Löneförhandling hilfe!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är så att jag bytte halvt om halvt bransch i vintras. jag gick från fast anställd nc-operatör till bemannings anställd -ja vaddå?

Jag är på firma som tillverkar elektroniska lyftar.
Jag är på en verkstad med 3gubbar som gör själva gripdonen.
Det vill säga det som håller i det som kunden behöver en lyft till.

Det kan var stora komplicerade saker med vakuum o elektronik ner till enkla grejer typ en krok.
vi till verkar i projektform från ax till limpa och ibland ritar o konstruerar vi grejerna själva med.
Det handlar om manuell bearbetning, svetsning, målning, o montering i ungefär lika stora delar.

Nu säger företaget att de inte kan klara sig utan mig och vill fast anställa mig. de erbjuder 25k i lön min gamla bransch erbjöd 26-27k

Och jag vill ha 26.5k.

Har ni några bra löneförhandlingsargument och vad kan en skälig lön vara:va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säg att om du inte får som du vill så börnar du med gubbfläskhojen i foajén?:gnissla

Nej, nu vet jag! Kavla bara upp ärmen, visa stygnen och titta arbetsgivaren stint i ögonen tills han veknar och ger dig vad du vill ha! Förhoppningsvis tror han att du är en tuff jävel som är van vid att få sin vilja fram och som inte räds lite smärta, och har du tur så får han aldrig reda på hur mycket du kved när du skadade dig:D
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En skälig lön brukar nog vara någonstans mellan vad du vill ha och arbetsgivaren vill ge. ;)

Tyvärr har jag inga bra löneförhandlingsknep. >.< Annat än att fundera igenom vad du bidrar med till företaget genom kunnande och extrainsatser m.m. och lyfta fram sådant om det nu skulle komma till att behöva det. Annars är det väl mest bara en fråga om att säga att du tycker att 25k är för lite och gärna vill ha 27k? :)
Sedan bara att förhandla ner/upp. :)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Att de inte kan vara utan dig är ett bra argument. Att de vet vad de får med dig men inte med en nyanställd är också ett bra argument.

Säg att du vill ha 90k i månaden men kan tänka dig att mötas nånstans på vägen :gnissla
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Om de nu uttryckligen vill ha dej kan du ju helt enkelt säga att du inte vill gå ner i lön mot ditt gamla kneg, utan att låta obstinat. Gör iaf inte som jag gjorde när jag var ung och naiv och sa "ge mig vad du tycker jag är värd". Fick en reell lönesänkning med den taktiken. :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dra något om din arbetslivserfarenhet och vad du kan tillföra.... därför vill jag ha denna lön och inte det ni erbjuder.

Kanske något om dom tänker långsiktigt och vill ha kvar kunskapen i företaget så är det den lönen du vill ha.

Du har ingen statistik ifrån tex facket du kan referera till?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om de redan har sagt att de inte klarar sig utan dig så har du ju halva inne redan.
Klargör för chefen exakt vad det är som gör att de inte klarar sig utan dig, de kanske har missat något.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad kostar det att ha dig där via bemanningsföretag? Om det nu är så upplägget ser ut. Torde ju vara väsentligt dyrare, vilket isf lämnar ett utrymme mellan dina önskade 26.5 och vad de betalar i nuläget, nicht wahr?

Satsa hej vilt! 26.5 och en påse skumbilar, go for it!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om de redan har sagt att de inte klarar sig utan dig så har du ju halva inne redan.
Klargör för chefen exakt vad det är som gör att de inte klarar sig utan dig, de kanske har missat något.

Det känns lite så,
De har ju snackat en massa om att köpa en cnc-maskin vilket ingen på företaget har nån erfarenhet av och jag har jobbat med sånna av alla de slag i 15år.

