Lilla surrogatmödraskap-tråden

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag stör mig på feministernas hyckleri. Om jag inte fattat fel så innebär den nyss igenomklubbade lagen att en ensamstående kvinna som vill bli mor skall få hjälp med detta. Om detta innebär konstgjord befruktning eller surrogatmamma vet jag inte men det är inte väsentligt på just jämställdhetspunkten. Antag att en ensamstående man vill bli far, antag att han hittar en kvinna som vill/kan vara surrogatmamma. Han har inget lagstöd för detta, ingen hjälp, frågan är om han ens får även om han bekostar hela proceduren själv.

Detta rimmar väl inte så bra med vänsterfeministernas jämställdhetssnack för vad jag förstår är de delaktiga i framdrivandet av den nya lagen. I mina ögon ett bevis så gott som något att deras version av jämställdhet bara är en täckmantel för att kvinnor skall särbehandlas.

Deras version av jämställdhet är lika sann som The matrix

-"You think that's air you're breathing?"
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Bidragssystemet är verkligen en absurditet. Ett svart kvinnolöntillskott. En parasit, nöjd därmed och vips har det abnorma blivit norm.
Problemet är alltså underhållsstödet hon får på knappt 1600/måm?
Det är väl inte bara kvinnor som får bidrag av olika anledningar?
Finns väl en hel del människor som skaffar barn trots att dom inte skulle klara det ekonomiskt på egen hand, män och kvinnor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Problemet är alltså underhållsstödet hon får på knappt 1600/måm?
Det är väl inte bara kvinnor som får bidrag av olika anledningar?
Finns väl en hel del människor som skaffar barn trots att dom inte skulle klara det ekonomiskt på egen hand, män och kvinnor.

Nej, det är inte problemet. Det är ett symptom.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Snarare på hur man från myndighetshåll värderar barns rätt till drägliga omständigheter olika eller snarare inte alls.
Har dom inte en dräglig tillvaro med en förälder?
Tror det finns en hel del barn som inte har det drägligt med två?

Tycker det rent allmänt borde läggas större fokus på barns välmående än samhällets dammiga värderingar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har dom inte en dräglig tillvaro med en förälder?
Tror det finns en hel del barn som inte har det drägligt med två?

Tycker det rent allmänt borde läggas större fokus på barns välmående än samhällets dammiga värderingar.

Nej, barn har det betydligt sämre med bara en morsa.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nej, barn har det betydligt sämre med bara en morsa.
För att?
Gäller det om föräldern är man eller är det bara kvinnor som inte kan vara ensam förälder?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För att?
Gäller det om föräldern är man eller är det bara kvinnor som inte kan vara ensam förälder?

Det får du avgöra själv.

Men desto sämre samhället fungerar världen över desto vanligare är det att mödrarna uppfostrar barnen.:glömdet
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det får du avgöra själv.

Men desto sämre samhället fungerar världen över desto vanligare är det att mödrarna uppfostrar barnen.:glömdet
Jag frågar dig då det var ditt påstående.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har dom inte en dräglig tillvaro med en förälder?
Tror det finns en hel del barn som inte har det drägligt med två?

Tycker det rent allmänt borde läggas större fokus på barns välmående än samhällets dammiga värderingar.

Många barn har 2 ensamstående föräldrar. Minskade bidrag och bättre fördelning av mandat, bördor och gratifikationer hade definitivt varit av godo för barnens vidkommande. Problem i tvåsamma föräldrarelationer kvarstår och är väl en annan diskussion även om de borde vara tokiga över förfördelningen. Förutsättningarna för separerade föräldrar går att förbättra avsevärt med de styrmedel jag nämnde i andra meningen, inte minst förmyndarskapet som är helt satt ur spel. Kvinnan i exemplet borde självklart behovsprövas utifrån det övriga socialförsäkringssystemet. Finns inget behov ska hon själv ta vuxet ansvar för sin självvalda situation.

Vi är alltså eniga om sista meningen fast jag är inte säker på att vi är på samma linje avseende metoder samt vad du lägger i uttrycket dammiga värderingar. Kan tänka mig att vi skiljer oss åt där. Jag är ju inte feminist, dvs anhängare av en sexistisk hatideologi, utan vill ha mer jämlika omständigheter för barn till ensamstående och sammmanlevande föräldrar överlag.
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Många barn har 2 ensamstående föräldrar. Minskade bidrag och bättre fördelning av mandat, bördor och gratifikationer hade definitivt varit av godo för barnens vidkommande. Problem i tvåsamma föräldrarelationer kvarstår och är väl en annan diskussion även om de borde vara tokiga över förfördelningen. Förutsättningarna för separerade föräldrar går att förbättra avsevärt med de styrmedel jag nämnde i andra meningen, inte minst förmyndarskapet som är helt satt ur spel. Kvinnan i exemplet borde självklart behovsprövas utifrån det övriga socialförsäkringssystemet. Finns inget behov ska hon själv ta vuxet ansvar för sin självvalda situation.

Vi är alltså eniga om sista meningen fast jag är inte säker på att vi är på samma linje avseende metoder samt vad du lägger i uttrycket dammiga värderingar. Kan tänka mig att vi skiljer oss åt där. Jag är ju inte feminist, dvs anhängare av en sexistisk hatideologi, utan vill ha mer jämlika omständigheter för barn till ensamstående och sammmanlevande föräldrar överlag.

Kortfattat menar jag att det som automatiskt sker vid en separation borde vara gemensam vårdnad med delat ansvar 50/50. Vill man ha det på något annat sätt får man kontakta Familjerätten.

Väljer man att skaffa barn med någon man får försörja för att dom ska gå runt får man tyvärr räkna med att till viss del göra det efter en separation också då barnet har rätt till lika levnadsförhållande oavsett var dom bor.

Liksom det inte per automatik ska innebära företräde om vårdnad för att man har ett visst kön ska inte heller plånboken styra. Man har ändå valt att skaffa barn med denna individ under dom förutsättningar som finns.

Jag skulle inte välja att skaffa barn med någon som inte kan försörja sig själv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Duktigt osugen man blir på att skaffa barn när man läser den här tråden.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top