Lidingöloppet

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Någon mer härifrån som skall kuta loppet i höst?

Första gången för mig. Anledningen är att jag gör klassikern och anledningen till det är att jag behövde en orsak att orka träna:va Tredje grenen för mig så bara Vasaloppet kvar sen. Har aldrig åkt längd så det blir ju lite speciellt:huvet

Några tips?

Träningen går bra, kutade 1,6 igår utan problem med tid mellan 5-6 min/km. Ska öka dosen lite och hoppas väl komma under 3 h iallafall. Tydligen är backarna sjujävliga i slutet så hoppas det håller hela vägen.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skulle ha gjort det men en ond fot satte P för det... Gav upp i juni. Nån som vill köpa min plats? Har inte kollat hur det funkar men man kan överföra platsen till en annan.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Jodå, jag ska vara med för 1:a ggn...dock "bara" halva dvs. 15 km...klass mk15 tror jag att det heter.
Har börjat springa senaste året nu och det går bra, 2ggr i veckan.
Är otroligt stolt över mig själv att jag har börjat springa!
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
jag sprang förra året, och det var 3mil i lervälling o regn! det va sådär skoj men jag hade för lite långa träningspass i kroppen!

spring gärna med pulsklocka så man håller koll på den och inte rusar iväg för snabbt/långsamt första biten!

om ni åker bil dit, ställ inte bilen vid starten, utan vid målet....inte så kul att gå sträckan tillbaka till starten när man är seg i hela kroppen:gnissla så långt tänkte inte vi:rolleyes:

kör hårt och lycka till!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När är det och hur långt?
ar hört att det är jobbigt som fan, mycket backar. Inte för jag fattar hur det kan vara det när det inte finns några backar på Lidingö men okej då.
Jag är nog inte aktuell, har idag klarat 4km vilket är nytt rekord sedan min senskada i mitten av april. Får se om jag klarar 6km i kommande vecka, det vore skönt.
Är det en dyr erfarenhet som jag lärt mig så är det att bra skor inte är en modegrej, jag mest tog vad jag hittade i skåpet och drog ut och körde järnet. Det funkade i ett år, sedan en morgon kunde jag i psincip inte gå. S.k. hopparknä har jag, dock på bättringsvägen nu vad det verkar. :)
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
jag sprang förra året, och det var 3mil i lervälling o regn! det va sådär skoj men jag hade för lite långa träningspass i kroppen!

spring gärna med pulsklocka så man håller koll på den och inte rusar iväg för snabbt/långsamt första biten!

om ni åker bil dit, ställ inte bilen vid starten, utan vid målet....inte så kul att gå sträckan tillbaka till starten när man är seg i hela kroppen:gnissla så långt tänkte inte vi:rolleyes:

kör hårt och lycka till!

Har inhanddlat pulsklocka, jäkligt bra litet hjälpmedel att hålla igen och låta pulsen styra tempot. Ska försöka få i mig 5 långpass på runt 2 mil innan.

När är det och hur långt?
ar hört att det är jobbigt som fan, mycket backar. Inte för jag fattar hur det kan vara det när det inte finns några backar på Lidingö men okej då.
Jag är nog inte aktuell, har idag klarat 4km vilket är nytt rekord sedan min senskada i mitten av april. Får se om jag klarar 6km i kommande vecka, det vore skönt.
Är det en dyr erfarenhet som jag lärt mig så är det att bra skor inte är en modegrej, jag mest tog vad jag hittade i skåpet och drog ut och körde järnet. Det funkade i ett år, sedan en morgon kunde jag i psincip inte gå. S.k. hopparknä har jag, dock på bättringsvägen nu vad det verkar. :)

27 sept, 30km

Finns dock andra sträckor, bara googla hemsidan. Men låter som du ska bygga upp det där långsamt, men nästa år så.
 
Last edited:

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Springer för tredje gången. Hoppas bara att det blir lite torrare i år än förra året.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Backigt i början, mitten och på slutet... Var en episod i mitten på ca 8 km som var ok, men annars backigt.

Ta det lugnt med långpassen innan om du inte är bra tränad. Tight att hinna med 5 långpass innan loppet, med tanke på att jag inte skulle springa nämnvärt de sista två veckorna alls.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Har inhanddlat pulsklocka, jäkligt bra litet hjälpmedel att hålla igen och låta pulsen styra tempot. Ska försöka få i mig 5 långpass på runt 2 mil innan.



27 sept, 30km

Finns dock andra sträckor, bara googla hemsidan. Men låter som du ska bygga upp det där långsamt, men nästa år så.

Det första som skall sägas är att det är väldigt viktigt att du tar reda på din maxpuls, annars fyller pulsklockan inget syfte. Det finns flera sätt att ta reda på din maxpuls, det enklaste är att göra ett maxtest.

Här är ett exempel på ett pulstränningsschema som fungerat för mig.
Måndag: 80 minuter - 69 % av maxpuls.
Tisdag: 30 minuter - 89 %
Onsdag: 60 minuter - 77 %
Torsdag: 45 minuter - 85 %
Fredag: 90 minuter - 69 %

Detta är ett väldigt hårt schema som man bara ska följa om man trännat någorlunda mycket innan. Jag springer för tillfället 1 mil på 38 minuter och följer detta schema.
Det du kan göra är att följa samma princip som du ser i schemat men korta ner det till bara tre pass per vecka med vilodag emellan.
Principen schemat följer är att du första dagen kör ett "uppvärmningspass" inför den kommande veckan. För att sedan vid det andra passet köra skiten ur dig, men bara under en begränsad tid. Den sista dagen kör man ett nedvarvande pass.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top