Liten spricka i motorblock

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det finns riktigt bra alu-pinnar nuförtiden, mycket bättre än förra generationens värdelösa mög! Fast det är inte lätt att svetsa alu med pinne.. Mig funkar också fint till grövre fogar.

Bara säg vilken pinne som gäller så plockar jag fram den till dig, sen vill jag se en kontrollerad sträng på ett motorblock. Sen tar vi fram TIG och med en 1mm karbid och jämför. Du får stå för handlaget i bägge fallen för jag är själv helkass.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bara säg vilken pinne som gäller så plockar jag fram den till dig, sen vill jag se en kontrollerad sträng på ett motorblock. Sen tar vi fram TIG och med en 1mm karbid och jämför. Du får stå för handlaget i bägge fallen för jag är själv helkass.
Fixar jag vettu ;) blev faktiskt överraskad av hur grymma pinnarna var. Men tig går precis lika bra med 2,4. Eller 3,2. Spelar rocknroll..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fixar jag vettu ;) blev faktiskt överraskad av hur grymma pinnarna var. Men tig går precis lika bra med 2,4. Eller 3,2. Spelar rocknroll..

3,2 skulle du svetsa en spricka i ett block med 200A? Tror du inte 1,6 grön är ett skapligt val?

EDIT: kan inte svetsa men jag har kört pinne i svart med skapligt resultat och jag har provat alu MMA och jämfört med tig på ca 1-2mm gods. För min del skiljer det ljusår på alu tig och mma.

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
3,2 skulle du svetsa en spricka i ett block med 200A? Tror du inte 1,6 grön är ett skapligt val?

EDIT: kan inte svetsa men jag har kört pinne i svart med skapligt resultat och jag har provat alu MMA och jämfört med tig på ca 1-2mm gods. För min del skiljer det ljusår på alu tig och mma.

View attachment 409918

View attachment 409919

Du kan ju visst svetsa! Ser görfint ut!
Högutbyteselektrod där på bilden, typ femax eller maxeta11?
Varför just 200a för att svetsa en liten spricka tänkte du? Kanske i några sek för att få upp blocket i arbetstemp, eftersom det kommer äta rätt mycket värme.
Och nej, det blir inte bättre med smalare elektrod nödvändigtvis, men du vill ha en så stor gaskåpa som möjligt!
Sen är knappast blocket 1mm tjockt.
Men vad vet jag, bara jobbat i 7 år som licenssvetsare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du kan ju visst svetsa! Ser görfint ut!
Högutbyteselektrod där på bilden, typ femax eller maxeta11?
Varför just 200a för att svetsa en liten spricka tänkte du? Kanske i några sek för att få upp blocket i arbetstemp, eftersom det kommer äta rätt mycket värme.
Och nej, det blir inte bättre med smalare elektrod nödvändigtvis, men du vill ha en så stor gaskåpa som möjligt!
Sen är knappast blocket 1mm tjockt.
Men vad vet jag, bara jobbat i 7 år som licenssvetsare.

Styr inte valet av karbid diameter hur mycket ström man skall trycka på? Fick höra att jag behövde knappast 3,2mm för den skall ha 160-230A eller nåt sånt.

Sen är det en sak att sy ihop två provbitar, det är inte skitsnyggt men med mina mått helt ok. Du skulle se den flänsen jag försökte svets på gjutet aluminium. Du skulle garva magen ut och in om du såg det.. Jag vidhåller att jag inte kan svetsa men jag tänkte lära mig.

Vet fö inte vad det var för pinne men den var fet (6,3?) och svetsade i princip sig själv.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Styr inte valet av karbid diameter hur mycket ström man skall trycka på? Fick höra att jag behövde knappast 3,2mm för den skall ha 160-230A eller nåt sånt.

Sen är det en sak att sy ihop två provbitar, det är inte skitsnyggt men med mina mått helt ok. Du skulle se den flänsen jag försökte svets på gjutet aluminium. Du skulle garva magen ut och in om du såg det.. Jag vidhåller att jag inte kan svetsa men jag tänkte lära mig.

Vet fö inte vad det var för pinne men den var fet (6,3?) och svetsade i princip sig själv.

Spelar som sagt väldigt liten roll. Man kan köra på 2,4 från 10 upp till 400a. Efter 160A börjar dom brinna av fortare..
Skrattar bara åt dåliga svetsar om det är en avlönad yrkessvetsare som inte kan :)
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Ta bort blocket och lämna in till proffs, finns de som svetsar alu-block hela dagarna, kommer bli skitbra.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top