"Långtidsprojekt", Yamaha R1 -98 Fighter

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Arnold, jag väntar fortf. på bakrekåpan som plastsvetsas hos lackeraren, jag sa till honom i Onsdags att jag ville ha klart den denna vecka så jag kan bygga klart ramen... Den blev inte klar och där står jag nu, men den kommer :)

Blozzor, tack! Det hoppas jag verkligen!

DR-Z, tack!

Listan kvar är ju egentligen inte jättelång:
- få hem bakdelen
- bygga om bakramen
- blästra ram, sving och hjul
- lacka ovanstående
- få hem nytt drivpaket, hjullager och diverse packningar
- påbörja hopbygget :)

Imorrn har jag äntligen lite lite tid attmeka igen, tänkte påbörja ihopsättandet av gaffel. Sen har jag en liten suprise som jag inte hynnit visa bild på, mitt framlyse kom upp från tyskland med en kompis i tisdags :tummenupp

Det kommer mera ;)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Ett par steg framåt, ett steg bakåt...

Detta är mitt gamla kopplingshandtag bredvid det nya, inte riktigt samma dimensioner! :( Nu blir det svarven på denna...
s1.jpg

Nya gashandtaget bredvid det gamla :rofl
s2.jpg

Kopplingshandtagen från annat håll, aningen mindre! Men tyvärr måste som sagt infästningen fräsas om!
s3.jpg

Gamla bromsvätskebehållaren bredvid nya
s4.jpg

Slutligen, en liten preview på hur slutresultatet borde bli, nu längtar jag till sommaren!!! :kär
s5.jpg
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det blir så fint så:tummenupp Är det en FZ1 lykta?
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Det blir så fint så:tummenupp Är det en FZ1 lykta?

Japp! Var bland det första jag hittade till hojen när jag köpt den, därav mitt arbetsnamn på hojen FZ1-R :D

Från en skrotad tysk hoj. Har även sidokåporna till lyset :) Original är de ju plast olackade, funderar på om man skulle lacka dem blanksvarta som resten av hojen kommer bli!?!
Skönt att kunna köra något annat än standard MT01 lyset som alla har ;)
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Japp! Var bland det första jag hittade till hojen när jag köpt den, därav mitt arbetsnamn på hojen FZ1-R :D

Från en skrotad tysk hoj. Har även sidokåporna till lyset :) Original är de ju plast olackade, funderar på om man skulle lacka dem blanksvarta som resten av hojen kommer bli!?!
Skönt att kunna köra något annat än standard MT01 lyset som alla har ;)

Du menar MT03 lyktan:tungan
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Gött Richie !
Ser ut som att du gör framsteg. Men förstår inte vad du behöver svarva/fräsa ?
Är det "utsticket" som ska planas ner gör du detta bäst med en vinkelslip och en lamellskiva.
Maskera och lacka till det sedan så är du hemma. :tummenupp
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nåt steg framåt ytterligare :) MrH hjälpte mig idag sätta ihop ett stativ till ramen så den skall vara lite mer lättarbetad :yoparty
Bifogar bilder på originalkåpa mot Ducatikåpa, nu blir det till att kapa en HEEEL del och bygga om :crash:smasha

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan va najs Rickemannen !

Trodde inte du var hemma. Själv ska jag upp till Sthlm imorgon me jobbet.
Har inte hunnit preppa delarna till Belox annars skulle jag tagit med dem. Gratis Flygfrakt :D

Skulle du modda ramen med alu ? Byta till Ducce-sadel ?
Spännande..
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jodå, kom hem i helgen :)
Vad synd! Du får väl ta det med snigelpost, kunde han hjälpa dig? Funkade blästrat? Blev själv sugen på att köra svingen när du sa så där ;)