Dessutom sa han vid början av bemanningsanställningen att han inte hade några problem med att ge mig 28k om jag var rätt man för jobbet och att de andra i verkstaden var egentligen kraftigt underbetalda, på sin 24.000.
Tyvärr är han bara chef på mellannivå och snål. Hans chefer läs vd och koncernchef är ännu snålare:gnissla
Det skillnad på stora ord om att lämna garagenivå o investeringar hit o dit, en helt annan att öppna plånboken.
Harald nyborg är väldigt populärt när plånboken ska fram:D

Om jag tar jobbet får jag fullbetald semester, är jag kvar på bemanningen blir det 3veckor obetald semester.
innestående semester sen förra företaget har jag byggt hoj av.
Btw ekomonisk buffert har ju ändå.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag tycker att du skall begära 30'.
Du har ju ett par andra erbjudanden som drar! :rolleyes:

Det handlar så sjukt mycket om personen.
Är du en seg djävel utan styrfart är du inte värd 10' för arbetsgivaren.
Är du pigg, på och kompetent är du lönsam för 40'.

En sån motor till anställd drar oftast med sig resten av laget
och ger arbetsgivaren mer förtjänst även den vägen under
det att en klagande trögröv får alla att underprestera.

Skulle eventuellt kunna omformuleras
innan man tar upp det med chiefen! :D

Men i sak sant.

Go boy! :tuttar

/e
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men istället för att "låta" dom anställa dig är det inte bättre att söka jobbet då så kan du presentera åtminstone CV där du får möjlighet att presentera din utbildning, erfarenhet och kompetens som de inte har idag. Personligt brev kanske känns överflödigt om de redan känner dig sedan tidigare. Sen gör du sedvanligt löneanspråk, sikta högt. och se vart det landar.

Tyvärr är han bara chef på mellannivå och snål. Hans chefer läs vd och koncernchef är ännu snålare:gnissla

Just av denna anledning kan det vara fördelaktligt att trycka på extra från början, jag är ingen boss men det kanske är lättare att öppna pluskan vid anställning om de ändå vet att löneutvecklingen är sparsam, som du antyder.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Vad kostar det att ha dig där via bemanningsföretag? Om det nu är så upplägget ser ut. Torde ju vara väsentligt dyrare, vilket isf lämnar ett utrymme mellan dina önskade 26.5 och vad de betalar i nuläget, nicht wahr?

Satsa hej vilt! 26.5 och en påse skumbilar, go for it!

Bemanningsföretaget lär ju inte gilla det nya upplägget och det finns nog risk att trådstartaren genom sitt anställningsavtal med bemanningsföretaget har lovat att inte ta anställning där han är uthyrd inom en viss tid från slutfört uppdrag.

:gnissla
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Bästa tipset egentligen om du vill ha 26,5 är ju att inte säga att det är det du vill ha, utan 27-28, då blir båda glada när han prutat, precis som när man säljer saker=)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag brukar ha som fingervisning att dra av 10% från det jag själv tycker att jag är värd.

I detta fallet kanske du efter lite övervägan anser att du är värd 30k. Dra av 10% och nöj dig med 27k.

Tanken är att vi nog alla övervärderar vårat egna värde och att det kan vara bra att inte verka allt för girig. Givetvis finns det undantag där man kan ge fullt igenom löneförhandlingen, tex om man har flera erbjudanden...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Bemanningsföretaget lär ju inte gilla det nya upplägget och det finns nog risk att trådstartaren genom sitt anställningsavtal med bemanningsföretaget har lovat att inte ta anställning där han är uthyrd inom en viss tid från slutfört uppdrag.

:gnissla

Är det inte hela poängen med bemanningsföretag, att få kunden att anställa personen ifråga?

Visst, kanske inte efter två dagar men nu verkade det inte vara fallet här.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Är det inte hela poängen med bemanningsföretag, att få kunden att anställa personen ifråga?

Visst, kanske inte efter två dagar men nu verkade det inte vara fallet här.

Nä. Det är ingen idéell verksamhet och det blir förstås inga pengar in till bemanningsföretaget och dess ägare av att inte hyra ut personal. Fast det går nog bra att köpa bort dendär spärrtiden. :tungan
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nä. Det är ingen idéell verksamhet och det blir förstås inga pengar in till bemanningsföretaget och dess ägare av att inte hyra ut personal. Fast det går nog bra att köpa bort dendär spärrtiden. :tungan

Det var en så kallad hyrköps anställning.
Mer som en prövotidsanställning där bemanningsföretaget tar risken. Den löper ut första juli. därefter är jag kontraktslös, men jag har muntligt på att om inte företaget tar mig så får jag fast på bemanningsstället.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top