Lufta/felsöka frambroms - Daytona 675

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Har problem med svampig frambroms. Bromshandtaget är svampigt även om bromsarna tar och biter bra. Känslan är dock sådär såklart. Jag skulle gissa att det står luft nånstans men kan för mitt liv inte få det att bubbla vid varken oken eller huvudcylinder.
Nu är det ju inte unika bromsar på något vis på denna maskin (har ej ABS) så tycker inte det ska vara så hokus pokus. Jag har aldrig gått bet på att lufta bromsar förut så det förvånar mig något.
Någon som har tips på eventuella metoder som inte är de allra vanligaste?

Proceduren jag använder är:
Sätt lite tryck på handtaget.
Lossa nippel.
Låt olja/bubblor evakuera i en på nippeln ansluten slang genom att trycka in bromshandtaget ordentligt.
Dra åt nippel.
Släpp tillbaka handtag.
Repetera.

Vidare idé. Kan det månne vara fel på någon bromsslang som flexar? För att konstatera detta tänker jag mig att man skulle vilja lossa en slang i taget från oken och plugga banjon för att se om handtaget fortfarande är svampigt. Frågan är då, hur pluggar man en banjoanslutning enklast? Gissar att bult och mutter med bricka ej håller tätt så det lär läcka genom gängan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inressant........... banjoskruv - en kopparbricka på vardera sidan, tillverka en hylsa med gängad öppning i ena änden - men det kräver en svarv.......... du bor för långt härifrån annars hade jag kunnat ordna det

Om luftning jävlas så kan man lossa oken - lägga in en tjock plåtbit så att inte kolvarna åker ut och sedan vrida oken under luftning så att eventuella bubblor invändigt i oken vandrar mot luftningsnippeln. Det skall inte behövas eftersom oken anpassas för sitt monteringsläge, men kan vara värt att pröva när allt annat inte hjälper
 

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR100RR TRX850
Prova även att lufta med oken helt ute. Tryck ut kolvarna och lås med en tving eller nåt och lufta sen.
Har varit med om att det inte går på nåt annat sätt.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Tack för tips! Ska testa och återkomma
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Enligt tips luftade jag med kolvarna så gott som helt inne i oken. Fick allt ut några bubblor och bromsen känns bättre, inte helt hundra kanske, men klart bättre. Så tack för tipset, ska komma ihåg det.
 

Bifogat

  • IMG_20220517_100708.jpg
    IMG_20220517_100708.jpg
    1.6 MB · Visningar: 11

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan också fastna små bubblor i banjoskruvarna vid bromspumpen och oken. Har du dessutom en Y-koppling någonstans så kan det fastna bubblor där också. Lufta dom precis som du luftar oken, tryck på bromsen och lossa lite på banjon till det kommer vätska. Men se till att skydda omgivningen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag brukar när jag vill få ett perfekt resultat ta loss ett ok i taget och trycka in kolvarna så mycket och fort som möjligt. Vätskan som rusar upp i behållaren tar effektivt med sig småbubblor som fastnat i kopplingar och annat efter vägen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar när jag vill få ett perfekt resultat ta loss ett ok i taget och trycka in kolvarna så mycket och fort som möjligt. Vätskan som rusar upp i behållaren tar effektivt med sig småbubblor som fastnat i kopplingar och annat efter vägen.
Hur gör du det, lite skydd och storpolygripen, eller har du något annat listigt? Man vill ju gärna trycka alla kolvarna samtidigt, så inte ena sidan trycks in och dom andra ut :huvet
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur gör du det, lite skydd och storpolygripen, eller har du något annat listigt? Man vill ju gärna trycka alla kolvarna samtidigt, så inte ena sidan trycks in och dom andra ut :huvet
Lite olika beroende på hur oken ser ut och hur lätt kolvarna löper men ett par gamla tunnslitna bromsbelägg för att fördela kraften och en stor skruvmejsel eller två mellan dessa att bända med brukar göra susen.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kan det inte bara vara bromspumpen i sig som är av det svampigare slaget ?
En "race" pump är ju mkt trevligare och distinkt än min original på R6an iaf,
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Det kan också fastna små bubblor i banjoskruvarna vid bromspumpen och oken. Har du dessutom en Y-koppling någonstans så kan det fastna bubblor där också. Lufta dom precis som du luftar oken, tryck på bromsen och lossa lite på banjon till det kommer vätska. Men se till att skydda omgivningen.
Jag har haft tankar på detta men har dragit mig för det just pga det oundvikliga kladdet med bromsvätska. Men du har rätt i att det är nog nästa steg om jag vill åt det där sista.
Kan det inte bara vara bromspumpen i sig som är av det svampigare slaget ?
En "race" pump är ju mkt trevligare och distinkt än min original på R6an iaf,
Säkerligen. Men tycker att detta var såpass dåligt att det aldrig skulle varit okej från början. Bromsarna på Duccen som är både äldre och mindre sofistikerad design känns bättre.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top