Modda ramen, japp! Hämtade precis ut en ducceram på bussgods för ha som jämförelse, om den skulle gå att passa in, men dimensionerna skiljer sig MARKANT, så det blir nog till att alu-svetsa en egen ducceram med original som mall :p spännande!
Sadeln är R1ans, eller ja ebayfynd från tyskland eftersom min hojs sadel var stulen vid köp, den passar bäst mot R1ans tank, så får jag modda sadeln i bakkant mot ducceröven och frugan klä om den :D
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
En timme ikväll satt jag nere i källaren och testade, najjade, mätte, grubblade hur jag ska göra med bakramen.
Slutade med att jag la ner en timme till i SketchUp för att konstruera något eget till mall utifrån måtten jag tog. Nu ska jag bara hitta någon som kan tänka sig ta min mall, min originalram och min Ducceram och slå uhop dem till verklighet :rofl

ram2.jpg


ram3.jpg


ram.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan du inte bara kapa av original-ramen och lalla iväg med ducce-ramen och få några fina "öron" påsvetsade så du kan skruva fast den?
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Tänkte tanken innan, men det diffar rätt mycket i de nedre pinnarna, finns risk att det skulle se tattigt ut :( Målet är iaf att försöka få det att se fabriksbyggt ut :) De övre hamnar precis hälften innanför och hälften i R1ans pinnar, så samma sak där, svårt att få det snyggt?
Hade Ducceramen också vart Alu hade jag nog kapat nedre benen på den och förlängt nya från R1an upp i den, men det går ju inte :(
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba igen Rickemannen,

Jodå...fick snackat med gubben men givetvis glömde jag fråga massor av saker.
Ska ringa honom imorgon igen. Din nedre styrkrona..gjorde du nått med den innan eloxering ?
Dvs slipa rent eller nått, för det ser ut att ligga ett lager klarlack på den.

Jaha du...nu har du nog tagit dig vatten över huvudet :hihi
Ha..ha...nädå, du reder nog ut det men jag vet precis hur jävla lurigt det där är.
Jag tror oxå som Rally...att du behöver sätta tvärstag och öron på R1-ramen och sedan justerbara öron på Ducceramen. Då kan du justera in rätt höjd.

Ska se om jag hittar en bild som visar vad jag menar..

:rock
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Nedre vart ju bara handslipad, vilket också visade sig på de två ställen som inte vart lika bra :( Så en blästring hade nog inte skadat, som du nämner, den har ju nån blank yta innan...

Tror jag vet vad ni båda menar, men visa gärna bild :) Ska jag använda Ducceram måste jag köpa en till... En som inte är något krokig och där de främre kåpfästena inte är kapade ;)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jo, nedre kronan är ju klarlackad...trodde väl inte det skulle försvinna i gubbens betning.
Så du handslipade hela kronan ? Hårt ! :rock

Tänkte att du får till fästen enligt denna bild:

images.jpg

Sedan får du nog kapa bort typ här och svetsa fast nån kul infästning.

IMG_0836b.jpg

Du kanske vill köpa min ram och prova lite först :hihi
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Kapningen är tänkt där du ritat, skickade samma röda paint-kapningslinjer på samma ställe till en alu-byggare för ett par dagar sedan :D är det där din bakram? Tanke två har vart sådana fästen du ritar, men då måste Ducceramens undre ben förlängas typ 15cm... Vet inte hur stadigt det blir?

Jämför vinkelinfästning, ram/bakram ducce mot R1
image.jpg

image.jpg

Kapar man så som blir bäst, dvs så som både du o jag konstaterat, så blir övre fästet typ 30cm över det undre och 5-10cm längre bak, medan Duccen är gjord så att det övre sitter 2-3cm längre fram än nedre, samt endast 10-15cm över varann.
Utöver det så är Ducceramens nedre pinnar smalare än R1 ramen, så de hamnar liksom i luften, finns ingen metall där att jobba på fästen mot :4skrika
Lite därför jag funtat på egenbyggd bakram, men alla säger att det blir smidigare med fästen, så vi får väl se :näsblod
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jepp, det är min bakram...med kryssat ramnummer.
Funderar på att slänga in min reservdels z1100 motor i den och bygga en bushoj.
Skulle vara coolt att guld eloxera hela motorn och göra ramen svart. Sedan bygga en kul bakram a la din Ducce. Men det blir nog några år bort :D

Ang. Duccens nedre pinnar är din enda option att göra ett tvärstag.
Får du dit ett par öron i aluramen så skulle jag byggt tvärstaget i stål. Tvärstaget har sedan fästen som möter upp med duccans nedre pinnar. Tror du enkelt kan förlänga de nedre pinnarna. Kapa av och teleskopera med ett grövre rör.

Detta är nog enklare och billigare än att bygga en ny bakram.

:rock
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top