snabb fråga 2: det tre kablarna från statorn.
Måste de kopplas rätt?
De har olika färger på min.
Ett enkelt sätt kolla att allt är som vanligt.
Starta hojen med de 3 sladdarna lösa (ej inkopplade) när motorn gått några minuter, fått igång smörjningen.
Varva upp till 4000RPM och mät spänningen mellan de tre kablarna. Växelspänning.
Det ska bli tre lika stora växelspänningar. Omkring ca 70 VAC.
Kolla att du verkligen har kontakt med chassit/motorn genom att först mäta mellan två punkter på chassit / motorn.
Du skall då får mycket lågt motstånd. Just detta kan var knepigt pga isolerande oxider på motorn. Motorskruvarna. Man måste komma igenom oxidskiktet.
När du kommit igenom eventuellt oxidskikt.
Mät sedan motståndet mellan de tre sladdarna och chassit/motorn. Du använder en av de två mä'tpunkterna du vet du har bra kontakt med på chassit/motorn.
Det ska vara mycket högt motstånd (över 1MOhm.) Mellan statorlindningarna och chassit/motorn.
Vid alla tre mätningarna.
Mät sedan motståndet mellan de tre sladdarna, två och två. Det ska vara lågt. Under 1 Ohm vid alla tre mätningarna.
Går alla märningarna igenom.
Tre ungefär lika VAC mätningar.
Tre mycket höga motstånd mellan statorsladdar och chassit/motorn.
Tre mycket låga motstånd när du mäter mellan sladdparen.
Ja då är det ingen skillnad mellan sladdarna.
Utom färgen.
Och det är som vanligt.
Med tre gula sladdar.