Ljuddämpare på försäkring

Yonaz

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Braås
Hoj
Ducati 1199 Panigale
Hej. Tjejen lyckades med bedriften att ha byxorna mot ljuddämparna när vi va ute och åkte, tyvärr brändes det fast massa skit som jag nu inte kan få bort från ljuddämparna. Pratade med mitt försäkringsbolag Folksam om detta utan framgång. Vagnskadan täcker inte detta och inte drulle försäkringen heller. Men så tänkte jag att eftersom det är min sambo som har gjort skadan med sina mc byxor borde hennes hemförsäkring ta det? Eller?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du bryr dig inte så mycket om din sambo va, om du skjutsar runt henne i plastkläder? :va

Den enda som kan svara på din fråga är hennes försäkringsbolag, så ring och fråga, vi kan bara komma med gissningar! :fakta
 

Yonaz

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Braås
Hoj
Ducati 1199 Panigale
Jo jag bryr mig jättemycket om henne, det var därför hon hade riktiga mc byxor på sig. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo jag bryr mig jättemycket om henne, det var därför hon hade riktiga mc byxor på sig. :tummenupp
Vilket fabrikat, modell? :va
Viktigt för oss som inte gillar att mc kläderna fastnar på ljuddämparna !

jag nu inte kan få bort från ljuddämparna
Kanske lämna in hojen för rengöring, tvätt ? :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
... Känns lite som att dra in försäkringsbolaget för att hojen är skitig..


Bara jag som i största mån försöker undvika att ha med F-bolag att göra?
 

Yonaz

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Braås
Hoj
Ducati 1199 Panigale
Har svårt att se att det är mitt fel att premierna är höga, själv har jag en årspremier som är långt över en normal månadslön och under mina åtta år med hoj har jag aldrig använt min försäkring. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag har höjt premien för dig notrightrider

Pga att nya ljuddämpare kostar ca 15000:- så frågade jag här om någon annan har kunnat ta detta på försäkringen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du bryr dig inte så mycket om din sambo va, om du skjutsar runt henne i plastkläder? :va

Den enda som kan svara på din fråga är hennes försäkringsbolag, så ring och fråga, vi kan bara komma med gissningar! :fakta

Du har inte så bra koll på hur varm en ljuddämpare blir va, om du tror att det bara är plastkläder som är känsliga för extrem värme? :va

Min fru lyckades med exakt samma sak mot min ljuddämpare (som även innehåller katalysator) med skinnstövlar avsedda för motorcykelkörning!. :fakta

(möjligt att färgen till skinnet på något sätt hjälpte till att bränna fast det hela, vi sket vi i att blanda in något försäkringsbolag i det hela)
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jobbigt om du skulle råka ta av ljuddämparen, skrapa den emot marken, montera den igen och säga att du gled omkull med hojen och bara ljuddämparen tog smällen, just sayin':banana
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har svårt att se att det är mitt fel att premierna är höga, själv har jag en årspremier som är långt över en normal månadslön och under mina åtta år med hoj har jag aldrig använt min försäkring. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag har höjt premien för dig notrightrider

Pga att nya ljuddämpare kostar ca 15000:- så frågade jag här om någon annan har kunnat ta detta på försäkringen.

Nej, du har knappast höjt min premie. Och även om så vore så kan jag ta det med mina billiga hojar.
Det jag reagerar på är att du har gjort något som de allra flesta av oss gjort - men vill att någon annan skall ta den ekonomiska konsekvensen av din egen dumhet, och verkar dessutom ha svårt att förstå konsekvensen av din egen inställning. Sorry, jag tycker att det stinker.

...men det är jag det. Andra tycker att det är okay att begå försäkringsbedrägeri genom att själv göra ett enkelt skönhetsfel sju resor värre för att försäkra sig om byte genom bolagets försorg. Vi är alla olika.
 

