Ljuddämpareinsats

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
baffle_kit.jpg


Känns som en rätt smdig insats att plocka ur och av vid vissa bankörningar och vid besiktning.
Detta ex säljs av alienmoto.se

Någon som har erfarenhet av denna typ, eller kan rekommendera någon annan?
 

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
954
Tja, Jag starta en tråd om just detta imorse, beställde nyss en sådan dampäre verkar vara som klippt och skuren för mitt system, du hade väl nåt liknande vill jag minnas, köp diwekt :tummenupp
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
jag har använt en sån för att jag hade för högt ljud på banan. Effekten sjönk nog med 50%. Funkar nog jättebra för besiktning. Men inte alls för banåkning.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
jag har använt en sån för att jag hade för högt ljud på banan. Effekten sjönk nog med 50%. Funkar nog jättebra för besiktning. Men inte alls för banåkning.

Klart effekten sjunker något, men handlar det om att bli avhyst från banan eller fortsätta köra resten av dan så är valet enkelt.


Faen, jag behöver ju 2 st.. :rolleyes:
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Klart effekten sjunker något, men handlar det om att bli avhyst från banan eller fortsätta köra resten av dan så är valet enkelt.


Faen, jag behöver ju 2 st.. :rolleyes:

I mitt fall var effektförlusten ganska massiv, så ska man åka bana e det bättre med original. Dock är det ju som du säjer en bra nödlösning.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
jag har använt en sån för att jag hade för högt ljud på banan. Effekten sjönk nog med 50%. Funkar nog jättebra för besiktning. Men inte alls för banåkning.

50%....? Det låter mycket.......

Jag bänkade min ZX636 -03 med KN, PCIII, Slipon med en sån insats......och
med prioritering på vrid i mellanregistret så landade den på 107hkr på bakhjulet
med slicks, vilket enl. Roger tog bort några hästar i förhållande till gatdäck.

Har du kollat i bänk hur mycket det gjorde....? Ljud kan lura en långt.....

KentW
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
50%....? Det låter mycket.......

Jag bänkade min ZX636 -03 med KN, PCIII, Slipon med en sån insats......och
med prioritering på vrid i mellanregistret så landade den på 107hkr på bakhjulet
med slicks, vilket enl. Roger tog bort några hästar i förhållande till gatdäck.

Har du kollat i bänk hur mycket det gjorde....? Ljud kan lura en långt.....

KentW

Det kändes verkligen jättestor skillnad. Den var helt död. Skulle gissa på att den kanske gick max 150km/h. Men det kan väl skilja på insatserna kanske. Mitt rör var rejält tilltäppt.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Följer med nåt liknande när man köper Akra-pipor. Körde 1 mil med insatsen , sen åkte den ur... Säger som Gulleplutt.. Grym skillnad ! Man tappar hur mkt toppeffekt som helst , men kanske möjligen vinner ngt litet i botten o mellanregistret. Kändes inte som om hojen varvade ut riktigt ....
Provade på Superduken...
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
I mitt fall var effektförlusten ganska massiv, så ska man åka bana e det bättre med original. Dock är det ju som du säjer en bra nödlösning.

Iaf lättare att stoppa i ett par såna där än byta ut helsystemet, tar ju fan halva dan o byta på min..
Men med sådan effektförlust som du beskriver kanske man minglar runt i depån resten av dan istället..:rolleyes:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det kändes verkligen jättestor skillnad. Den var helt död. Skulle gissa på att den kanske gick max 150km/h. Men det kan väl skilja på insatserna kanske. Mitt rör var rejält tilltäppt.

Kanske "ett varv" på en Dynobänk kan ändra på det.....annars blir det inte
mycket åka på Midlanda till sommaren. Fixar vi inte ljudnivån får vi nog inte fortsätta åka, eller vad tror du...?

KentW
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
i en annan tråd kunde jag läsa att den instatsen skulle gå att beställa från touringbutiken till ett lägre pris.. Någon som vet vilket artikelnummer den har där? Hittar den inte...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kanske "ett varv" på en Dynobänk kan ändra på det.....annars blir det inte
mycket åka på Midlanda till sommaren. Fixar vi inte ljudnivån får vi nog inte fortsätta åka, eller vad tror du...?

KentW

Nä, jag löste det genom att köpa ett original blås från en 1000 till min 600. Jag har ju supersport trimmat så den måste andas mycket verkar det som. Ljudet är mycket lägre och den går toppenbra. Jag kommer åka Gsxr 1000 -05 med originalpipa till sommaren hade jag tänkt. Ljudkontrollen verkar vara hård.

i en annan tråd kunde jag läsa att den instatsen skulle gå att beställa från touringbutiken till ett lägre pris.. Någon som vet vilket artikelnummer den har där? Hittar den inte...

klicka på avgas sen på tillbehör, sen på insater eller nått sånt. finns flera varianter.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte en nära identisk insats på Mekonomen, finns i 2 olika storlekar och kostar runt hundringen.

Hade helssystem, med denna klarade jag iaf ljudmätningen på Anderstorp, effekten på hojen sjönk inte kännbart, möjligtvis mätbart.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Raggarinsats hette det förr.
Har köpt av "Roffes".
När man får dem i näven, så är det full dämpning/motstånd.
Går att öppna genom att vinkla om några "flärpar" till önskat motstånd/ljud.
Har man mappat/bestyckat för öppen dämpare och sedan täpper igen röret utan att ändra, så förlorar man naturligtvis massor med effekt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Raggarinsats hette det förr.
Har köpt av "Roffes".
När man får dem i näven, så är det full dämpning/motstånd.
Går att öppna genom att vinkla om några "flärpar" till önskat motstånd/ljud.
Har man mappat/bestyckat för öppen dämpare och sedan täpper igen röret utan att ändra, så förlorar man naturligtvis massor med effekt.

Det röret jag talar om är helt öppet rakt igenom, med perforerade sidor. Tappade som sagt inte "massor med effekt"..
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Raggarinsats hette det förr.
Har köpt av "Roffes".
När man får dem i näven, så är det full dämpning/motstånd.
Går att öppna genom att vinkla om några "flärpar" till önskat motstånd/ljud.
Har man mappat/bestyckat för öppen dämpare och sedan täpper igen röret utan att ändra, så förlorar man naturligtvis massor med effekt.

Effektförlusten är marginell om man stoppar i en insats. Mossberg bänkade sin R6-06 hos RG med helsystem. Skillnaden med och utan insats vill jag minnas var mindre än en(1) hk. Dessutom monterades en xtra ändpip för att leda undan ljudet neråt, denna orsakade inte heller nån större effektförlust. Möjligtvis något mer än insatsen.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top