Lön skattefritt?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Hallå!

Ska få besked inästa veckan om jag blir erbjuden ett arbete jag sökt, vi diskuterade lönebiten lite allmänt och det är lite oklarheter innan jag vet vilken lön jag ska ev. ska begära ..

-Lönen kommer att betalas skattefritt till mig, i US$ som sätts in på en bank i ett land som jag väljer själv (lämpligen Sverige?).
-Jag kommer att arbeta på rotation 28 dagar jobb (till havs), 28 dagar ledigt, de bad mig att kolla vilka regler som finns gällande detta i Sverige. Hon sa att i vissa länder gick gränsen för när du var tvungen att betala skatt vid mer än 183 dagar iväg, är det skatteverket som ska svara på dessa frågor hemma?

Någon här som har fakta så man inte står där med en lön man trodde var skattefri men visa sig inte vara det :arsele
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
OM du inte flyttat ut från sverige och i.o.m saknar "väsentlig anknytning" till Sverige så måste du skatta på det du tjänar.

Har du bostad, barn eller maka i sverige så anses du med andra ord ha "vesäntlig anknytning" och måste således skatta.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Sjömän har lite speciell beskattning o delas in bl a fjärr/när

Kolla med skatteverket, din beskattning tror jag inte bli så blodig
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Precis, kolla med Skatteverket så slipper du i framtiden bli åtalad för skattebrott.

Om sedan företaget betalar så som de gör så lär de inte betala in sociala avgifter, pension etc.

Skatteverket är din bästa hjälp i fallet.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Precis, kolla med Skatteverket så slipper du i framtiden bli åtalad för skattebrott.

Om sedan företaget betalar så som de gör så lär de inte betala in sociala avgifter, pension etc.

Skatteverket är din bästa hjälp i fallet.

Tack alla för svar.
Ska slå en signal till skattmasen inästa vecka och höra, huruvida de betalar sociala avgifter och pension vet jag inte men jag fick frågan om hur mina villkor ser ut idag.
Någon annan som är anställd och jobbar något utav de länderna ivärlden utan inkomstskatt får gärna skriva en blänkare hur de ser ut för er.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Hej hopp, nu får du ta det lite försiktigt. Det här är en liten djungel kan jag lova. Det är inte så enkelt att bara tjäna dollar utomlands och sen sätta in i sverige, det blir i praktiken svartjobb. Var är rederiet placerat och vad är det för flagg? För att få "skattefritt" på så kallat IT avtal måste rederiet i sig vara registrerat inom EU/EES och fartyget får inte vara flaggat inom EU/EES, du måste vara ombord i mer än 183 dagar och fartyget får inte gå på fast trad i östersjön, nordsjön, medel eller svarta havet. Vet inte riktigt hur det blir om det är inom men i vilket fall får du betala skatt i det landet.

Någon nämde när/fjärrfart, glöm det. Sjömanskatten existerar inte längre.
Antar att det är inom offshore du ska, varför inte norge i så fall? Jag jobbar inom just norsk offshore för tillfället, betalt i norska kronor, skattar låg skatt där och inget i sverige tack vare avtalen mellan sverige och norge.

Har du frågor så ställ dem här, och kontakta skatteverket! De är faktiskt väldigt hjälpsamma, jag frågade en del innan jag gick på "dollar avtal" och jag svar på allt.

OM du inte flyttat ut från sverige och i.o.m saknar "väsentlig anknytning" till Sverige så måste du skatta på det du tjänar.

Har du bostad, barn eller maka i sverige så anses du med andra ord ha "vesäntlig anknytning" och måste således skatta.

Sanning med med modifikation, man kan bli skattebefriad om man är utom europa och jobbar mer än 183 dagar om året i det landet fast man bor kvar i sverige med full anknytning. Pension, sjukföräkring mm förvinner ju naturligtvis.
 
Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Om rättsläget verkar det minsta oklart:
Se till att få Skatteverkets yttrande skriftligt på ett sätt som inte kan misstolkas, så du inte råkar ut för något i efterhand. All rådgivning som de ger dig över telefon kan inte åberopas vid ett senare tillfälle om de vill försöka klämma åt dig.
 

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Jag har jobbat på sjön för ett Danskt rederi. Var helt skattefritt och pengarna gick in på mitt svenska konto. Det var inga problem alls med skatt i sverige.

Detta var förra året så det ska bara va att köra på. Men kolla med skatteverket innan. Jävligt surt att åka på något i efterhand.

Martin
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Vad är fördelarna med detta?
Om det nu skulle fungera så att jag får det skattefritt på ett konto i Sverige, har jag något att vinna på detta ändå?

Som Thermal skriver, kolla med skatteverket först.
Vad säger rederiet/bemanningsbolaget, vad är det för flagg på båtarna?
Kolla dessutom vad som händer med din pension, ev sjukskrivningar...alltså hela det normala sociala skyddsnätet som du betalar för genom att skatta i Sverige.
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Någon nämde när/fjärrfart, glöm det. Sjömanskatten existerar inte längre.

Närfart/fjärrfart spelar fortfarande roll, trots sjömansskattens avskaffande. Sjömansskatten ersattes av sjöinkomstavdrag och sjöskatteavdrag, och avdragen är högre om fartyget är listat för att gå i fjärrfart. Det spelar ingen roll var fartyget faktiskt går, det som spelar roll är vilken lista skatteverket har med fartyget i.

Men du har helt rätt i att närfart/fjärrfart inte spelar någon som helst roll när man går på dollaravtal, eller om man går på andra icke-svenska avtal.

Att det är en djungel håller jag helt med om. Jag ska snart ut på en bahamasflaggad båt som är norskbemannad, men jag ska vara anställd av bemanningsbolagets svenska filial. Jag hoppas att bemanningsbolaget har koll på lagstiftningen och praxis, för jag är inte säker på att upplägget är korrekt när jag själv läser lagtexten...

Och ett tillägg till trådskaparen, om du vill googla och läsa mer om IT-avtalet så kan det ibland vara lättare att söka på "internationaliseringsavtalet".
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Närfart/fjärrfart spelar fortfarande roll, trots sjömansskattens avskaffande. Sjömansskatten ersattes av sjöinkomstavdrag och sjöskatteavdrag, och avdragen är högre om fartyget är listat för att gå i fjärrfart. Det spelar ingen roll var fartyget faktiskt går, det som spelar roll är vilken lista skatteverket har med fartyget i..

Där ser man, det visste jag faktiskt inte. Å andra sidan har jag inte jobbat på svenska båtar på 6-7 år så det har inte blivit av att uppdatera sig :p
Norska båtar hade varit ännu bättre om det inte hade varit för alla norrmän.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top