"Liten" resumé: Byte av lameller, grymt lätt!(VARNING ganska lång)

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Slängde in en fråga om lamellbyte på CBR900 -94 för ett tag sedan,
fick ett par bra tips! :tummenupp

Tänkte bara informera om statusen:
Jag hade haft problem med slirande koppling vid höga varv(8500+) på min pärla, så jag fick tipset att byta lameller. Ja då fick det bli "Hi Performance Lameller" plus styvare fjädrar från lelles! Allt detta för under 800 pix!

Efter lite ängsligt frågande på SH så fick jag tipsen "Glöm inte lägga lamellerna i olja" och "vrid lamellplattorna en och en ett hack vid montage"...(TACK för tipsen, ni vet vilka ni är!).
Ja det lät ju vettigt så då var det väl bara att skruva då!

Tömma oljan var steg 1: Ett bra uppsamlingskärl hade suttit fint, shit jag glömde mina förträffliga små plastgodisburkar(bra tips förresten, lagom stora och rymmer all spillolja) hemma så då tänkte jag att gag har min hoj i ett garage med 13 andra hojar.. ngn måste ju ha minst ett bra uppsamlingskärl... Trodde ni det?! Inte då, fanns en massa sunkiga backar från Saab-Scania som hade sett bättre dagar...eller år...eller sekel för den delen. Då blev det en sväng hem då och tillbaka.

Tömma oljan, bort med kopplingsvajern och kåpa och sen fram med 13-nyckel för demontering av "det yttre locket som håller grejjerna på plats" ..
Sen bort med dom gamla lamellerna inkl. de distansplattor som ligger mellan varje lamell. Sen blev det lite knivigt, den sista lamellen längst in kräver lite pill för att få loss, detta eftersom det inte finns något att ta den i med ngt verktyg... En lösning var att använda en teleskopmagnet eller 2! Mycket enkelt.

Sen kom ögonblicket då man önskade att man hade 4 armar och att fingrarna var 30 cm långa och 5 mm smala! Längst in satt nämligen 2 st. konade (eller korkade..) ringar som jag kan tänka mej fungerade som ngn slags fjäderbelastning eller ev. bara distans. Jag var inte helt säker på att man var tvungen att demontera dessa men ut för undersökning skulle dom iaf! "Lite" pill lite bök men det gick!

DÅ var det dags för montering då. Hmm, hur f*n satt ringarna längst in nu då!? :va Smart att bara slita ut dessa och inte kontrollera åt vilket håll de var vända...hmmpf. :fatta! Fick titta på den första distansringen hur den var sliten! DÅ blev man lite klokare! :p
Jaha, i med dom nya lamellerna då, doppa dessa i oljan och varvade med varannan distansring!

På med "locket som jag inte kan namnet på" och fram med dom nya "styvare" fjädrarna!
Sen var det dags för kåpan, packningen hade visat sej vara av "engångspapperskvalité" och satt smetad över kåpa och motorblock. SATAN! :mad:
Skulle man inte få provköra den idag då?! JomenVÄNTA, visst hade jag en "packning-på-tub-för-50-spänn" hemma?? Jajjemensan, det skulle jag ha! Hem IGEN :huvet och leta i förrådet bland gamla träningsdojjor och obestämd lådor med dekadent innehåll från 80-talet i förråd 1 och 2 hemma...Tjohooo: :hihi visst fanns den längst ner/in i hörnet i en "noname"-plastpåse blandat med garbagepalekidsbilder, gamla freestyles(?), gem, pennor, karbinhakar, snabblim och annat sk*t jag knappt vågar nämna!

SÅ NU! Tillbaka till brottsplatsen, smeta sej lite nyy! Ojojoj, bästa packningen söder om polcirkeln!

På med kåpa och kopplingsvajer, i med oljan (den gamla oljan hade gått 50 mil så det fick bli den, olja är ju som bekant inte gratis..) och rulla ut hojjen för testkörning!

