Leva i Norrland!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Några mil till så är man i Norge, svänger mot Harstad och flinar i 80 mil obrutet i slingan över Andøya och Lofoten.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Nej jag hatar moderna maskiner som ser ut som om en jetski knullat en crosshoj och sedan har någon haschpåverkad 14-åring stänkt 8 olika färger på den med en hink. Jag vill ha min barndoms maskiner tillbaka tillsammans med skoterlukten som är halva upplevelsen.

När jag griper makten skall flaggan bli röd med ett vitt runt fält i mitten och yammaloggan i svart. Jag ska skriva kontrakt med Yamaha och börja nytillverka ET340, Phazer 480, SRV540 etc. Alla som påträffas med en modern gräshoppa skall djävlarimej få åka godsvagn till Laisvall.
Hahaha, här har vi ett obotligt fall av gammal, grinig och bakåvänd =D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hittade en liten beskrivning som stämmer lite grann :)

DU VET ATT DU KOMMER FRÅN EN HÅLA I NORRLAND!
*Det är trafikstockning för att 10 bilar väntar på att få köra om en traktor.
*Du mäter avstånd i timmar.
*Du ser folk ha på sig jaktkläder vid sociala evenemang.
*Du kör 100 km/t i en halvmeter djup snö och snöstorm utan att ens blinka.
*Minst en av dina grannar bränner sprit hemma och alla vet om det, t o m polisen för det är hans bror.
*Du har startkablar i bilen och vet hur du ska använda dem.
*Du tycker sexy lingerie är en silkespyjamas från Coop Forum.
*Älgar är bara en del av sceneriet.
*Du tycker en EPA-traktor är ett suveränt färdmedel för din son, mellan moppe- och körkortsåldern.
*Att "klä upp sig" innebär att stoppa in flanellskjortan i dina jeans och sätta på sig ett par rena strumpor.
*När du träffar en ny person är din första fråga vem som är dennes föräldrar/syskon.
*Du kan namnge alla som du tog examen med.
*Du faktiskt har åkt 20 mil t/r för en fest.
*Skolorna stänger inte för att det snöar.
*Du i dina yngre dagar inte kunde köpa cigaretter i affären för expediterna visste exakt vem du var och din ålder.
*Det är status att vara tillsammans med någon från en annan kommun.
*Du har i princip inte något val än att vara "buksvåger/svägerska" med någon du mer eller mindre känner.
*Du tycker att män som har rosa tröjor är gay.
*Du tycker att folk i storstan klär sig lustigt för att två år senare "trendigt" ha liknande kläder.
*Du, i din ungdom, visste exakt till vilket uteställe dina vänner skulle en lördagskväll, det fanns bara ett.
*Du tar en promenad för att motionera och 5 personer stannar för att fråga om du ska ha skjuts.
*Helgspänning innebär att åka runt på "björn-safari" i bilen för att kanske se någon björn nånstans i krokarna.
*Din lärare förväxlade dig med ditt syskon eller din moder/fader.
*"Gula sidorna" består av 4 sidor.
*Du blinkar inte för att svänga eftersom alla vet vart du ska i alla fall.
*Du ringer till fel person men blir hänvisad till rätt nummer.
*Halva kommunen håller andan när ett företag hotar lämna orten.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
*Du mäter avstånd i timmar.

Vet att listan inte är 100% seriös, bara 95% kanske. ;)
Men det där tycker jag är tvärtemot hur jag upplever det. Och då är jag uppvuxen i en by utanför en liten by.;)

Upplever det som att frågar man hur långt en .ex. Stockholmare har till jobbet svarar dom "Ja det tar ungefär 1,5h". Alltså 3km.
Frågar man en Norrlänning svarar dom "Jo men det är väl en 10mil ungefär" alltså 45min. =)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förra sommaren hjälpte jag ett par från stockholm att lokalisera reservdäcket i deras bil. Dom visste knappt vad fram eller bak var på bilen.

