LED-skärm?

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Hej!

Jag vill ha en bra skärm att koppla till min nya dator. Lagom storlek tror jag är 24", dock känns LCD väldigt 2008 och därför vill jag ha en LED. Om jag inte vill lägga 8500:- på Apples egna skärm, hur ska jag då göra? Har letat överallt (nästan) men hittar inget!

Snälla hjälp mig!
 

Merovingian

Guest
LED-TV är LCD-TV.

Skillnaden mellan en vanlig LCD-skärm och en LED-LCD är att den sistnämnda är bakgrundsbelyst med LED, medan den första inte är det.

Vill du ha nästa teknik ska du satsa på OLED, vilket är ljuseminerande kristaller till skillnad från vanlig LCD som mer är en semitransparent panel vilken helt och hållet förlitar sig ljusmässigt på sin bakgrundsbelysning.
OLED behöver alltså ingen bakgrundsbelysning, den lyser själv.
Sedan finns även semitransparent OLED, vilket används i så kallade head up displays(HUD), som du hittar bland annat på insidan av en stridspilots hjälmvisir.

OLED har till sin fördel att kunna producera sann svart färg, medan LCD får nöja sig med mörk, mörk grå. Man upplever det dock som svart när det står i kontrast mot färg- och ljusmönster.
OLED har därför enormt hög kontrastratio, en liten 11-tummare SONY släppt har en ratio på 1 000 000 : 1. Alltså en miljon mot ett. Det är i runda slängar cirka 100 gånger större än en vanlig LCD-panel.

Edit: Vafan! Jag hade skrivit "vanlig LED" när jag menade "vanlig LCD"!
 
Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Jag var på Forum Nacka för några veckor sedan.
Där fanns en LED TV på 70" för 390'000kr.

Kanske lika bra att vänta till nästa år, då får man säkert samma för 250'000, rena klippet alltså. Först till kvarn !!!
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag var på Forum Nacka för några veckor sedan.
Där fanns en LCD TV på 70" för 390'000kr.

Kanske lika bra att vänta till nästa år, då får man säkert samma för 250'000, rena klippet alltså. Först till kvarn !!!

Vänta tio år, så finns dom som skänkes mot avhämtning på blocket när folk inte orkar köra dom till återvinning! :tummenupp
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Tack för snabba och bra svar! Blir nog en LCD för min del då ser det ut som :(
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för snabba och bra svar! Blir nog en LCD för min del då ser det ut som :(
Gör väl inget att det blir en lcd? Största fördelen med led, som jag förstått det, är att det drar mindre ström. Och det problemet har man ju inte på en stationär skärm direkt..
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag har hört att Apple ska ha bra paneler i sina skärmar, en anledning till att dom kostar lite mer... hur mycket märket i sig kostar har jag ingen aning om.

Annars är det skärmar med s.k. S-PVA-panel som tydligen rekommenderas om man vill ha bra bildkvalitet.
T.ex. denna Samsung SyncMaster 245T, finns liknande skärmar från de flesta tillverkarna.

Beror mycket på vad man ska ha den till, för spel är den lite overkill medan bildbehandling mår bra av en kvalitetsskärm.

Är ingen expert själv, men letade skärm i somras och lyckades snappa upp lite info då.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top