Till TS: Jag fattar inte, provade du kläder i typ 5h? Seriöst?
Hur många inlägg har du läst innan du ställer denna fråga? Seriöst (för att använda dina egna ord)?
Om Lelles skriver att jag varit 5 h i butiken och jag svarar att under dessa timmar har jag provat skinnställ på f.m och hjälmar på e.m. Hur får du det till 5 h skinnställprovning?
Hela huvudberättelsen finns i första inlägget, med vissa kommentarer/förtydligande i efterföljande inlägg. Det finns även en del förtydligande i mitt svar på Lelles inlägg.
Det är för övrigt inte så lätt att svara på alla mer eller mindre viktiga detaljfrågor innan tråden spårar ut i en massa ”ordbajsande” som igen orkar läsa…
Här kommer i alla ytterligare fall några tillägg till det tidigare skrivna samt diskuterade:
Jag provade skinnställ i lite drygt 2 h, dvs anlände ca kl 10 och åkte på andra ärenden strax efter kl 12 (om det nu är viktigt att veta).
Jag återkom efter kl 15 för att prova hjälmar i ca 2 h. Bestämde mig för en Shoei, som dock inte fanns i önskad storlek och färg på lager.
Säljaren rekommenderade istället en Arai
som jag kunde ta ut direkt med det till butiken bifogade och uppvisade uttagsintyget (dvs här och nu var denna s.k. rekvisition OK)
Det
till butiken bifogade och uppvisade uttagsintyget var även OK att maila in nästa dag enligt Lelles, då jag istället önskade beställa en Shoei om den fanns för leverans från huvudlagret.
Dock ändrade sig Lelles nästa dag och ville ha ett nytt intyg/rekvisition innan hjälmbeställning (utan att själv bemöda sig med ett samtal till Folksam)
Uttagsintyget/rekvisitionen är inte en med bläck förifylld och specificerad rekvisitionblankett, utan mer ett skrivet bevisdokument i A4 där det står att Folksam godkänner fakturering av en hjälm och ett skinnställ av vissa värden.
Uttagsintyget innehåller alla skadenummer, mina uppgifter samt samtliga uppgifter till Folksam och dess utfärdare, så att berörd(a) butik(er) kan kontrollera att detta stämmer vid uttag och/eller eventuella frågor.
Folksam i sig hade inget behov av rekvisition/uttagsintyg för mina köp, eftersom jag hela tiden haft en bra dialog med Folksam. Dock bad jag Folksam om ett dokument för att tillmötesgå Lelles önskan inför uttag av utrustning. Detta dokument mailades till mig.
Skulle jag försöka utnyttja detta dokument på mer än ett ställe skulle jag med all sannolikhet bli åtalad för försäkringsbedrägeri, av både Folksam samt berörd butik. Dessutom blir jag nog avvisad som försäkringskund hos Folksam.
Oklarheter angående denna rekvisition hade alltså lätt kunnat kollas med ett telefonsamtal till handläggaren/Folksam, speciellt eftersom alla butiksbesök skedde under vardag och kontorstid.
Vad gäller hjälp med skinnställpsrovning så önskar jag det för att delge expediten mina åsikter om passning, så att expediten kan leta fram ett alternativ att prova. Dessutom så varken hittar jag bland butikens alla ställ eller känner till alla olika modellers egenskaper (om jag t.ex. vill prova något med annan benlängd, vidare bröstkorg osv). Det kan även vara bra med hjälp att komma in i samt ur ett nytt och tajt skinnställ i en svettig butik.
Med ”Walk the Talk” menar jag att Lelles hamnar i ett moment 22 med det felaktiga påståendet att jag beställt men inte tagit ut ett skinnställ, som de nu tvingas lagerföra. Antagligen finns inte det påstått lagerförda skinnstället kvar i butik och då står Lelles med byxorna nere. Alternativt så tvingas Lelles behålla stället för sin trovärdighet och får då kostnader.
Läs gärna hela tråden innan ni frågar saker som redan är belysta.