Liten guide att ha med sig när man blir stannad av Polisen!

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Aha det låter intressant, hur mycket extra tid pratar vi om? några veckor eller månader? fungerar det alltid eller kan polisen slingra sig ur rådrummet på något sätt? märkt att polisen gärna vill att man ska skriva på genast vid hastighetsböter och när man väl står där då är man chockad så det skulle vara trevligt att kunna fundera ett tag :tummenupp

Vet faktiskt inte vad man får för rådrum vid fortkörning. Har försökt hitta info men jag är väl lite för lat för att leta ordentligt. Jag vet att man får mer tid ju grövre brott, så jag skulle kunna tänka mig att man får en vecka eller så.
 

stenström

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Hallstahammar
Hoj
Fireblade -97
Alltid bra att ha koll på dessa små .pdf:er.

Radar
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_1_RPSFS2000_39.pdf

Laser
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Stoppur :) (Tar man inte tid på alla tävlingar?)
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_4_RPSFS2000_41.pdf

Helikopter
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_5_RPSFS2000_42.pdf

Allmänt på motorväg/motortrafikled
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_6_RPSFS2000_51.pdf

Genomsnittsmätning (Traffipax)
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_7_RPSFS2008_2.pdf

Videoupptagning
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_8_RPSFS2008_3.pdf

Automatisktrafikövervakning
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP331_9_RPSFS2007_6.pdf

Skriv för guds skull inte på något som du/ni är osäkra på! Begär rådrum samt kolla upp hur allt verkligen bör gå till.

För att försöka vara snäll och pruta försiktigt kan det bli värre... Speciellt om det är någon aspirant som vill vara dryg. Been there done that. (iof så förtjänade jag det).

Uppmanar ingen att bryta mot gällande trafikregler men alla ska ha rätten att veta vad som gäller!

Lycka till där ute. :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
"Rådrum
10 § Vid utfärdande av föreläggande av ordningsbot får rådrum med godkännandet
medges. Till den misstänkte lämnas då exemplar 2 av föreläggandet,
inbetalningskort samt svarskuvert.
Den misstänkte skall underrättas om innebörden av rådrum, dvs. att ett
godkännande kan ske inom viss tid antingen genom påskrift av exemplar 2
som insänds till utfärdande myndighet eller, då fråga inte är om förverkande,
genom full betalning av den förelagda boten.
Rådrum får medges en person som är bosatt i Sverige eller i annat nordiskt
land.
Allmänna råd
Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall
godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte
begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna men
polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas,
får den misstänkte medges rådrum. Ett skäl att medge rådrum
kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan
godkännande lämnas. Tiden för godkännande bör bestämmas till åtta
dagar.
Är den misstänkte under 18 år, bör han medges rådrum för att rådgöra
med föräldrar eller annan vuxen person. Detta bör särskilt beaktas
om botbeloppet är 800 kronor eller mer"

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP261_1_RPSFS2005_5.pdf

jag tolkar det också som att de behöver inte medge rådrum om de inte tror att du medger "Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall
godkännas och undertecknas av den misstänkte." Så om "polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas, får den misstänkte medges rådrum."

Annars får du inte rådrum tolkar jag det som, eftersom du måste omedelbart godkänna föreläggande om ordningsbot.

Nekar man och inte skriver på, vilket betyder att du inte omedelbart godkänner föreläggandet, så blir det en rättslig process, som om du förlorar, kan du bli skyldig att betala kostnaderna för. Tråkigt om man inte har försäkring som täcker sånt (kolla villkoren i din hemförsäkring)
 
Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Nekar man och inte skriver på, vilket betyder att du inte omedelbart godkänner föreläggandet, så blir det en rättslig process, som om du förlorar, kan du bli skyldig att betala kostnaderna för. Tråkigt om man inte har försäkring som täcker sånt (kolla villkoren i din hemförsäkring)

Toppeninfo av dig! Tänkte inte på att titta på polisen.se...

En rättelse dock: Man kan aldrig bli skyldig att betala rättegångskostnader i brottsmål, bara civilmål. Så det är bara att neka. Man behöver inte infinna sig vid förhandling heller så det finns ingenting alls att förlora på det (förutom det man åkt på från början alltså).
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
hur vet man om den polis som mäter med laser är utbildad på det, ska han ha nåt papper på det?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Så finns varianten där poliser jävlas på ett eller annat sätt och påstår saker som INTE är sanna, men som de vill bötfälla en för.
En variant är att de påstår att man gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse, men hittar på enklare förseelser som de kan sänka sig till om man "skriver på" direkt (=utpressning)

De är pga sin tjänt ALLTID mera trovärdiga såvida de inte är ett gäng advokater de stoppat.
Och de ofta påtalar sin egna förträfflighet och att man inte har en chans i domstol.

Se till att kunna dokumentera detta med videoinspelningsfunktion med ljud i mobilen, detta är INTE olagligt att spela in.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Toppeninfo av dig! Tänkte inte på att titta på polisen.se...

