Linser..

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Jag använder endagslinser praktiskt taget varje dag (ja jag ska nog gå över till månadslinser nu när jag börjat använda linser så pass ofta).. bara det att sen jag började använda dem så mkt så har det börjat svida rätt bra i ögonen EFTER att jag tagit ut linsen.
Det svider aldrig när de väl sitter i ögonen, utan efter. Ungefär som när John Blund strött sitt sömnpulver i ögonen-känsla. Så det är alltid en "befrielse" att sätta i linserna nästa dag för då slutar det svida.

Jag har testat att vara utan lins en dag för att kanske "vila" ögonen, men direkt när jag tar ut en lins igen så är det samma sak.

Vad beror detta på!?? Okej att det svider när de sitter i, det kan ju vara flera orsaker som gör att det svider eller kliar etc. Men att det bara svider efter att jag tagit ut dem??

Nån som känner igen?
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Själv kör jag med månadslinser som sitter i 30 dagar, sen kasta och i med nya, mycket praktiskt och kostar lika mycket/lite som vanliga månadslinser.

Ang svidet så fick jag förklarat för mig på min senaste undersökning, att linsen blir ju som ett skydd för ögonlinsen och att ögonen vänjer sig med det. När man sen tar ur linsen så blir ögonen i princip överkänsliga mot luft & smuts osv, och tja, då svider det. Ingen fara på taket med andra ord.

Kan tillägga att det ibland svider sjukt mycket för mig när jag precis har petat ur dem, ser ut som att jag gråtit i flera dagar :p
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag kör också endagslinser. Man märker ju precis när man plockar av den, men det går ju över snabbt.

Hade månadslinser i början, men övergick till dagslins för att det känns bättre. Dels mer hygieniskt att ha en ny lins varje dag, dels smidigare om man känner att linsen känns torr. Då kan man bara peta ut den och kasta bort den. Med en månadslins kan man inte göra så utan vidare.
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Hur länge svider det efter du tagit ut linsen?
Får du rödsprängda ögon?

Tog ut dem igår kväll och det svider fortfarande.. så när man vaknar undrar jag om jag fortfarande är skittrött eller om ögonen bara svider!? oftast svider bara ögonen :S och de lär svida hela dagen nu.. ska va utan linser idag.
får inte rödsprängda ögon.

Själv kör jag med månadslinser som sitter i 30 dagar, sen kasta och i med nya, mycket praktiskt och kostar lika mycket/lite som vanliga månadslinser.

Ang svidet så fick jag förklarat för mig på min senaste undersökning, att linsen blir ju som ett skydd för ögonlinsen och att ögonen vänjer sig med det. När man sen tar ur linsen så blir ögonen i princip överkänsliga mot luft & smuts osv, och tja, då svider det. Ingen fara på taket med andra ord.

Kan tillägga att det ibland svider sjukt mycket för mig när jag precis har petat ur dem, ser ut som att jag gråtit i flera dagar :p


Sa de att det bara var att leva med? Känns inte jättebra för ögonen heller :/ Det svider inte direkt i 10 min efter.. tog ut igår tex, svider fortfarande idag
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag kör också endagslinser. Man märker ju precis när man plockar av den, men det går ju över snabbt.

Hade månadslinser i början, men övergick till dagslins för att det känns bättre. Dels mer hygieniskt att ha en ny lins varje dag, dels smidigare om man känner att linsen känns torr. Då kan man bara peta ut den och kasta bort den. Med en månadslins kan man inte göra så utan vidare.

Hae velat haft endagslinser om jag kunnat, men det fanns inga som passade mina ögon.

Antingen så var det bra skärpa men komfort som att stoppa in en glödande kolbit i ögat, eller halvtaskig syn men bra komfort.

Har nog provat ett tiotal olika linssorter genom åren, hade ett par som jag var helnöjd med i flera år (månadslinser)
Men sen misskötte jag dom ett tag (bar dom för länge) så blodkärl började leta sig in mot pupillen så jag var tvungen att vila ögonen och inte bära linser under ett par månader.
Efter det så funkade inte de månadslinserna jag hade innan så då fick det testas nya igen, och nu nöjer jag med med de jag har.

Längre fram så kommer det bli en ögonoperation, när ekonomin tillåter.

Tog ut dem igår kväll och det svider fortfarande.. så när man vaknar undrar jag om jag fortfarande är skittrött eller om ögonen bara svider!? oftast svider bara ögonen :S och de lär svida hela dagen nu.. ska va utan linser idag.
får inte rödsprängda ögon.


Sa de att det bara var att leva med? Känns inte jättebra för ögonen heller :/ Det svider inte direkt i 10 min efter.. tog ut igår tex, svider fortfarande idag

Då ska du definitivt kila till optikern/ögonläkare och kika upp vad som är fel.
Nog känns det annorlunda (kan svida lite) när jag tar ut mina, men det ska gå över ganska fort.
Skulle nog undvika att använda linser tills det fastslagits vad som är knasigt, så tråkigt om det skulle bli komplikationer för att man använder linser om ögat skulle behöva vila.
 
Last edited:

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Sa de att det bara var att leva med? Känns inte jättebra för ögonen heller :/ Det svider inte direkt i 10 min efter.. tog ut igår tex, svider fortfarande idag

De sa att det var normalt, vissa svider det mer för, andra mindre. Men när vi pratar om snart ett dygn så följ Jonathans råd och knata iväg för en koll.
 

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
KTM690 SMC
Inget riktigt svar på ditt problem men funderat på ögonoperation?

Haft linser väldigt länge och misshandlat ögonen med kampsport som resulterar i att linser flyger ut hit och dit, och det var inte bra för ögonen för jag fick hela tiden hitta nya sorters linser som passade bättre, sved mindre osv osv. Tröttnade på det och opererade ögonen och allt pill med linser är borta :).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tog ut dem igår kväll och det svider fortfarande.. så när man vaknar undrar jag om jag fortfarande är skittrött eller om ögonen bara svider!? oftast svider bara ögonen :S och de lär svida hela dagen nu.. ska va utan linser idag.
får inte rödsprängda ögon.

Vila ögonen från linser och gå till optikern och undersök dig. Låter inte bra om det svider så långt efter att du tagit ut dem.
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Jag slarvade med mina linser ett tag. Hade dom i nån vecka för länge eller så, då jag tappade räkningen. Slutade med sårbildning vilket gav en svidande skavande känsla även med linsen urtagen. Som tur var så rörde det sig om ögonvitan och inte pupillen, så ögondroppar i nån vecka löste biffen.
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
En lite galen idé alltså men.. Fråga optikern kanske? :rolleyes:

jo det ska jag ;) men har frågat lite vänner och en del av dem säger bara att "så kan det vara ibland" och ville bara kolla lite här, där ännu fler kunde tycka om saken!
självklart ska jag kolla me en optiker i slutändan!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
jo det ska jag ;) men har frågat lite vänner och en del av dem säger bara att "så kan det vara ibland" och ville bara kolla lite här, där ännu fler kunde tycka om saken!
självklart ska jag kolla me en optiker i slutändan!

Använder du ögondroppar? Finns de som är lite som en gel, alltså mer tröflytande, där effekten sitter i länge och smörjer ögon/lins.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top