twiZt
SpaceMonkey!!!
Slängde in en fråga om lamellbyte på CBR900 -94 för ett tag sedan,
fick ett par bra tips!
Tänkte bara informera om statusen:
Jag hade haft problem med slirande koppling vid höga varv(8500+) på min pärla, så jag fick tipset att byta lameller. Ja då fick det bli "Hi Performance Lameller" plus styvare fjädrar från lelles! Allt detta för under 800 pix!
Efter lite ängsligt frågande på SH så fick jag tipsen "Glöm inte lägga lamellerna i olja" och "vrid lamellplattorna en och en ett hack vid montage"...(TACK för tipsen, ni vet vilka ni är!).
Ja det lät ju vettigt så då var det väl bara att skruva då!
Tömma oljan var steg 1: Ett bra uppsamlingskärl hade suttit fint, shit jag glömde mina förträffliga små plastgodisburkar(bra tips förresten, lagom stora och rymmer all spillolja) hemma så då tänkte jag att gag har min hoj i ett garage med 13 andra hojar.. ngn måste ju ha minst ett bra uppsamlingskärl... Trodde ni det?! Inte då, fanns en massa sunkiga backar från Saab-Scania som hade sett bättre dagar...eller år...eller sekel för den delen. Då blev det en sväng hem då och tillbaka.
Tömma oljan, bort med kopplingsvajern och kåpa och sen fram med 13-nyckel för demontering av "det yttre locket som håller grejjerna på plats" ..
Sen bort med dom gamla lamellerna inkl. de distansplattor som ligger mellan varje lamell. Sen blev det lite knivigt, den sista lamellen längst in kräver lite pill för att få loss, detta eftersom det inte finns något att ta den i med ngt verktyg... En lösning var att använda en teleskopmagnet eller 2! Mycket enkelt.
Sen kom ögonblicket då man önskade att man hade 4 armar och att fingrarna var 30 cm långa och 5 mm smala! Längst in satt nämligen 2 st. konade (eller korkade..) ringar som jag kan tänka mej fungerade som ngn slags fjäderbelastning eller ev. bara distans. Jag var inte helt säker på att man var tvungen att demontera dessa men ut för undersökning skulle dom iaf! "Lite" pill lite bök men det gick!
DÅ var det dags för montering då. Hmm, hur f*n satt ringarna längst in nu då!? Smart att bara slita ut dessa och inte kontrollera åt vilket håll de var vända...hmmpf. Fick titta på den första distansringen hur den var sliten! DÅ blev man lite klokare!
Jaha, i med dom nya lamellerna då, doppa dessa i oljan och varvade med varannan distansring!
På med "locket som jag inte kan namnet på" och fram med dom nya "styvare" fjädrarna!
Sen var det dags för kåpan, packningen hade visat sej vara av "engångspapperskvalité" och satt smetad över kåpa och motorblock. SATAN!
Skulle man inte få provköra den idag då?! JomenVÄNTA, visst hade jag en "packning-på-tub-för-50-spänn" hemma?? Jajjemensan, det skulle jag ha! Hem IGEN och leta i förrådet bland gamla träningsdojjor och obestämd lådor med dekadent innehåll från 80-talet i förråd 1 och 2 hemma...Tjohooo: visst fanns den längst ner/in i hörnet i en "noname"-plastpåse blandat med garbagepalekidsbilder, gamla freestyles(?), gem, pennor, karbinhakar, snabblim och annat sk*t jag knappt vågar nämna!
SÅ NU! Tillbaka till brottsplatsen, smeta sej lite nyy! Ojojoj, bästa packningen söder om polcirkeln!
På med kåpa och kopplingsvajer, i med oljan (den gamla oljan hade gått 50 mil så det fick bli den, olja är ju som bekant inte gratis..) och rulla ut hojjen för testkörning!
Starta hojjen, inga konstiga missljud, kolvras, lamellras, växelras... ja vaf*n som helst kan ju hända (man tror ju det iaf ).
Justerskruvar för vajern satt både vid kåpan och uppe vid kopplingshandtaget, jag ställde in så den tog på 3/4-delar ungefär(undrar vad folk har egenltigen, längst in eller längst ut? Mitten kanske.. vem vet ).
Iväg en liten sväng och tillbaka!
Vad ska man säga? Hojjen äger! VILKEN ENOOORM skillnad, den känns "råare", kopplingen har en HELT ny karaktär! Och framförallt, den slirar inte när det är som skojsigast!
Jag kan självklart inte dra alla hojjar över en kam men på just MIN hoj var det GRYMT lätt att byta, jag kan varmt rekomendera det till Er som inte försökt det innan!
