Lacka svart, alltså färgen..!

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Hejsan alla proffs tyckare:D

Jag tänkte ta tag i vinterns lilla projekt snart och vill lacka ram, sving och fälgar svart. Jag vet ju att många talar varmt om pulverlack, men att det kräver en massa jobb med att dra ut lager och sådant.

Hur pass bra funkar det med en vanlig lack, typ bil lack? känns ju lite smidigare....eller?

Hojen är ju en gammal häck så den vill man ju inte heller lägga ner en förmögenhet på!

Tacksam för svar!

Hejs!
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Pulverlack är bra men jag har lackat min ram och sving samt de förra fälgarna med vanlig billack, inte en skråma efter 2år. Lackade allt hemma i garaget med "riktig" 2k sprayfärg på burk, blev relativt billigt och ett helt ok resultat.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Det låter ju bra! Får nog bli något sådant ;-)

Någon annan som har några kommentarer...?!
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Tips på 2K

Någon som har tips på vart man kan få tag i 2K färg, spray?
I GBG-området?

Tack på förhand.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
2k färg på burk har mekonomen, men det blir billigare om du lånar en kompressor och köper färgen på löst. Glöm bara inte att lägga på en
bra primer så det fäster på alu.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bara moppefuckon pulverlackar. 2 komp + klarlack är snyggt och inte dyrt om man hittar rätt kille eller gör det själv.

Finns inte en showbyggare som pulverlackar en ram, för att ta ett hårddraget exempel.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Alla (rätta mig om jag har fel!) fabrikshojar är väl lackade med pulverlack tack vare dess slitstyrka.
Tror att om man ska använda hojen ska man nog köra på pulver...
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Pulverlack är ju absolut att föredra om man skall göra det ordentligt!!. Inget snack om saken!.

Har kontakter på ett företag som gör detta grisbilligt!. Visst du måste ut med lager men hur jobbigt är det, kanske ändå är dax för en ny uppsättning!.

Skulle tro att det kostar dig mellan 5-1000 pesetas för att lacka Ram o sving!. Kan inte vara så värst dyrt:va

Du kan få nummer till en tjej som heter Jessica 0457-77269 ligger i Blekinge.

Viktigt att veta är att dom inte gör ngt förarbete på Mtrl så se till o blästra/Slipa bort alla gammal färg innan!

Annars så vet att jag att det kostar ca:2500:-/ för två fälgar hos Fälgfixaren. Inte gratis men bra resultat. Då behöver du itne göra ngt förarbete. Tänk bara på att inte blästra med Sand, kan bli lite mossigt resultat av det!
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag har fått lära mig att man ska undvika pulverlack på allt som är i kontakt med stenskott och dylikt pga att lacken är så hårt, så går de hål så kryper fukten under lacken och till slut lossnar stora fläckar. Titta på era gamla metall-möbler i trädgården, rost-rinningar överallt för de rostat under färgen. Vanlig bil-lack är smidigare att arbeta med och håller gott
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
...Vanlig bil-lack är smidigare att arbeta med och håller gott.

Och är mycket snyggare...

När det väl kommer till kritan så tycker jag att pulverlack inte är så jävla tåligt som alla säger, lämnade in ett par motorkåpor förut för pulverlack, och fick lite grejor att kolla på.

Blank pulverlack är riktigt repkänsligt.
Halvmatt pulverlack, håller ganska bra, men ingen fin finish.
Matt pulverlack, värdelös.

Om man vill ha något som är snyggt och hållbart är det riktigt 2 komponent lack som gäller.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Ja, du...efter som jag inte satsar på att ställa ut skrothögen så blir det nog vanlig lack. Köpa nya lager kostar väl mer än hojen är värd ;-)
Tror det är mer själva pillandet och ombyggnaden som är kul, kanske inte den fulländande slutprodukten!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Men vad är det för snack att pulverlack ser illa ut? Har lämnat en massa småsaker själv på pulverlack och resultatet var kanon (mattsvart), jämnt och fint!
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Lånar tråden lite!
Lacka ett slipon svart. Går det (ja naturligtvis) men vilken färg ska man ha för att det ska sitta minst en säsong och se snyggt ut.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top