Lodnert avgår efter hot och smutskastning

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Då får vi hoppas att alla med starka åsikter kliver fram och anmäler sig som kandidater till den lediga platsen i roadracingsektionen.

Men det lär ju knappast hända.......
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Kan inte något om detaljfrågorna om Sturup, men jag tycker det är trist att han tvingas bort på det sättet. Jag har alltid tyckt att det har varit kul att ha kontakt med Kenneth. Och det här är väl möjligen en nackdel med internet; det är så jäkla lätt att haspla ur sig en massa elände. Jag misstänker att mängden kritik som har framförts personligen till honom är en västanfläkt i jämförelse.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det är lite Svemo / föreningsliv i ett nötskal.
Hur mycket man än jobbar och gör bra saker för sporten så blir man bortjagad om man kommer för högt upp i hierarkin. Det blåser på toppen, och det är inga snälla vindar.
Tyvärr har det väl brustit mycket i kommunikationerna så flera beslut senaste åren har kommit som totala överaskningar och utan vettig förklaring eller förankring och då är man där, i blåsten.

Synd om Kenneth, tragiskt med hot men samtidigt är jag en av dom som kritiserat vissa beslut på mitt alldes fantastiskt osmidiga sätt, dvs. i rena ord.
Förstår jag inte besluten och tycker dom är helt uppåt väggarna så är det inte fel med saklig kritik.
Hot däremot är något jag avskyr.:mad:
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Synd om Kenneth, tragiskt med hot men samtidigt är jag en av dom som kritiserat vissa beslut på mitt alldes fantastiskt osmidiga sätt, dvs. i rena ord.
Förstår jag inte besluten och tycker dom är helt uppåt väggarna så är det inte fel med saklig kritik.
Hot däremot är något jag avskyr.:mad:

Kritik är ju helt ok, det är ju så saker förbättras. Och gör man det i rena ord, desto bättre...fast det beror ju på vad du menar med rena ord :)
Och som sagt, jag har inte koll i sak vad som har hänt och vad Kenneth har och inte har gjort. Men jag kan förstå att han inte orkar med när/om han får ta emot direkta förolämpningar, hot och annan ren skit. Fel gör man (har för mig att jag gjorde nåt för många år sen :)) men inte ska man behöva bli korsfäst för den sakens skull.

Enda undantaget är möjligen Humlan...där gäller andra regler av nån anledning :D
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Fy f-n.:( Kenneth är ju en eldsjäl för sporten. Tänk vilken tid han har ägnat åt detta och vad jag har förstått till väldigt liten ersättning.

Jag tycker att det är mycket synd då han alltid har framstått som väldigt seriös & kunnig i mina ögon.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det är sant det ni skriver, det är ju som sagt alltid lättare att ge ris än ros!
Personligen tycker jag det är synd att han slutar, för han är en mycket sympatisk man, och han kan det mesta inom den här sporten, och tror att det blir svårt att ersätta honom!

Att kunna ta alla folk, bli utskälld, ställningstaganden mm.
Och oavsett vad man än tycker om den personen som kommer med ev dumma kommentarer och ändå alltid behålla sitt lugn.

Jag har ingen aning om hur han är anställd för detta arbete han gör, så det kan jag inte uttala mig om.
Han har en svår position helt klart att vara alla tillags.
Han jobbar för Roadracing i sverige, hur många andra är det som gör det?

Sen kanske det behövs lite nytt blod inom sektionen ibland, vad vet jag, men även jag har väl ibland saker jag skulle vilja ta upp, men gör väl som dom flesta av oss, och håller det för mej själv.

