Liten flickvän

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Lägg upp bevakning på blocket efter Montesa 4ride och Beta Alp 200. Eller åk och hämta i Tyskland. Nu har jag inte provat nån av de men tror de är riktigt små, är i princip gatreggade trailhojar. Montesan väger 86k fulltankad vill jag minnas. Så definitivt lättare än yamaha tricker.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Lägg upp bevakning på blocket efter Montesa 4ride och Beta Alp 200. Eller åk och hämta i Tyskland. Nu har jag inte provat nån av de men tror de är riktigt små, är i princip gatreggade trailhojar. Montesan väger 86k fulltankad vill jag minnas. Så definitivt lättare än yamaha tricker.

Är Montesa 4ride verkligen lv-reggad? Ser ut att vara en kul maskin! Dock undrar jag om höjden 905 mm verkligen motsvarar det TS efterfrågar....
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Om du ska köra din Sherco 300 SEF och din flickvän ska köra en tung/underfjädrad hybridhoj i form av 4ride/Alp/Tricker så blir det nog ett kortvarigt gemensamt nöje. Dessutom får du leta bra länge för att ens hitta sådan till salu i Sverige.

CRF-modellerna fungerar väl om man ska leka i en grusgrop eller puttra skogsvägar. För riktig enduro är det fel verktyg. Fel fjädring, fel utväxling osv. Ger ju inga schyssta förutsättningar för att köra "på riktigt" och tycka enduro är roligt. En bekants flickvän hade en CRF 125, kör Freeride 250F idag idag.

Freeride/Xtrainer är de enda realistiska alternativen för riktig endurohoj. Man behöver inte nå ner med två fötter, bara hasa lite med röven. Jag når själv inte ens ner på min egen hoj.

Jag har en bekant som eventuellt har en AJP PR3 till salu (19" fram, 17" bak). Hans korta sambo körde enduro med den, väldigt kapabel men ändå simpel.

Eller bredda perspektivet och köp två trial-hojar istället. Mer nybörjarvänligt, mer lekfullt, mer teknik än fart, alla når ner, ni båda blir nybörjare.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Japp, de som såldes i Sverige iaf.
Sadelhöjd är inget jag noterat men trodde den var jättelåg.
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Honda CT 125 hunter cub kunde kanske vara ett alternativ? Osäker när den lanseras i Sverige men förhoppningsvis till sommaren.

Honda-ct125-hunter-cub-4a-768x514.jpg
WOW! Villhöver faktor : level 9000+
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top