Laddningsproblem GSXR 1000 K2 - Felsökning beskriven

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Halloj!Generator.jpg

Har bekymmer med att min hoj inte laddar batteriet som den ska. Allt började med att jag skulle ut och köra en sväng idag. Den var lite svårstartad, men eftersom jag inte kört den på ett tag så hängde jag bara på batteriladdaren, och efter lite laddning så startade den utan problem.

Efter att jag kört en sådär 2-3 mil så stannade jag till och stängde jag av hojen. När jag sedan skulle iväg igen så var den nästan livlös. Den orkade knappt dra runt startmotorn. Då antog jag givetvis att batteriet var kasst, och inte tagit emot någon laddning under färd. Så jag ringde ut farsan så han fick ta med sig sitt batteri.
Bytte lite kvickt och fick sedan igång den igen utan problem!

Väl hemma stängde jag av hojen utanför garaget, men när jag skulle starta den igen för att köra in den var den återigen nästan livlös. Nu förstod jag att det var något annat som var galet.

Detta har jag gjort:

* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning. Hojen suger alltså ur batteriet

* Mätt strömmen med hojen avstängd för att kontrollera eventuell tjuvström. Enligt serviceboken skall den ligga under 0,3mA, jag mätte 0,22A. Så vette fan om det känns riktigt. Men eftersom batteriet är på 10Ah borde det ändå inte gå så snabbt som det gör att ladda ur det.

* Kopplat loss generatorn och mätt upp spolarna. Där får jag värden som pendlar mellan 0,1 - 0,3 ohm. Där säger serviceboken att det skall ligga mellan 0,2 - 0,9 ohm. Men eftersom det inte driekt skiljer något mellan spolarna, och felmarginalen inte är så stor, antar jag att dom är okej.

* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.

*Nästa bov i dramat var diodbryggan/likriktaren. Jag försökte mäta upp den enligt beskrivningen i servicemanualen, och fann att mellan 1 av mätpunkterna (dioderna) så var volt-antalet väldigt lågt. Enligt manualen skulle det vara 0,5-1.2V men jag uppmätte 0.03V
Jag har bifogat sidan ur servicemanualen för att underlätta för er. Det är alltså mellan (+) B/W och (-) B/R som jag bara hade 0,03V
När jag kopplade ur denna försvann även den höga strömstyrkan när jag mätte vid batteriet igen.

Blir inte klok på detta. Så därför vänder jag mig till er kära vänner. Någon som har har erfarenhet av detta sedan tidigare? Kan det vara likriktaren som jävlas med mig? Eller tror ni på något annat?

All feedback uppskattas!
 

Bifogat

  • Likriktare.jpg
    Likriktare.jpg
    200.5 KB · Visningar: 113
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Jag orkar inte läsa hela ditt inlägg för att vara ärlig, men laddningsregulatorn brukar haverera eller glappa i anslutningarna.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning

* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.
Som redan nämnts så låter det som laddningsregulatorn felar på ett eller annat sätt.

Bifogat ett ganska bra felsökningsschema (Electrosport).
 

Bifogat

  • fault-finding-diagram.pdf
    301.1 KB · Visningar: 134

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
hade samma fel på min. byte laddningsregulator och vips funkade allt.

måste vara ett ganska vanligt fel på suzuki. brorsan fick byta på sin gsxr600 för något år sedan ochså.
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Tack för svaren! Då känns det som att mina misstankar stämde

hade samma fel på min. byte laddningsregulator och vips funkade allt.

måste vara ett ganska vanligt fel på suzuki. brorsan fick byta på sin gsxr600 för något år sedan ochså.

Kunde du mäta dig till några uppenbara fel, eller bytte du bara för att det var den mest troliga orsaken?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det ser ut att vara regulatorn om du mätte den låga spänningen i läge "diodtest".
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett sant nöje att läsa din tråd. Du tillhör den promille på SH som formulerar en bra felbeskrivning och kan felsöka strukturerat istället för det vanliga "öh den fungerar inte vad kan det vara?"

Laddregulatorr/likriktare är den som svimmar oftast. När du byter ut den köp inte original en gång till utan köp en Shindengen MOSFET regulator istället. dessa sitter på en del nyare hojar och håller betydligt bättre.

