Torbjörn Gartsjö
Radical Riders
Hojen har sedan sista service vid 100mil gått om jag inte räknar fel 500 mil. När Motorrad gjorde sitt 5000mila test på en Honda CBR1000RR 2008(?) så konstaterade man att motorn drog ca 4 dl olja/100mil.
Hondas kommentar till Motorrad var: Helt normalt med ca 4 dl olja/100mil på en CBR1000RR !
Dvs på 500mil så hade det gått åt 2 liter olja eller ungefär halva oljefyllningen.
Men jag har för mig att jag sett nått 5000mila test på en Triumph i Motorrad och där låg oljeförbrukning på mindre än 1 dl / 100mil. Men lika fullt. Motorer drar olja. Och fylla på olja mellan servicarna är helt normalt.
Och med en Honda kan det som redan sagts helt normalt behövas ca 1 dl olja påfyllt vid varje eller varannan tankning. Enligt Hondas tekniker till Motorrad.
Oljenivån ska på många hojar kontrolleras efter motorn varit i drift några minuter.
INTE innan man startar motorn efter all olja samlats i oljetrådet efter hojen stått över natten.
MEN är nivån låg redan innan man startat motorn, då är det direkt dags för fylla på till högsta nivån i de flesta motorer.
Om jag inte är helt fel ute så drog cbr1000rr -08 olja pga fabrikationsfel (kolvringar?).
En motor ska INTE dricka olja, då är det nåt som är vajsing.
Jag har haft ett 30tal hojjar i mina dar, ingen av dess har dragit olja överhuvud taget. I alla fall inte så att det synts mellan markeringarna inom ca 500mil.