Liten moped?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Yamaha chappy finns som mopedversion det vet jag säkert, z50 vetifan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är det bara jag, eller är det ovanligt nostalgiskt här ikväll?
Jag svarar på den frågan själv... Shanghai, ensam en helg på ett hotellrum med en flaska Woodford Reserve. Det är alltså jag...
Men skitsamma!
Moped är väl fortfarande vad moped alltid varit? Dvs ett fordon med 50cc motor på max 1 hk som max får framföras i 30 km/h?
Personligen älskar jag mopeder. Just nu kanske jag älskar allt nostalgiskt iofs... Men mitt tips kan ändå inte vara en Cresent Compact med Sachs-motor. Nållager och skit. Konstig seg gasrespons och utan verklig potential. Jag kan heller inte rekommendera en nyare moppe av scooter-typ med tex Piaggio-motor. Jag har just nu en sådan själv, och den är alldeles för potent från början får att vara kul att pyssla med. Bort med två små brickor i variatorn och skiten gör 75-80Km/h (mätarfart).
Nej, mitt tips får bli (som ett par andra redan tidigare nämnt) Mustang Mamba, eller kanske en Pusch Florida som är en skvätt högre.

Nu ska jag surfa på Blocket efter sköna reliker att väcka liv i...
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
När jag var 15 hade jag en Tunturi 50 , mini moped från finland. från 70-tal.
Kompisen hade en suzuki pv 50 mini, den är något mindre men ungefär samma stuk även den 70-tal.
Är de små nog? :)
1979_EPO_PV50_450.jpg
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Fniss ..... hur kan man felstava Puch som Pusch... fnitter... det stavas Puch och uttalas Puck!

hehe, ni har che-ljud på allt däruppe... inte bara att ni saknar sche-ljudet, rs blir ofta tje också, som i Tarzan.

Men kex uttalar ni fan med k-ljud. Där skall ju vara ett tje-ljud!!!

Obegripliga människor!

Hoppsan, nu var jag nog lite väl OT... :glömdet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Varför skulle en z50 inte klassas som moped?
finns en drös olika modeller av z50 varav en iaf klassas som moped i sverige.

Då monkeyn har två häst är den ingen moped, den var aldrig moped utan såldes som lätt motorcykel.

Daxen likaså, även st50.n, om du nu kan hitta en, ty den hade två häst.

Sen har det tagits in ett drös med kinesiska kopior genom åren, gemensamt för dem jag sätt som är typade är att dom är eu-mopeder, det är inte någon sådan du tänker på?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fniss ..... hur kan man felstava Puch som Pusch... fnitter... det stavas Puch och uttalas Puck!

hehe, ni har che-ljud på allt däruppe... inte bara att ni saknar sche-ljudet, rs blir ofta tje också, som i Tarzan.

Men kex uttalar ni fan med k-ljud. Där skall ju vara ett tje-ljud!!!

Obegripliga människor!

Hoppsan, nu var jag nog lite väl OT... :glömdet

Stavas u, uttalas o....
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Då monkeyn har två häst är den ingen moped, den var aldrig moped utan såldes som lätt motorcykel.

Daxen likaså, även st50.n, om du nu kan hitta en, ty den hade två häst.

Sen har det tagits in ett drös med kinesiska kopior genom åren, gemensamt för dem jag sätt som är typade är att dom är eu-mopeder, det är inte någon sådan du tänker på?

http://www.classichondabikes.com/Z50specs.asp
finns somsagt en drös olika. Vet att det finns en modell. eller om det är enstaka exemplar som är typade som klass 2 moped i sverige.

Vet att det finns från loncin/lifan/jincheng osv men inte dom jag menar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Angående uttal av Puch så blir det enligt Google Translate ungefär "poch" (klicka på högtalaren).

En bekant hävdar ganska bestämt att det uttalas "pusch". Även att två kända modeller uttalas "dakåta" och "alabama"
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fniss ..... hur kan man felstava Puch som Pusch... fnitter... det stavas Puch och uttalas Puck!

hehe, ni har che-ljud på allt däruppe... inte bara att ni saknar sche-ljudet, rs blir ofta tje också, som i Tarzan.

Men kex uttalar ni fan med k-ljud. Där skall ju vara ett tje-ljud!!!

Obegripliga människor!

Hoppsan, nu var jag nog lite väl OT... :glömdet

Komma från Eslöv och försöka läxa upp riks-ärke-kron-kardinalerna.... Tjijt ner rej! :mad:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I Ståkkhålm ja... Puch är väl österikiskt?

I Sthlm har vi nått en sådan magnitud av vår existens att vi kan säga puque om vi så skulle vilja och behöver inte underordna oss något vedertaget ordalag. Lite som när Amerikanerna säger aluminum om aluminium...
Vi har avancerat till nästa level skulle man kunna säga lite ödmjukt..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.classichondabikes.com/Z50specs.asp
finns somsagt en drös olika. Vet att det finns en modell. eller om det är enstaka exemplar som är typade som klass 2 moped i sverige.

Vet att det finns från loncin/lifan/jincheng osv men inte dom jag menar.

Nu fattar jag ärligt talat inte, du hänvisar till en länk med olika årsmodeller av monkey där dess färkombination i princip är det som skiljer.

Men inte någon stans står ens något om dess egenskap som klass två moped, vilka för övrig inte var påtänkta då monkey byggdes.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I Sthlm har vi nått en sådan magnitud av vår existens att vi kan säga puque om vi så skulle vilja och behöver inte underordna oss något vedertaget ordalag. Lite som när Amerikanerna säger aluminum om aluminium...
Vi har avancerat till nästa level skulle man kunna säga lite ödmjukt..

I Sverige heter puch, puch.

I Tyskland heter den poch, precis som Peugeot heter något konstigt i Frankrike.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
I Sthlm har vi nått en sådan magnitud av vår existens att vi kan säga puque om vi så skulle vilja och behöver inte underordna oss något vedertaget ordalag. Lite som när Amerikanerna säger aluminum om aluminium...
Vi har avancerat till nästa level skulle man kunna säga lite ödmjukt..

Precis. Och sedan åker ni ut "på landet" och talar om för alla andra att det minsann heter puque!

Besvärliga människor!:7peta
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top