En rättelse dock: Man kan aldrig bli skyldig att betala rättegångskostnader i brottsmål, bara civilmål.
AHA najs! då slipper man vara orolig för det. Jag har även hört att inte alla trafikbrott går till domstol, eftersom det inte finns resurser. Det betyder att det finns en liten chans att man slipper straffet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På vissa orter så läggs allt ner om det blir liggandes, på andra orter kan dom jaga dig hur länge som helst för en skitförseelse.

Ibland kan det löna sig att bo i ett ghetto där rättssystemet är överbelastat.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Bara en fråga jag blev stoppad för nån månad sen och begärde rådrum men då sa polisen att dom tagit bort rådrum och de va antingen skriva på eller inte, så jag sa att jag inte ville skriva på nått då sa han att då kommer jag få en domstols dom och måste betala 600:- för att få domen prövad i domstol.

Ljög han bara för att få mig att skriva på eller har dom tagit bort det?

Som tur va gillade han nog inte pappersarbete så han lät mig gå med en varning men nån annan som råkat ut för liknande?

//Tapper
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
På vissa orter så läggs allt ner om det blir liggandes, på andra orter kan dom jaga dig hur länge som helst för en skitförseelse.

Ibland kan det löna sig att bo i ett ghetto där rättssystemet är överbelastat.

MALMÖ :tummenupp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Detta är ett typiskt fall av osant intygande, otillåten påverkan alt. utpressning

Om de påstår något som inte är sant för att påverka dig i en riktning dom vill.
Och de är vid dessa tillfällen man skulle spela in va grisarna säger.

Bara en fråga jag blev stoppad för nån månad sen och begärde rådrum men då sa polisen att dom tagit bort rådrum och de va antingen skriva på eller inte, så jag sa att jag inte ville skriva på nått då sa han att då kommer jag få en domstols dom och måste betala 600:- för att få domen prövad i domstol.

Ljög han bara för att få mig att skriva på eller har dom tagit bort det?

Som tur va gillade han nog inte pappersarbete så han lät mig gå med en varning men nån annan som råkat ut för liknande?

//Tapper
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Detta är ett typiskt fall av osant intygande, otillåten påverkan alt. utpressning

Om de påstår något som inte är sant för att påverka dig i en riktning dom vill.
Och de är vid dessa tillfällen man skulle spela in va grisarna säger.

Anade att de va nått lurt när han sa de.
Finns det nån paragraf jag kan hänvisa till? Och om jag spelar in det vad kan han få för straff för de?

//Tapper
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Sticky på denna tråden med första nlägget uppdaterad med PDF-länkar och liknande!!!????
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Så tanken är att när man blir stoppad av snuten ska man be dom vänta ett ögonblick medans man tar fram telefonen och läser sms:et med sina rättigheter/skyldigheter? :va
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Så tanken är att när man blir stoppad av snuten ska man be dom vänta ett ögonblick medans man tar fram telefonen och läser sms:et med sina rättigheter/skyldigheter? :va

Får du ju göra om du vill.Är ju smidigare än att ta fram lagboken ur ryggsäcken eller ringa en advokat...Advokaten är nog efektivare dock.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
man kan faktiskt skriva ut det och laminera. En tunn plastbit i bröstfickan på mc-jackan kan man väl stå ut med
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Anade att de va nått lurt när han sa de.
Finns det nån paragraf jag kan hänvisa till? Och om jag spelar in det vad kan han få för straff för de?

//Tapper

Det är ju ett direkt tjänstefel vilket borde räcka, men så har vi paradoxen.
Att anmäla en polis hos polisen med deras kåranda.
Dom har en intern avdelning för polismål, men vettefan hur de fungerar i praktiken.
Skulle iaf gissa att de skulle vara bättre att gå till media som får göra en större sak av de hela, så de blir avskrivet typ.
Allt underlättar om man har jurister i bekantskapskretsen som vet mer exakt hur en slipsten ska dras :tummenupp
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Är det bara jag som tycker det känns fantastiskt egoistiskt att slösa på samhällets pengar genom att överklaga till domstol när man de facto vet att man kört för fort? Har vi inte bättre användning för de pengarna än att man ska försöka smita ifrån sina böter som en liten bitch? Det kostar en hel del dessa spektakel.

Jag betalar på en gång. Har jag kört fort så har jag. Mer manligt så :yoparty
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Är det bara jag som tycker det känns fantastiskt egoistiskt att slösa på samhällets pengar genom att överklaga till domstol när man de facto vet att man kört för fort? Har vi inte bättre användning för de pengarna än att man ska försöka smita ifrån sina böter som en liten bitch? Det kostar en hel del dessa spektakel.

Jag betalar på en gång. Har jag kört fort så har jag. Mer manligt så :yoparty

Om du nu vill dra ned byxorna böja dig fram och "ta emot" allt polisen säger är det helt upp till dig :arsele :tummenupp
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top