Lanesplitting, vad är tillåtet.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har en sträcka där det ofta samlas en jädrans lång kö med bilar innan rondell med två filer vid en viss tidpunkt på dygnet och brukar blåsa förbi i höger vägren (brett nog) ända fram till denna rondell med visst span efter farbror blå eftersom man nu är motorcyklist och då naturligtvis måste stoppas.Men är det tillåtet eller ska man brassa på ännu fortare för att genomföra detta moment i körningen om det inte är okey för plastraketen hatar att stå i värmen med en ylande motorfläkt. :crash
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har en sträcka där det ofta samlas en jädrans lång kö med bilar innan rondell med två filer vid en viss tidpunkt på dygnet och brukar blåsa förbi i höger vägren (brett nog) ända fram till denna rondell med visst span efter farbror blå eftersom man nu är motorcyklist och då naturligtvis måste stoppas.Men är det tillåtet eller ska man brassa på ännu fortare för att genomföra detta moment i körningen om det inte är okey för plastraketen hatar att stå i värmen med en ylande motorfläkt. :crash
Kör på bara. Är lite gråzons-tillåtet det där. Men kör försiktigt ifall någon svänger ut framför dig eller försöker göra en "god gärning" och blocka dig.
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Köra i väggren är väl alltid olagligt.
Köra om på vänster sida i samma fil som en bil har jag förstått är lagligt.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Pratade med en MC-polis om detta när jag var på SMCs avrostning på Ljungbyhed.
Du får aldrig köra om på höger sida av ett fordon, så glöm vägrenen.
Ska du köra mellan bilarna är det på höger sida om linjen. Korsar du linjen räknas det som omkörning på högersida vilket är förbjudet, än värre är det om det är en heldragen linje du korsar.
På vänster sida kan köra om ok.

Huruvida de praktiserar detta i verkligheten vet jag ej, men det finns ju de som är petiga.
 
Last edited:

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Du får aldrig köra om på vänster sida av ett fordon, så glöm vägrenen.

Nu blev det lite förvirrande här, du menar väl höger och inte vänster? :va

Så länge det är max 70 som hastighetsbegränsning på den aktuella vägen så bör det ju vara fullständigt lagligt att köra om på båda sidorna så länge man inte korsar något heldraget eller gör något uppenbart trafikfarligt.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Vad jag fattade det som får du inte krypa förbi samma körfält på högersida.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Köra i väggren är väl alltid olagligt.
Köra om på vänster sida i samma fil som en bil har jag förstått är lagligt.

...om det kan ske utan fara.

Så där är risken stor att man åker dit två gånger om när det smäller.

Köra vägren kan aldrig räknas som körfältsdelning, filtering, lane sharing, white lining eller vad man vill kalla det - utan är som tidigare nämnt förbjudet.

Dela körfält i köer fodrar en jäddra fingertoppskänsla, något som alltför många hojåkare saknar.

Idag är det tillåtet, under vissa förhållanden, men inte kommunicerat ut till trafikanterna - något som är en stor anledning till irritationen man ibland känner av i köerna.

Tyvärr tror jag att det är större risk att våra myndigheter går den tyska vägen och förbjuder det helt och hållet, än att man tar en engelsk approach och uppmuntrar till det.
Dels helt enkelt för att så många tvåhjulingar gör det utan känsla, men även för att det passar in i ambitionerna att fortsätta göra motorcykeln till ett mindre attraktivt fordon.


Ja, jag lanesplittar.
Men faktiskt mer, och framför allt mer aggressivt i Tyskland - där det är förbjudet, är hemma i Svedala.
Det finns mer tid att tjäna där nere.
 
Last edited:

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Som vissa har nämt, köra om på vänster sida i samma fil är ok. Inte till höger (i samma fil), över, under eller utanför körbanan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något jag märkt när jag jämfört med att ha kört i exempelvis Italien är att det generellt är sämre utrymme till lane splitting här. Såväl när det är flera körfält fram till ett trafikljus som på de vägar där det brukar uppstå köer är det ofta betydligt tightare att komma förbi, jämfört med Italien där det är lite bredare och oftare finns vägren på landsvägarna. Det blir inte enklare av att svenska bilister i princip aldrig håller till höger i sitt körfält för att underlätta. Skulle tro att där andra länder har lite bredare standard för sina vägar har vi i Sverige gjort om dessa till antingen mittseparerade vägar eller vägar med lägre hastighetsbegränsning där man genom smalare vägbredd, borttagen vägren och andra åtgärder vill hålla nere hastigheten och förhindra omkörningar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Pratade med en MC-polis om detta när jag var på SMCs avrostning på Ljungbyhed.
Du får aldrig köra om på höger sida av ett fordon, så glöm vägrenen.
Ska du köra mellan bilarna är det på höger sida om linjen. Korsar du linjen räknas det som omkörning på högersida vilket är förbjudet, än värre är det om det är en heldragen linje du korsar.
På vänster sida kan köra om ok.

Huruvida de praktiserar detta i verkligheten vet jag ej, men det finns ju de som är petiga.