Vanliga laddregulatorer detekterar att nu behöver laddningen klippas och då kortsluts kretsen och överskottet eldas upp i form av värme = varm elektronik= begränsad livslängd. MOSFET varianten öppnar istället laddkretsen och minskar därmed alstrandet av överskottsvärme.

En sak till att mäta vore att mäta lindning mot jord och se om någon av kretsarna har intern kortis.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Detta har jag gjort:

* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning. Hojen suger alltså ur batteriet

Detta förstår jag inte, kan iofs styda på att batteriet blir fulladdat, eller, att regulatorn failar på nåt sätt och att felet yttrar sig på det sätt du anger.

* Mätt strömmen med hojen avstängd för att kontrollera eventuell tjuvström. Enligt serviceboken skall den ligga under 0,3mA, jag mätte 0,22A. Så vette fan om det känns riktigt. Men eftersom batteriet är på 10Ah borde det ändå inte gå så snabbt som det gör att ladda ur det.

0.22A är helfel. 0.3mA är mer riktigt. Du får "lyfta säkringar" till det slutar dra ström och hittat vad som suger mos....
Alt går det bakström genom regulatorn pga internt fel..

* Kopplat loss generatorn och mätt upp spolarna. Där får jag värden som pendlar mellan 0,1 - 0,3 ohm. Där säger serviceboken att det skall ligga mellan 0,2 - 0,9 ohm. Men eftersom det inte driekt skiljer något mellan spolarna, och felmarginalen inte är så stor, antar jag att dom är okej.

Så låga resistanser är svårmätta med enkla instrument, men är det ung lika i alla komb så är det nog OK

* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.

helt Ok..

*Nästa bov i dramat var diodbryggan/likriktaren. Jag försökte mäta upp den enligt beskrivningen i servicemanualen, och fann att mellan 1 av mätpunkterna (dioderna) så var volt-antalet väldigt lågt. Enligt manualen skulle det vara 0,5-1.2V men jag uppmätte 0.03V
Jag har bifogat sidan ur servicemanualen för att underlätta för er. Det är alltså mellan (+) B/W och (-) B/R som jag bara hade 0,03V
När jag kopplade ur denna försvann även den höga strömstyrkan när jag mätte vid batteriet igen
.

Skulle tro att det ligger nån typ av likriktarkombo direkt på ingången fr generator.
Om nån diod är felaktig funkar inget...
Du har hittat felet. byt regulator.
Glöm bara inte att kolla gen lindningarna mot jord (inte kortis mot jord..)

Blir inte klok på detta.Du är klokare nu...
:D
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Hej. Lånar tråden för en fråga. Har en GSX 1400 -02. Handtagsvärmarna (Hot Grips) stänger av sig efter några minuter. Cykeln laddar som den ska och batteriet är nytt och fullladdat, kan det vara regulatorn som spökar här också.
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Ett sant nöje att läsa din tråd. Du tillhör den promille på SH som formulerar en bra felbeskrivning och kan felsöka strukturerat istället för det vanliga "öh den fungerar inte vad kan det vara?"

Laddregulatorr/likriktare är den som svimmar oftast. När du byter ut den köp inte original en gång till utan köp en Shindengen MOSFET regulator istället. dessa sitter på en del nyare hojar och håller betydligt bättre.

Vanliga laddregulatorer detekterar att nu behöver laddningen klippas och då kortsluts kretsen och överskottet eldas upp i form av värme = varm elektronik= begränsad livslängd. MOSFET varianten öppnar istället laddkretsen och minskar därmed alstrandet av överskottsvärme.

En sak till att mäta vore att mäta lindning mot jord och se om någon av kretsarna har intern kortis.

Tack för infon Boris! Ja men visst blir det så mycket enklare för alla om man har en konkret beskrivning på vad felet är och att man forskar lite innan :)

Ska definitivt mäta mot jord också för att se om det är någon kortis!
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Detta har jag gjort:

* Mätt laddningsspänningen över batteriet och konstaterat att spänningen sjunker sakta, istället för att ligga runt 14-15V i laddningsspänning. Hojen suger alltså ur batteriet

Detta förstår jag inte, kan iofs styda på att batteriet blir fulladdat, eller, att regulatorn failar på nåt sätt och att felet yttrar sig på det sätt du anger.