Om man bortser från de små missödena uppsamlingskärl/packning så är mektiden uppskattad till 30-35 minuter för den ovane meken.
fick ett par bra tips!
Tänkte bara informera om statusen:
Jag hade haft problem med slirande koppling vid höga varv(8500+) på min pärla, så jag fick tipset att byta lameller. Ja då fick det bli "Hi Performance Lameller" plus styvare fjädrar från lelles! Allt detta för under 800 pix!
Efter lite ängsligt frågande på SH så fick jag tipsen "Glöm inte lägga lamellerna i olja" och "vrid lamellplattorna en och en ett hack vid montage"...(TACK för tipsen, ni vet vilka ni är!).
Ja det lät ju vettigt så då var det väl bara att skruva då!
Tömma oljan var steg 1: Ett bra uppsamlingskärl hade suttit fint, shit jag glömde mina förträffliga små plastgodisburkar(bra tips förresten, lagom stora och rymmer all spillolja) hemma så då tänkte jag att gag har min hoj i ett garage med 13 andra hojar.. ngn måste ju ha minst ett bra uppsamlingskärl... Trodde ni det?! Inte då, fanns en massa sunkiga backar från Saab-Scania som hade sett bättre dagar...eller år...eller sekel för den delen. Då blev det en sväng hem då och tillbaka.
Tömma oljan, bort med kopplingsvajern och kåpa och sen fram med 13-nyckel för demontering av "det yttre locket som håller grejjerna på plats" ..
Sen bort med dom gamla lamellerna inkl. de distansplattor som ligger mellan varje lamell. Sen blev det lite knivigt, den sista lamellen längst in kräver lite pill för att få loss, detta eftersom det inte finns något att ta den i med ngt verktyg... En lösning var att använda en teleskopmagnet eller 2! Mycket enkelt.
Sen kom ögonblicket då man önskade att man hade 4 armar och att fingrarna var 30 cm långa och 5 mm smala! Längst in satt nämligen 2 st. konade (eller korkade..) ringar som jag kan tänka mej fungerade som ngn slags fjäderbelastning eller ev. bara distans. Jag var inte helt säker på att man var tvungen att demontera dessa men ut för undersökning skulle dom iaf! "Lite" pill lite bök men det gick!
DÅ var det dags för montering då. Hmm, hur f*n satt ringarna längst in nu då!? Smart att bara slita ut dessa och inte kontrollera åt vilket håll de var vända...hmmpf. Fick titta på den första distansringen hur den var sliten! DÅ blev man lite klokare!
Jaha, i med dom nya lamellerna då, doppa dessa i oljan och varvade med varannan distansring!
På med "locket som jag inte kan namnet på" och fram med dom nya "styvare" fjädrarna!
Sen var det dags för kåpan, packningen hade visat sej vara av "engångspapperskvalité" och satt smetad över kåpa och motorblock. SATAN!
Skulle man inte få provköra den idag då?! JomenVÄNTA, visst hade jag en "packning-på-tub-för-50-spänn" hemma?? Jajjemensan, det skulle jag ha! Hem IGEN och leta i förrådet bland gamla träningsdojjor och obestämd lådor med dekadent innehåll från 80-talet i förråd 1 och 2 hemma...Tjohooo: visst fanns den längst ner/in i hörnet i en "noname"-plastpåse blandat med garbagepalekidsbilder, gamla freestyles(?), gem, pennor, karbinhakar, snabblim och annat sk*t jag knappt vågar nämna!
SÅ NU! Tillbaka till brottsplatsen, smeta sej lite nyy! Ojojoj, bästa packningen söder om polcirkeln!
På med kåpa och kopplingsvajer, i med oljan (den gamla oljan hade gått 50 mil så det fick bli den, olja är ju som bekant inte gratis..) och rulla ut hojjen för testkörning!
Starta hojjen, inga konstiga missljud, kolvras, lamellras, växelras... ja vaf*n som helst kan ju hända (man tror ju det iaf ).
Justerskruvar för vajern satt både vid kåpan och uppe vid kopplingshandtaget, jag ställde in så den tog på 3/4-delar ungefär(undrar vad folk har egenltigen, längst in eller längst ut? Mitten kanske.. vem vet ).
Iväg en liten sväng och tillbaka!
Vad ska man säga? Hojjen äger! VILKEN ENOOORM skillnad, den känns "råare", kopplingen har en HELT ny karaktär! Och framförallt, den slirar inte när det är som skojsigast!
Jag kan självklart inte dra alla hojjar över en kam men på just MIN hoj var det GRYMT lätt att byta, jag kan varmt rekomendera det till Er som inte försökt det innan!
Om man bortser från de små missödena uppsamlingskärl/packning så är mektiden uppskattad till 30-35 minuter för den ovane meken.