finns bara på highend sport/race

Exakt!

cb%20900%20f%20bol%20d%60or.jpg


:banana:banana:banana

Kolla om gaffelbenen har skador, om man drar med nageln skall det inte haka i någonstans.
Är det för mycket små nicks och gropar så är packningsbyte bara en temporär lösning.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top