bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har förklaringen på mitt problem? Jag blir inte klok på vad dom är fel och varför hojen inte laddar som den ska. Allt verkar som det ska vad jag kunnat mäta fram utom regulatorn där hag inte kunnat mäta resistand så jag köpte en ny laddregulator av MC-shopen som ska vara som original men ändå är nåt fel.
Den laddar ca 13,2-13,5V på tomgång runt 1000 rpm men vid 5000 rpm laddar den endast 12,8V spänningen ligger nånstans på 12,6V med lyset påslaget då man slår på tändningen. Statorn verkar okej samma resisrans mellan alla lindningarn är samma 1 ohm, ingen resistans till jord och den ger runt 100VAC mellan samtliga lindningar obelastad vid 5000 rpm.
Har mätt kablaget från statorn där den ger de 100 VAC och fram till laddregulatorn och det är 0 ohm på samtliga kablar, har mätt resitansen på kabeln från regulatorn till plus och det är 0 ohm, har mätt jordkabeln från laddregulatorn till jord och det är 0 ohm, har mätt jordkabeln från batteri till chassit och det är också 0 ohm.
Har försökt resistansmäta det två laddregulatorerna enligt boken men multimetern visar bara oändligt, nu vet jag inte om det spelar roll om man har en analog resistansmätare som i boken eller om det också är fel på den nya regulatorn då jag inte får nåt resultat vid mätningen.
Har testat två batterier visserligen är bägge Biltema batterier men inte fasen kan det väl och det skiljer inte nåt nämnvärt i spänningarna mellan de två batterierna.
Vad kan vara galet, jag blir inte klok på detta?
Den laddar ca 13,2-13,5V på tomgång runt 1000 rpm men vid 5000 rpm laddar den endast 12,8V spänningen ligger nånstans på 12,6V med lyset påslaget då man slår på tändningen. Statorn verkar okej samma resisrans mellan alla lindningarn är samma 1 ohm, ingen resistans till jord och den ger runt 100VAC mellan samtliga lindningar obelastad vid 5000 rpm.
Har mätt kablaget från statorn där den ger de 100 VAC och fram till laddregulatorn och det är 0 ohm på samtliga kablar, har mätt resitansen på kabeln från regulatorn till plus och det är 0 ohm, har mätt jordkabeln från laddregulatorn till jord och det är 0 ohm, har mätt jordkabeln från batteri till chassit och det är också 0 ohm.
Har försökt resistansmäta det två laddregulatorerna enligt boken men multimetern visar bara oändligt, nu vet jag inte om det spelar roll om man har en analog resistansmätare som i boken eller om det också är fel på den nya regulatorn då jag inte får nåt resultat vid mätningen.
Har testat två batterier visserligen är bägge Biltema batterier men inte fasen kan det väl och det skiljer inte nåt nämnvärt i spänningarna mellan de två batterierna.
Vad kan vara galet, jag blir inte klok på detta?