Halloj!
Har bekymmer med att min hoj inte laddar batteriet som den ska. Allt började med att jag skulle ut och köra en sväng idag. Den var lite svårstartad, men eftersom jag inte kört den på ett tag så hängde jag bara på batteriladdaren, och efter lite laddning så startade den utan problem.
Efter att jag kört en sådär 2-3 mil så stannade jag till och stängde jag av hojen. När jag sedan skulle iväg igen så var den nästan livlös. Den orkade knappt dra runt startmotorn. Då antog jag givetvis att batteriet var kasst, och inte tagit emot någon laddning under färd. Så jag ringde ut farsan så han fick ta med sig sitt batteri.
Bytte lite kvickt och fick sedan igång den igen utan problem!
Väl hemma stängde jag av hojen utanför garaget, men när jag skulle starta den igen för att köra in den var den återigen nästan livlös. Nu förstod jag att det var något annat som var galet.
Detta har jag gjort:
* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning. Hojen suger alltså ur batteriet
* Mätt strömmen med hojen avstängd för att kontrollera eventuell tjuvström. Enligt serviceboken skall den ligga under 0,3mA, jag mätte 0,22A. Så vette fan om det känns riktigt. Men eftersom batteriet är på 10Ah borde det ändå inte gå så snabbt som det gör att ladda ur det.
* Kopplat loss generatorn och mätt upp spolarna. Där får jag värden som pendlar mellan 0,1 - 0,3 ohm. Där säger serviceboken att det skall ligga mellan 0,2 - 0,9 ohm. Men eftersom det inte driekt skiljer något mellan spolarna, och felmarginalen inte är så stor, antar jag att dom är okej.
* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.
*Nästa bov i dramat var diodbryggan/likriktaren. Jag försökte mäta upp den enligt beskrivningen i servicemanualen, och fann att mellan 1 av mätpunkterna (dioderna) så var volt-antalet väldigt lågt. Enligt manualen skulle det vara 0,5-1.2V men jag uppmätte 0.03V
Jag har bifogat sidan ur servicemanualen för att underlätta för er. Det är alltså mellan (+) B/W och (-) B/R som jag bara hade 0,03V
När jag kopplade ur denna försvann även den höga strömstyrkan när jag mätte vid batteriet igen.
Blir inte klok på detta. Så därför vänder jag mig till er kära vänner. Någon som har har erfarenhet av detta sedan tidigare? Kan det vara likriktaren som jävlas med mig? Eller tror ni på något annat?
All feedback uppskattas!
Har bekymmer med att min hoj inte laddar batteriet som den ska. Allt började med att jag skulle ut och köra en sväng idag. Den var lite svårstartad, men eftersom jag inte kört den på ett tag så hängde jag bara på batteriladdaren, och efter lite laddning så startade den utan problem.
Efter att jag kört en sådär 2-3 mil så stannade jag till och stängde jag av hojen. När jag sedan skulle iväg igen så var den nästan livlös. Den orkade knappt dra runt startmotorn. Då antog jag givetvis att batteriet var kasst, och inte tagit emot någon laddning under färd. Så jag ringde ut farsan så han fick ta med sig sitt batteri.
Bytte lite kvickt och fick sedan igång den igen utan problem!
Väl hemma stängde jag av hojen utanför garaget, men när jag skulle starta den igen för att köra in den var den återigen nästan livlös. Nu förstod jag att det var något annat som var galet.
Detta har jag gjort:
* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning. Hojen suger alltså ur batteriet
* Mätt strömmen med hojen avstängd för att kontrollera eventuell tjuvström. Enligt serviceboken skall den ligga under 0,3mA, jag mätte 0,22A. Så vette fan om det känns riktigt. Men eftersom batteriet är på 10Ah borde det ändå inte gå så snabbt som det gör att ladda ur det.
* Kopplat loss generatorn och mätt upp spolarna. Där får jag värden som pendlar mellan 0,1 - 0,3 ohm. Där säger serviceboken att det skall ligga mellan 0,2 - 0,9 ohm. Men eftersom det inte driekt skiljer något mellan spolarna, och felmarginalen inte är så stor, antar jag att dom är okej.
* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.
*Nästa bov i dramat var diodbryggan/likriktaren. Jag försökte mäta upp den enligt beskrivningen i servicemanualen, och fann att mellan 1 av mätpunkterna (dioderna) så var volt-antalet väldigt lågt. Enligt manualen skulle det vara 0,5-1.2V men jag uppmätte 0.03V
Jag har bifogat sidan ur servicemanualen för att underlätta för er. Det är alltså mellan (+) B/W och (-) B/R som jag bara hade 0,03V
När jag kopplade ur denna försvann även den höga strömstyrkan när jag mätte vid batteriet igen.
Blir inte klok på detta. Så därför vänder jag mig till er kära vänner. Någon som har har erfarenhet av detta sedan tidigare? Kan det vara likriktaren som jävlas med mig? Eller tror ni på något annat?
All feedback uppskattas!
Bifogat
Last edited: