lackera "karbonfiber"

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Någon ville vara snäll och tvätta min hoj när jag inte var hemma.. Tyvärr använde denna person något starkt lösningsmedel för att tvätta min racefit growler-slipon och nu skiftar färgen enormt..ser rakt av illa ut.

Någon som vet hur man lättast löser detta.. Går det att lacka om "karbonfiber"? Kan tyvärr inte lägga upp någon bild eftersom jag inte har någon kamera i närheten.

Försöker googla problemet men får inte fram någon bra lösning..

tack på förhand
Johan
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Om det är klarlacken ovanför kolfiberlagret så borde det väl gå å vattenslipa det och sen klarlacka det igen.
Men jag är INTE 100% säker.
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Prova att polera lite med Autosol först. Annars brukar det funka att vattenslipa eller med fin slipduk och klarlacka. Använd i så fall tvåkomponents klarlack.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
svar ja det går, men det är inte samma att lacka en ljuddämpare som nån annan kolfiber, för den blir ju ganska varm.
Så klarlacken måste tåla värme och det skulle vi väl kunna reda ut åt dig vart du kan köpa eller länmna in om du fanns här i sverige, men bangkok blir ju svårare.
men som sagt, 2 komponets klarlack, värmetålig.
Prova polare som andra säger här ovan, funkar inte det så blir det vattenslipning och sen lack.
ger du dig på att slipa så använd 1000-3000 papper och vatten, tar du t.ex ett 120 papper och slipar en stund så finns risken att du slipar igenom den lack (clear coat) ev sitter ytterst på dämparen nu och då börjar du slipa bort de översta fibrerna och vips så är mönstret borta.
Såg den ut så här?

Ser ut som den är "lindad" i ytstrukturen vilket gör det lite krångligare, men det ska gå.

ZX10R%205s-01.JPG
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
(engelskt tangentbord nu)..

Pipan pa bilden ar en likadan som jag har..

Det ska bli intressant att forsoka fa tag pa ratt produkter - som vanligt i Bangkok. Autosol ska nog ga att hitta. Slippappret ska nog ocksa ga att fa tag pa.. klarlacken kommer garanterat att bli ett storre problem. Nagon som vet ett bra marke och kanske ocksa exakt produktnamn (alternativt artikelnr)?

tack for svaren:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
(engelskt tangentbord nu)..

Pipan pa bilden ar en likadan som jag har..

Det ska bli intressant att forsoka fa tag pa ratt produkter - som vanligt i Bangkok. Autosol ska nog ga att hitta. Slippappret ska nog ocksa ga att fa tag pa.. klarlacken kommer garanterat att bli ett storre problem. Nagon som vet ett bra marke och kanske ocksa exakt produktnamn (alternativt artikelnr)?

tack for svaren:tummenupp

En proffsig billackerare borde ju finns i stan?
leta upp en sån och kolla om dom kan göra't.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
En proffsig billackerare borde ju finns i stan?
leta upp en sån och kolla om dom kan göra't.

Du har en poäng.. om jag hade befunnit mig i Sverige hade jag inte tvekat på att uppsöka en lackerare. I Bangkok/Thailand har de dock lite andra värderingar och vad som är proffsigt här skulle säkerligen anses som amatörsmässigt hemma - Det är lite annorlunda i jämförelse med vad vi som svenskar är vana vid. Likväl älskar jag att bo här:D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Du har en poäng.. om jag hade befunnit mig i Sverige hade jag inte tvekat på att uppsöka en lackerare. I Bangkok/Thailand har de dock lite andra värderingar och vad som är proffsigt här skulle säkerligen anses som amatörsmässigt hemma - Det är lite annorlunda i jämförelse med vad vi som svenskar är vana vid. Likväl älskar jag att bo här:D

Jo jag anar tta det är så, men en mycket kunnig måste det ju finnas, problemet är väl att hitta vart..
Kanske ReoReo vet, om du känner han?

Men du, fixa en bild så vi ser hur det ser ut.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Jo jag anar tta det är så, men en mycket kunnig måste det ju finnas, problemet är väl att hitta vart..
Kanske ReoReo vet, om du känner han?

Men du, fixa en bild så vi ser hur det ser ut.

Det tog några sekunder innan jag kopplade - håller på att bli thailandifierad:) Alla säger ju LeoLeo

Här har ni ett par bilder - Ser inte så tokigt ut på avstånd ialf:tummenupp
 

Bifogat

  • racefitsuck.jpg
    racefitsuck.jpg
    56.6 KB · Visningar: 121
  • KillerofBKK.jpg
    KillerofBKK.jpg
    75.6 KB · Visningar: 95

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fick ny klarlack på en kolfiberdämpare i början av sommarn. Rugga upp allt med 1200 papper och en polare la klarlaken. Dock var det första gången han lacka klarlack på kolfiber, men resultatet vart bra. Något ställe där lacken inte flytit ut/in i strukturen (det var lite extra slitet), men med mycket lösningsmedel/förtunning i första vändorna borde det inte vara några problem. Har inte kört med dämparn än (långtida projekt) och vet inte vilken klarlack han använde, men tror det var vanlig. Dock har ljuddämparen bra mycket större diameter än din = inte lika varm.

Beställa från utlandet borde väl gå? Och be någon lägga på den?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top