Ja och det har ju hänt olyckor för att föraren skulle dra ned på värmen men inte visste hur man gjorde...

Men listan ovan kan definitivt inte ha varit skriven av en norrlänning, det var så jag menade. Referensbasen innefattar inte att "man vet hur man använder startkablar" - det behöver knappast nämnas, typ man "vet hur man öppnar en ölburk" eller "man vet hur man låser toadörren"...

Och 20 mil, visst är det ENKEL väg? Annars är det ju inte ens långt, liksom...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja och det har ju hänt olyckor för att föraren skulle dra ned på värmen men inte visste hur man gjorde...

Men listan ovan kan definitivt inte ha varit skriven av en norrlänning, det var så jag menade. Referensbasen innefattar inte att "man vet hur man använder startkablar" - det behöver knappast nämnas, typ man "vet hur man öppnar en ölburk" eller "man vet hur man låser toadörren"...

Och 20 mil, visst är det ENKEL väg? Annars är det ju inte ens långt, liksom...

Jo, fast det är skrämmande många som inte vet hur man använder startkablar, och det är ju i princip ingen som har det i bilen nuförtiden. Iaf inte söderöver.

Jag har flera gånger kört 50-60 mil enkel resa till en fest och kommer inte från och bor inter i norrland, 10 mil är ju ingenting. Det är ju vad man har till jobbet :hihi
Men, varit däruppe ett par gånger, och träffat på folk som åkt från Lule till Kungens kurva för att äta på donken och sen åka hem igen, för att det var en kul utflykt. :3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vem vet INTE hur man använder startkablar?

Jag har hjälpt några virrpannor som var på väg att elda upp en hyrbil med startkablar. Dessutom så var det inte ens batteriet som var urladdat på hyrbilen de skulle kabla igång.

Tillägg på VSs lista

- När taxichauffören frågar vart man ska så behöver man bara svara: -Hem!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, en hopplöst tekniskt efterbliven polare hade en ärvd Amazon som första bil. En morgon startade den inte - inte ett liv när han vrider om nyckeln. Vad gör han? Jo, han FYLLER VATTEN i motorn tills det är fullt. Av någon anledning vill den inte gå igång nu heller och han känner sig besegrad och ringer bärgaren. Denne frågar vad som hänt och av svaret att döma drar han förstås vissa slutsatser...

Detta hände i Norrland på 1980-talet. Otroligt b
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det finns inget lappland och Norrbotten. Lapland sträcker sig genom både västerbotten och norrbotten!
:confused:
Sist vi tragglade svenska län med ungarna var Lappland fortfarande Sveriges största län och skiljt från både Norrbotten och Västerbotten.

Har du en annan definition av Lappland?
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jo, fast det är skrämmande många som inte vet hur man använder startkablar, och det är ju i princip ingen som har det i bilen nuförtiden. Iaf inte söderöver.

Jag har flera gånger kört 50-60 mil enkel resa till en fest och kommer inte från och bor inter i norrland, 10 mil är ju ingenting. Det är ju vad man har till jobbet :hihi
Men, varit däruppe ett par gånger, och träffat på folk som åkt från Lule till Kungens kurva för att äta på donken och sen åka hem igen, för att det var en kul utflykt. :3freak

Inte använda startkabel kan jag förstå att det finns många idioter:dummer men åkt från Lule till Kungens kurva för att äta på donken och sen åka hem igen, för att det var en kul utflykt:3freak:näsblod
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Inte använda startkabel kan jag förstå att det finns många idioter:dummer men åkt från Lule till Kungens kurva för att äta på donken och sen åka hem igen, för att det var en kul utflykt:3freak:näsblod

En som var uppe i Norrland och jobbade stötte på ett par norrlänningar som berättade att de kunde ta en heldagsutflykt med flera bussbyten för att äta pizza. (Vilken norrlänning har inte körkort?)
 
Nyheter
Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Top