Laddning, batteri, statare, borgare, bönder eller generator SV650

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -06
Hej gott folk.

Efter vinterns längtan och drömmande hamnade jag i svårt antiklimax då jag tänkt åka massor av knarr när värmen intågade. Det är nämligen så att jag har underhållsladdat mitt sånt där Biltema Gel med min smarta laddare (typ CTEK), men knarren bara äter upp det! Och detta verkar ske under gång.

Batteriet har stått och underhållsladdat under vintern i en varm lokal. Satte i det, startade (gick ganska lätt), och körde en sväng. Stannade till, fikade och körde en sväng till. Hojen stod över natt, körde en sväng till. Hittills är svängarna runt 1-2 mil. Körde 5-6 mil, tankade. Inga problem än. Körde 4-5 mil till, besiktigade (utan anm, tjoho). Och körde sedan 10 mil till i den underbara 8-gradiga värmen.
Sen stod hojen några timmar, och jag blev sugen på en sväng till. Men NÄ! Då var där ingen kräm på batteriet. Stått still i kanske 3 tim.

Det var helt dött, gick inte att ladda, och kunde inte ens driva en pc-fläkt...
Så jag köpte ett nytt på biltema. Hojen hoppar igång, jag kör några svängar, den står över natt, startar glatt och så dör den precis (efter kanske 3 mil) när jag kommit in i garaget på jobbet. Startförsök utan lycka. Krämen borta, halvljuset lixom slocknar när jag försöker. Så jag svär, hämtar laddaren till nästa dag och sätter i det igen. Då startar den. Utrustad med en multimeter mäter jag dessutom att jag får dryga 14 volt över polerna (nyinköpt från biltema gav det 13, så någon slags extra spänning tillkommer). Ju mer jag gasar, desto mer spänning får jag över polerna. Vid 2500 varv över 15V och vid 5000 varv uppåt 17.

VAD är fel? Är det dyrt? jag försökte felsöka med en manual jag hittade på nätet från vad jag tolkat som regulator/likriktare, men jag har för stora händer...

Nu ska jag äta pasta.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hoppas pastan smakade!

Det låter som om regulatorn är trasig ja. Vad den kostar kan jag inte säga tyvärr.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har du inte garanti kvar på hojen (06?)
Låter ju som regulatorn och den är väl inte
helt gratis:gnissla
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
DEt låter som polisen och militären inte sköter sitt jobb, då löper statarjävlarna amok och bränner ner fabriken.





Polisen=laddregulator
statarjävlarna=generatorn
fabriken=batteriet
 

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -06
Men alltså. Hur kan den bara gå sönder sådär, genom att stå över vintern? Kan väl inte bara frysa sönder?

Kanske har den bara rostat lite? Jag vill ju köra moppe här!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men alltså. Hur kan den bara gå sönder sådär, genom att stå över vintern? Kan väl inte bara frysa sönder?

Kanske har den bara rostat lite? Jag vill ju köra moppe här!

Tja. Eftersom allt annat än funkar perfekt betyder att den inte gör sitt jobb så blir det ju lite så. Byt och var glad. Du har för hög spänning över batteriet vilket leder till att du steker batteriet. Inte bra alls. Förhoppningsvis har inte ditt senaste batteri dött totalt ännu så om jag vore i ditt ställe skulle jag inte köra en meter innan jag fixat laddningen.
 

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -06
Tja. Eftersom allt annat än funkar perfekt betyder att den inte gör sitt jobb så blir det ju lite så. Byt och var glad. Du har för hög spänning över batteriet vilket leder till att du steker batteriet. Inte bra alls. Förhoppningsvis har inte ditt senaste batteri dött totalt ännu så om jag vore i ditt ställe skulle jag inte köra en meter innan jag fixat laddningen.


Tack för hjälpen, oh elmästare of internet. Utan er skulle jag bara gråta och köpa batterier.

Lyckades ju iaf spara 1500 genom att ebaya en regulator. Nu är bara frågan vad jag ska äta fram till den 25 maj? Förslag?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Tack för hjälpen, oh elmästare of internet. Utan er skulle jag bara gråta och köpa batterier.

Lyckades ju iaf spara 1500 genom att ebaya en regulator. Nu är bara frågan vad jag ska äta fram till den 25 maj? Förslag?

Ät maskrosor och annat ogräs, det kan du nog få betalt för t o m
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top