* Mätt strömmen med hojen avstängd för att kontrollera eventuell tjuvström. Enligt serviceboken skall den ligga under 0,3mA, jag mätte 0,22A. Så vette fan om det känns riktigt. Men eftersom batteriet är på 10Ah borde det ändå inte gå så snabbt som det gör att ladda ur det.

0.22A är helfel. 0.3mA är mer riktigt. Du får "lyfta säkringar" till det slutar dra ström och hittat vad som suger mos....
Alt går det bakström genom regulatorn pga internt fel..

* Kopplat loss generatorn och mätt upp spolarna. Där får jag värden som pendlar mellan 0,1 - 0,3 ohm. Där säger serviceboken att det skall ligga mellan 0,2 - 0,9 ohm. Men eftersom det inte driekt skiljer något mellan spolarna, och felmarginalen inte är så stor, antar jag att dom är okej.

Så låga resistanser är svårmätta med enkla instrument, men är det ung lika i alla komb så är det nog OK

* Har även mätt den genererade spänningen ut från generatorn utan någon belastning, och där hade jag ca 22V vid 1000varv och över 60v vid ca 4000varv. Och det verkar rimligt.

helt Ok..

*Nästa bov i dramat var diodbryggan/likriktaren. Jag försökte mäta upp den enligt beskrivningen i servicemanualen, och fann att mellan 1 av mätpunkterna (dioderna) så var volt-antalet väldigt lågt. Enligt manualen skulle det vara 0,5-1.2V men jag uppmätte 0.03V
Jag har bifogat sidan ur servicemanualen för att underlätta för er. Det är alltså mellan (+) B/W och (-) B/R som jag bara hade 0,03V
När jag kopplade ur denna försvann även den höga strömstyrkan när jag mätte vid batteriet igen
.

Skulle tro att det ligger nån typ av likriktarkombo direkt på ingången fr generator.
Om nån diod är felaktig funkar inget...
Du har hittat felet. byt regulator.
Glöm bara inte att kolla gen lindningarna mot jord (inte kortis mot jord..)

Blir inte klok på detta.Du är klokare nu...
:D

Tack för det! Visst är det skönt när misstankar bekräftas :-D?
Ska mäta lindningarna mot jord också för säkerhets skull!
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Någon som har tips på var jag kan köpa en regulator till vettigt pris? Har försökt söka runt på nätet, men ända stället jag kan hitta på är E-bay. Eller är det den lokala MC-handlaren som gäller?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ett sant nöje att läsa din tråd. Du tillhör den promille på SH som formulerar en bra felbeskrivning och kan felsöka strukturerat istället för det vanliga "öh den fungerar inte vad kan det vara?"

Laddregulatorr/likriktare är den som svimmar oftast. När du byter ut den köp inte original en gång till utan köp en Shindengen MOSFET regulator istället. dessa sitter på en del nyare hojar och håller betydligt bättre.

Vanliga laddregulatorer detekterar att nu behöver laddningen klippas och då kortsluts kretsen och överskottet eldas upp i form av värme = varm elektronik= begränsad livslängd. MOSFET varianten öppnar istället laddkretsen och minskar därmed alstrandet av överskottsvärme.

En sak till att mäta vore att mäta lindning mot jord och se om någon av kretsarna har intern kortis.

Hade också problem med min regulator, skaffade en Shindengen mosfet från Örebro bildemontering. Den hade suttit på en 600 ninja, '06 tror jag, medan jag har en Suzuki 400 '84, men funkar ju utan problem.

Länk till skroten:
http://www.laga.se/
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har tips på var jag kan köpa en regulator till vettigt pris? Har försökt söka runt på nätet, men ända stället jag kan hitta på är E-bay. Eller är det den lokala MC-handlaren som gäller?

Skall du ha original regulator så är det skrotar eller närmsta ÅF som gäller. http://www.maxmc.se/ har pirat. Men jag rekommenderar som sagt en Shindengen FH12 MOSFET om du vill slippa att historien upprepas.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top