Tänker då på tex Karlskoga avslutningen då frågar dom om någon har något dom vill ta upp, det blir knäpptyst i salen!
Men då blir det ju inte ändrat något heller!
:rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kan inte något om detaljfrågorna om Sturup, men jag tycker det är trist att han tvingas bort på det sättet. Jag har alltid tyckt att det har varit kul att ha kontakt med Kenneth. Och det här är väl möjligen en nackdel med internet; det är så jäkla lätt att haspla ur sig en massa elände. Jag misstänker att mängden kritik som har framförts personligen till honom är en västanfläkt i jämförelse.
Jag känner inte Kenneth men jag har haft förmånen att prata med honom vid några tillfällen. Han var jäkligt bra att prata med. Resonabel och trivsam. En jäkligt bra lirare helt enkelt. Det är mycket tråkigt att han lämnar på det här sättet. Han är värd långt bättre. Man tänker osökt på en annan framträdande ledare i Hyllinge MS som fick ta mycket skit och valde att lämna sin post på grund av grova personliga påhopp.

Ser man till kritiken på forumet så tycker jag att den, med några undantag, har gällt sak, inte person. Den har gällt säkerhets- och reglementesfrågor. Utan att närmare känna till sektionens beslutsgång och var ansvaret för fattade beslut ligger, så var han den som var ansvarig för de frågorna. Och då ligger det lite i sakens natur att just hans namn nämns när man kritiserar de beslut som fattats, trots att besluten har fattats av en grupp och kritiken gäller beslutet. Därmed inte sagt att det är en bra ordning.

Om det har förekommit hot av den art att de skulle kunna utgöra grund för polisanmälan, så undar jag uppriktigt vad det är för dårhuskandidater som sysslar med sånt. Om hotbreven är av den kaliber som tidningen antyder så borde avsändaren uteslutas ur förbundet. Det går inte an att hålla på så.

Det finns dock en risk för att saken överdrivs av tidningen och att det handlar om hot av slaget "om ni genomför detta eller detta så lämnar vår förening förbundet". Det kan iofs tolkas som ett hot, även om det bara var avsett att understryka hur allvarligt avsändaren ser på ett visst beslut eller krav.

Hursom, mycket olyckligt det hela.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
:))
Enda undantaget är möjligen Humlan...där gäller andra regler av nån anledning :D

:confused: :va

Jag känner inte Kenneth men jag har haft förmånen att prata med honom vid några tillfällen. Han var jäkligt bra att prata med. Resonabel och trivsam. En jäkligt bra lirare helt enkelt. Det är mycket tråkigt att han lämnar på det här sättet. Han är värd långt bättre. Man tänker osökt på en annan framträdande ledare i Hyllinge MS som fick ta mycket skit och valde att lämna sin post på grund av grova personliga påhopp.

Ser man till kritiken på forumet så tycker jag att den, med några undantag, har gällt sak, inte person. Den har gällt säkerhets- och reglementesfrågor. Utan att närmare känna till sektionens beslutsgång och var ansvaret för fattade beslut ligger, så var han den som var ansvarig för de frågorna. Och då ligger det lite i sakens natur att just hans namn nämns när man kritiserar de beslut som fattats, trots att besluten har fattats av en grupp och kritiken gäller beslutet. Därmed inte sagt att det är en bra ordning.

Om det har förekommit hot av den art att de skulle kunna utgöra grund för polisanmälan, så undar jag uppriktigt vad det är för dårhuskandidater som sysslar med sånt. Om hotbreven är av den kaliber som tidningen antyder så borde avsändaren uteslutas ur förbundet. Det går inte an att hålla på så.

Det finns dock en risk för att saken överdrivs av tidningen och att det handlar om hot av slaget "om ni genomför detta eller detta så lämnar vår förening förbundet". Det kan iofs tolkas som ett hot, även om det bara var avsett att understryka hur allvarligt avsändaren ser på ett visst beslut eller krav.

Hursom, mycket olyckligt det hela.

Jag anser att sporten inte har råd att förlora en sån eldsjäl som Kenneth. Hoppas att de som drivit honom till detta beslut är nöjda med sitt verk. Tycker det är synd att han inte anmäler de som hotat, såna mäniskor hör inte hemma inom vår sport.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag anser att sporten inte har råd att förlora en sån eldsjäl som Kenneth. Hoppas att de som drivit honom till detta beslut är nöjda med sitt verk. Tycker det är synd att han inte anmäler de som hotat, såna mäniskor hör inte hemma inom vår sport.

