Hej
Jag har problem med laddningen på Honda VFR750 1996 som jag kämpat med i en månad med att lösa.
Förra månaden vid ett tankstopp gick det inte att starta den igen med startmotorn men det gick att rulla igång den så jag kunde ta mig hem. Jag laddade batteriet och hade en voltmeter med mig när jag provkörde och såg då att spänningen över batteriet låg runt 13 volt när jag började köra och sjönk sakta hela tiden tills det var strax under 12 volt. Kunde ha 12,9 volt på tomgång och 12 volt på 5000 rpm.
Trodde först det var laddningsregulatorn eftersom plasten var bränd vid en av fasingångarna på både den och kontakten. Köpte en ny Honda original men det blev inte alls bättre. Köpte även ett nytt batteri utan att det hjälpte. Såg sen att den faskabeln det var bränt vid glappade vid regulatorn så jag bytte kontakten. Också den kontakten mellan statorn och kabelstammen såg bränd ut så jag satte en annan kontakt där. Men den laddar inte som den ska ändå.
Det konstiga är att den ena stunden kan ha konstant 12,2 volt när man kör. Stänger man sen av motorn och sätter på den igen kan den helt plötsligt gå upp till 13,8 volt över batteriet och 14,4 volt från regulatorn. Den kan sen ligga runt 13 volt hela tiden och ladda batteriet. Sen kan den gå ner till 12,0 volt när man kör och 12,7 - 12,9 volt på tomgång nästa gång man sätter på motorn igen.
Jag har mätt upp statorn som gav ca 20 volt på tomgång mellan alla faser och det ökade när motorn varvade, motståndet var ca 1 ohm mellan faserna, och mellan fas och jord var motståndet oändligt.
Jag har en teori om att glappet kan ha skadat också den nya regulatorn och funderar därför på att beställa ytterliggare en och testa. Men jag tänkte kolla här innan om någon har någon idé om vad det kan vara. Kan det vara statorn ändå? Börjar bli lite desperat nu eftersom jag snart tänkt ta en längre tur. Som det är nu kan det gå att köra i 3-4 timmar max om batteriet är laddat.
Tacksam om någon har någon idé
/Kim
Jag har problem med laddningen på Honda VFR750 1996 som jag kämpat med i en månad med att lösa.
Förra månaden vid ett tankstopp gick det inte att starta den igen med startmotorn men det gick att rulla igång den så jag kunde ta mig hem. Jag laddade batteriet och hade en voltmeter med mig när jag provkörde och såg då att spänningen över batteriet låg runt 13 volt när jag började köra och sjönk sakta hela tiden tills det var strax under 12 volt. Kunde ha 12,9 volt på tomgång och 12 volt på 5000 rpm.
Trodde först det var laddningsregulatorn eftersom plasten var bränd vid en av fasingångarna på både den och kontakten. Köpte en ny Honda original men det blev inte alls bättre. Köpte även ett nytt batteri utan att det hjälpte. Såg sen att den faskabeln det var bränt vid glappade vid regulatorn så jag bytte kontakten. Också den kontakten mellan statorn och kabelstammen såg bränd ut så jag satte en annan kontakt där. Men den laddar inte som den ska ändå.
Det konstiga är att den ena stunden kan ha konstant 12,2 volt när man kör. Stänger man sen av motorn och sätter på den igen kan den helt plötsligt gå upp till 13,8 volt över batteriet och 14,4 volt från regulatorn. Den kan sen ligga runt 13 volt hela tiden och ladda batteriet. Sen kan den gå ner till 12,0 volt när man kör och 12,7 - 12,9 volt på tomgång nästa gång man sätter på motorn igen.
Jag har mätt upp statorn som gav ca 20 volt på tomgång mellan alla faser och det ökade när motorn varvade, motståndet var ca 1 ohm mellan faserna, och mellan fas och jord var motståndet oändligt.
Jag har en teori om att glappet kan ha skadat också den nya regulatorn och funderar därför på att beställa ytterliggare en och testa. Men jag tänkte kolla här innan om någon har någon idé om vad det kan vara. Kan det vara statorn ändå? Börjar bli lite desperat nu eftersom jag snart tänkt ta en längre tur. Som det är nu kan det gå att köra i 3-4 timmar max om batteriet är laddat.
Tacksam om någon har någon idé
/Kim