Nissin

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Östersund
Hoj
Fireblade 929
Vad gnäller ni i..? man har väl en mc försäkring av en orsak?!
Så om TS hade tippat moppen å spräckt kåpan, ett kosmetiskt gissel, så ska han inte heller då kontakta FB utan då plasta ihop den själv..? Jaja, vi kör så...:tummenupp
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vad gnäller ni i..? man har väl en mc försäkring av en orsak?!
Så om TS hade tippat moppen å spräckt kåpan, ett kosmetiskt gissel, så ska han inte heller då kontakta FB utan då plasta ihop den själv..? Jaja, vi kör så...:tummenupp

Sprucken kåpa = säkerhetsrisk.
Missfärgning orsakad av lite fastbränd plast på en i övrigt oskadad ljuddämpare = knappast någon säkerhetsrisk.

Acceptera att hojjar som används får det som brukar kallas patina.
Men du kanske tillhör den kategori sporthojsåkare som sätter en ära i att alltid ha nya, blanka fina och garanterat oslitna knäpuckar... :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Värm, skrapa, putsa.
(använd något mjukt att skrapa med, exempelvis en träbit eller liknande)
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har ett tips som kanske kan hjälpa...blöt en sockerbit och gnugga med den....funkade fint för mig! Hade samma problem...fick tipset från en HD-åkare som hade skinande rör!!!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Även jag vill komma med ett praktiskt tips

Värm försiktigt och skrapa loss det värsta med smörkniv i trä eller liknande mjukt föremål. Ta sedan vax eller autosol som innehåller lite slipmedel på bomullsduk när det kallnat, då får du bort resten.

PS - Hårdvax är även bra att putsa bort hårt ingrodda asfaltsavlagringar med.



Ser nu att Steffe kommit med i princip samma lösning som jag - Låter inlägget stå kvar ändå eftersom det funkar.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag brände en textilbyxa på KTM:en när jag börnade sjöis för några år sedan. Jag sket i det.
Frugan fick en plastpåse på grenröret när hon körde utan att märka det.
Jag gned på det, sket i resten.

Jag har också kört omkull, småspräckt lite plast och sket i det också. Silvertejp ger grymma posörpoäng.
Får jag ha en åsikt tycker jag du borde köra med lägre försäkringsnivå och spara mellanskillnaden till såna här tillfällen.
Kanske acceptera att du hade lite "otur" och gå vidare.

Men du är fri att tycka vad du vill, agera hur du vill och bära dig åt men jag kan tyvärr inte uppmuntra till mer än att köpa en mer skjutsvänlig cykel nästa gång.
Första patinan är alltid tråkig men det är inget farligt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vilket jävla gnäll i tråden. Killen ställde en fråga, det räcker väl att svara på frågan.

Du har ju redan pratat med försäkringsbolaget och de tar inte detta eftersom det inte är en trafikolycka eller skadegörelse. Du kan inte ta det på hemförsäkringen då motorcykeln täcks av sin egan försäkring.

Men detta behöver inte bli så dyrt. Lämna in hojen eller bara ljuddämparen till en rekondfirma så tar de bort det inbrända materialet och fixar till finishen utan problem.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej. Tjejen lyckades med bedriften att ha byxorna mot ljuddämparna när vi va ute och åkte, tyvärr brändes det fast massa skit som jag nu inte kan få bort från ljuddämparna. Pratade med mitt försäkringsbolag Folksam om detta utan framgång. Vagnskadan täcker inte detta och inte drulle försäkringen heller. Men så tänkte jag att eftersom det är min sambo som har gjort skadan med sina mc byxor borde hennes hemförsäkring ta det? Eller?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Du har redan fått bra tips som du kan prova, men jag undrar...

1) Märkte hon inte att det blev hett om benen?
2) Du skriver att hon är din sambo och undrar om inte hennes hemförsäkring borde täcka det här. Är det inte din hemförsäkring också om ni är sambos?

För övrigt anser jag att du bör testa tipsen du fått, om de inte fungerar så bit ihop och köp en skjutshoj. Eller ännu bättre, köp ett A-kort till din tjej så hon kan köra sig själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är det för yta på ljuddämparen? Är det tex polerat rostfritt så ta tex diskmedel och vatten och skrapa med ngt som är vasst men mjukare än stålet, tex en vass plast- eller kopparegg.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top