Håller med! Vad man lätt glömmer är att Kenneth inte hade många spänn för det jättejobb han la ner. Vissa beslut som togs i sektionen/av Lodnert klanske inte var till 100% genomtänkta alltid men i det ögoblick de togs var de säkert rätt. Och när någon jobbar ideellt så ska man hålla inne med gnället!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag förstår honom mycket väl på grund av all dramatik som varit på sistone och även förra året. Han pratade redan om detta redan förra året när jag hade en lite meningslös... (visade det sig) pratstund om att driva rr.se och göra den sajten till vad den kan bli.

Frågan är om han fortfarande är kvar hos STCC dock? Han är ju med där och håller i roadracingbiten där.

Trots alla kommunikationsbrister och felsteg han gjort så har han gjort många bra saker för roadracingen.

Om det inte vore ett idéellt obetalt jobb kanske han hade orken och känt att det är värt att stanna kvar ändå.

Förhoppningsvis om han byts ut till en annan, att det blir en rimlig person som visar några av Lodnerts goda sidor.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Otroligt synd. Han har gjort oerhört mycket bra för sporten, väldigt mycket mer som är bra än som är dåligt. Sturup var en miss, men för helvete folk, hotbrev???!!!! Jävla idioter rent ut sagt.
Ett problem är att rr-sektionen alltid är ensam, det blir aldrig någon remiss på förslagen, så ibland smiter det mellan något/några konstiga beslut, och då blir det uppror..
Men någon jävla måtta får det vara på smutskastandet och skitsnacket.
Det går att klaga på ett förslag eller beslut, men skilj det från personen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Inte helt oväntat har pöbeln lyckats släcka gnistan hos en ideellt arbetande och mycket kunnig eldsjäl, när han ständigt blir ifrågasatt och idiotförklarad trots att han enbart jobbar för att värna om förarnas säkerhet och sportens överlevnad så blir det till slut den bördan för tung för att bära.

Förhoppningsvis så kanske vissa kritiker nu får en tankeställare, vem orkar att rodda Svensk roadracing i framtiden då, ja oavsett vem som tar den posten så måste denne vara beredd på att pöbeln alltid finns där ute.

Innan man öppet kräker ur sig och klagar på förbundets beslut så kanske man själv ska ta sig en funderare om varför besluten har formats så av förbundet.

Förbundet finns till för att främja sporten och dess överlevnad.

Jag hoppas dock att Lodnert fortsätter hjälpa till med Svensk roadracing även i framtiden, det är få som är så kompetenta som Lodnert.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Skitsynd att Kenneth valt att hoppa av. Så mycket kunskap som den mannen har. Men jag förstår honom.
Det är så många människor som enbart klagar och aldrig kan bidra med något postivit - ja, de kan ju om de får betalt för det. Men så funkar det ju inte med vår lilla sport. Det handlar om att jobba ideellt och inte enbart tänka på sin egen vinnings skull utan att främja sporten.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Innan man öppet kräker ur sig och klagar på förbundets beslut så kanske man själv ska ta sig en funderare om varför besluten har formats så av förbundet.
Om man har gjort det och kommit fram till att beslutet får synnerligen negativa effekter på klubbverksamheten, är det ok för dig om man "kräker ur sig" kritik?

Lodnert är bra och det som hänt är riktigt illa. Men han är inget helgon. Man bör ha i åtanke att sektionens beslut att kräva tävlingsledare även under träning var extremt illa genomtänkt. Vissa klubbar hade ingen som helst möjlighet att leva upp till det kravet under det här året och kanske inte ens under 2009. Mot den bakgrunden är det självklart att reaktionerna blir starkt negativa. Fast inte på Sporthoj såklart. Här är det svart eller vitt, man är helgon eller pöbel. Man skall hålla med eller hålla käft.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Detta är "helgontråden". Läs trådarna rörade de senaste besluten från Grensektionen så hittar du pöblarna istället.

/HW
(kluven i frågan. GIllar verkligen inte när folk blir bortkörda men å andra sidan har det ropats "vargen" ganska många gånger från samma håll och senaste tidens beslut har inte varit förankrade eller genomtänkta)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top