Lagning av glasfiberkåpor, tips gärna.

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Tjena.

Jo till er som kan det här med att laga kraschade glasfiberkåpor.
Duger glasfiberspackel och härdare från Biltema?

Med avseende på lättare lagningar, hål och ytor.
Lite hantverkstalang har man nog.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
ape skrev:
Duger glasfiberspackel och härdare från Biltema?

Jag känner några som reparerat båtar med Biltemas grejor, och det har funkat.

Såklart mycket lättare att reparera glasfiber än sunkplasten som är std, så du borde kunna fixa det där utan prob?

/J
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
jag vet inte men jag är alergisk mot biltema allt där är det billigaste med sämst kvallitet ( utom vissa eldetaljer som är från samma tillverkare som tuning firmorna säljer för 10 ggr priset)

hade köpt på mekonomen...
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Usch för glasfiberspackel. Skulle fixa mina kåper, det höll inte alls efteråt, även att jag hade slipat ner ytan massvis för extremt fäste. Hade även glasfiberväv..

Testa Polyester och härdare, även glasfiberväv. Det gör nog susen, sen kan du lägga på finspackel på det sen o putsa till så de blir fint.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Pr0bz skrev:
Usch för glasfiberspackel. Skulle fixa mina kåper, det höll inte alls efteråt, även att jag hade slipat ner ytan massvis för extremt fäste. Hade även glasfiberväv..

Testa Polyester och härdare, även glasfiberväv. Det gör nog susen, sen kan du lägga på finspackel på det sen o putsa till så de blir fint.


Glasfiberspackel är endast till för att fylla med och är inte till för att lappa ihop två delar som du märkte. Använd polyester och glasfiberväv så blir det kanon. Snåla inte med slipningen, slipa ett ganska uträtat V och slipa så att spetsen på V:et är nästan eller helt igenom, sen är det bara att plasta på. Överflöd går lättast att kapa/slipa bort med vinkelslip. Spackla sedan sidan som ska vara utåt med finspackel om det inte är så mycket att spackla, större grop, använd glasfiberspacklet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pr0bz skrev:
Usch för glasfiberspackel. Skulle fixa mina kåper, det höll inte alls efteråt, även att jag hade slipat ner ytan massvis för extremt fäste. Hade även glasfiberväv..

Testa Polyester och härdare, även glasfiberväv. Det gör nog susen, sen kan du lägga på finspackel på det sen o putsa till så de blir fint.

Det är inte bara att slipa, man ska ha grovt papper också, max 240-papper, gärna 120 eller 80! Dessutom innehåller nästan alla vaxer silicon, och det är nästan omöjligt att få bort, man måste använda nån form av silicon-borttagare för att få något att fästa.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoztic skrev:
Det är inte bara att slipa, man ska ha grovt papper också, max 240-papper, gärna 120 eller 80! Dessutom innehåller nästan alla vaxer silicon, och det är nästan omöjligt att få bort, man måste använda nån form av silicon-borttagare för att få något att fästa.

glasfiber spacklet går väll at leva med i från biltema om ja mins rätt annars avråder jag dig starkt från att använda deras produkter

har jobbat ganska mycket med plast och spackel om ja själv får säga då jag renoverat upp en båt och deras fin spackel va det nu heter är helt åt helvete likaså deras färger

satsa på annan butik är nog mitt bästa tips... det lönar sig inte alltid att vara snål :död
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Glasfiberlaminat bestående av glasfiber och polyester lagas enklast med glasfiber och polyester. Slipa ordentligt och tvätta gärna med aceton.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
RS "Alex" skrev:
glasfiber spacklet går väll at leva med i från biltema om ja mins rätt annars avråder jag dig starkt från att använda deras produkter

Sa jag nått om deras produkter kanske? :7peta

Jag har visserligen bara målat om en kajak med gelcoat, men det har blivit åtskilliga flygplan genom åren... Vi använder enbart flygklassad epoxy, gelcoat och glasfiber, dyrt, men hållbart! :)
Dock, biltemas dubbelhäftande går inte att leva utan när man tejpar fast slippappret på klotsarna! :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hoztic skrev:
Sa jag nått om deras produkter kanske? :7peta

Jag har visserligen bara målat om en kajak med gelcoat, men det har blivit åtskilliga flygplan genom åren... Vi använder enbart flygklassad epoxy, gelcoat och glasfiber, dyrt, men hållbart! :)
Dock, biltemas dubbelhäftande går inte att leva utan när man tejpar fast slippappret på klotsarna! :tummenupp

sorry jag bara tog svara och skrev var ej riktat mot dig
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
tack för alla svar. :tummenupp

Vill bara poängtera att det gäller lagning av små skruvhål. Behöver minimalt med glasfierspackel egentligen. Men bra att veta om jag någongång verkligen behöver spackla.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top