Starta hojjen, inga konstiga missljud, kolvras, lamellras, växelras... ja vaf*n som helst kan ju hända (man tror ju det iaf :) ).
Justerskruvar för vajern satt både vid kåpan och uppe vid kopplingshandtaget, jag ställde in så den tog på 3/4-delar ungefär(undrar vad folk har egenltigen, längst in eller längst ut? Mitten kanske.. vem vet :3freak ).
Iväg en liten sväng och tillbaka!
Vad ska man säga? Hojjen :yoparty äger! VILKEN ENOOORM skillnad, den känns "råare", kopplingen har en HELT ny karaktär! Och framförallt, den slirar inte när det är som skojsigast!

Jag kan självklart inte dra alla hojjar över en kam men på just MIN hoj var det GRYMT lätt att byta, jag kan varmt rekomendera det till Er som inte försökt det innan!

Om man bortser från de små missödena uppsamlingskärl/packning så är mektiden uppskattad till 30-35 minuter för den ovane meken.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
hur ska de nya lamellerna sitta??

finns en PIL på kopplingen, ska den peka åt något spec, håll?

Jag vet att man kan söka men du verkar kunna detta nu.
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Bra fråga, jag fick aldrig något svar på hur dom skulle sitta. Ena budet var ngn vag uppmaning om att vrida lamellerna en och en när man stoppar i dom så dom INTE ligger i "linje" (det var det jag gjorde). Detta ser man på den markering som fanns på lamellerna, varje lamell hade en färgmarkering på en av "taggarna". Det andra budet som jag fått senare var just som du säger att man skulle lägga alla i "rad", men jag kunde inte upptäcka ngn pil eller markering eller liknande, dessutom så när jag undersökte de gamla lamellerna så satt dom enl. sin färgmarkering lite "huller om buller" ...

Jag har inte kört med hojjen mer än ngn mil efter monteringen men den uppvisar som sagt inga konstiga uppträdanden som kan kanske kunde vänta sej av ett felmontage....

Kanske ngn proffsmek kan upplysa oss? :Bugar
 
Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
hur det satt förut är nog omöjligt att se, då dom har suttigt några år och de färgmarkeringar som fanns sitter i motorn =P

har inte fått de nya än, men snart så!!
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Jonne_boy skrev:
hur det satt förut är nog omöjligt att se, då dom har suttigt några år och de färgmarkeringar som fanns sitter i motorn =P

har inte fått de nya än, men snart så!!

Jodå, färgmarkeringen fanns kvar, den sitter "uppepå" klackarna på lamellerna dvs där det inte är ngt slitage!
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
jag skulle nog inte använt packning på tub, finns lite tråkiga exempel på några här som använt det, jag kör alltid med originalpackning och väl justerad momentnyckel men man är kanske paranoid...

/Felix

PS bra skrivet! och utförligt DS
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Felix skrev:
jag skulle nog inte använt packning på tub, finns lite tråkiga exempel på några här som använt det, jag kör alltid med originalpackning och väl justerad momentnyckel men man är kanske paranoid...

/Felix

PS bra skrivet! och utförligt DS
<- Thx!

Japp, det är nog ingen dum ide. Ska man meka lite mer med sin hoj så är det nog inte dumt att investera lite pengar på en Haynes oxå!

Ska hålla ett xtra par :3freak på kåpan oxå!
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Felix skrev:
jag skulle nog inte använt packning på tub, finns lite tråkiga exempel på några här som använt det, jag kör alltid med originalpackning och väl justerad momentnyckel men man är kanske paranoid...

Använder orginal packning + loctite packningsklister, och en momentnyckel..sitter som en handske!! :tummenupp ...men man kanske är paranoid? :hihi
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
spelar väl ingen roll om man vrider de nya lammellerna "ett hack" sp, du berätta, lr menade du de mellan plattorna.

när jag bytte på min ninja så fick jag rådet att lägga allt i samma ordning som innan.

bra skrivet!!

alex 6r
 

BergetNinja

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki zx6r -99
lamellbyte

Har själv en zx6r -99 som måste byta lameller på.... någon som har gjort det på en sådan och stött på några problem? o måste man byta packning på kåpan tror ni??

Mvh en som inte kan gasa på...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top