Misstror dig absolut inte men tyvärr så kan poliser sällan trafikregler. Köra om på höger sida är fullt lagligt om hastighetsgränsen är 70km/h eller lägre. Vid högre hatsighetsgränser är dte lagligt endast om dte finns flera filer med olika destinationer som avdelas med bred streckad linje
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vid hastighet 70km/h och lägre får du alltid köra om på båda sidorna, det handlar om att inte korsa några heldragna linjer bara, på motorväg med mera så vet jag inte, du får ju inte köra om på högersidan där då hastigheten oftast är över 70, men det är väl inte så ofta jag kör om fordon mellan vägrenen och fordonet, det passar sig nog bäst o köra mellan bilarna, brukar finnas mest plats där ändå, ibland fungerar påfarterna bra också (som ibland dyker upp på högersidan) då kan man gasa på lite tills den tar slut med.

Jag kör i Polen, här Lanesplittar vi i 130-150 snåret på motorvägen oftast, sånt gör jag inte i sverige. I sverige har inte bilisterna samma inställning till motorcyklar som i Polen tyvärr :(
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Köra om på höger sida är fullt lagligt om hastighetsgränsen är 70km/h eller lägre.

Är det inte så att om det finns 2 körfält i samma riktning, så får fordon i höger körfält köra om fordon i vänster körfält om hastigheten är 70km/h eller lägre.
Men att om det gäller flera fordon i samma körfält så ska man köra om på vänster sida.
?


Köra i väggren är väl alltid olagligt.

Wikipedia skrev:
Vägrenen är främst avsedd för gående, cyklar, mopeder och långsamtgående fordon men den får användas av övriga trafikanter.

Man får tillfälligt färdas på vägrenen för att t.ex. underlätta omkörning. När man lämnar vägrenen, har man väjningsplikt mot fordon som redan är ute på körbanan enligt utfartsregeln. Det är inget krav att använda vägrenen och det är förbjudet att tränga ut någon på vägrenen.

Det med att underlätta omkörning tolkar jag som att underlätta för andra att köra om en själv.
Inte för att underlätta för en själv att köra om andra.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Köra om på höger sida är fullt lagligt om hastighetsgränsen är 70km/h eller lägre.
Du blandar inte ihop det med att det är godkänt att köra om i högerkörfält på <70väg (vid köbildning).
Köra om på höger sida i samma fil är en annan sak tror jag.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Trafikförordning(1998:1276) § 7 lyder i sista stycket:
" På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Du blandar inte ihop det med att det är godkänt att köra om i högerkörfält på <70väg (vid köbildning).
Köra om på höger sida i samma fil är en annan sak tror jag.

Jag svarade Arnim som skrev att polisen sagt att det ALLTID är olagligt att köra om på höger sida.

Att köra om på höger sida i samma körfält har jag ej uttalat mig om och blandar inte ihop något alls
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag tar vägrenen om det finns. Ännu hellre bussfilen. Jag anser att risken för böter är bättre, än risken att någon byter fil utan att titta eller blinka. Jag har åkt så till jobbet varje dag, året runt, sen jag skaffade hoj. Kör dagligen förbi polisbilar och ibland även MC-poliser. inte blivit stoppad ännu iaf men jag har förstått att det är lite av en gråzon.

När jag ser folk på MC som sitter och svettas i kön, mitt i filen, bakom hästlängder av bilar så blir jag irriterad. Då är det som man inte insett möjligheterna av ett smidigt fordon. Oftast är det BMW förare med reflexväst och extraljus.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tar vägrenen om det finns. Ännu hellre bussfilen. Jag anser att risken för böter är bättre, än risken att någon byter fil utan att titta eller blinka. Jag har åkt så till jobbet varje dag, året runt, sen jag skaffade hoj. Kör dagligen förbi polisbilar och ibland även MC-poliser. inte blivit stoppad ännu iaf men jag har förstått att det är lite av en gråzon.

När jag ser folk på MC som sitter och svettas i kön, mitt i filen, bakom hästlängder av bilar så blir jag irriterad. Då är det som man inte insett möjligheterna av ett smidigt fordon. Oftast är det BMW förare med reflexväst och extraljus.

Nej, det är ingen gråzon att köra förbi andra fordon ute på vägrenen, eller i kollektivkörfält - det är ett lagbrott.

Att ingen ännu jagat ikapp dig och rapporterat dig är en annan sak.
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
SMC har en rekommendation kring kökörning baserad på nuvarande lagrum här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Korning-i-ko/

Som ett tillägg till SMC's text så står även detta:
31 §
Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses
i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när
föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster
eller tydligt förbereder en sådan sväng.


32 §
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

33 §
Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd
i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


38 §
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.


För övrigt har jag själv smugit om en polisbil i kö och de höll undan så jag tackade med en vinkning.
Tar man det lugnt och sköter det snyggt är det sällan några problem utöver avundsjuka gubbar och kärringar som inte tål att du smyger förbi hur försiktig du än är.
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så länge en framförvarande bil bestämmer hastigheten (läs: bilkö) eller om körfältet är svängande, räknas det inte som omkörning att passera på höger sida. På vägar med högst 70 km/h ska du välja körfält som bäst passar ditt färdmål. Även på dessa vägar får du således passera någon annan på höger sida utan att det räknas som omkörning.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top