Långfärdshoj för två - Tips

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag gillar generellt lite mindre hojar. Jag uppskattar smidigheten hos en 800-900 cc framför en touringbiff 1000-1200 cc. Det kan skilja ganska många kilon. T o m min Tiger 1050 är lite klossig i lågfart med skjuts/last. (Men väl ute på vägen.... - Mums! :) )

Fast när det gäller längre resor med skjuts så tycker jag oftast tvärtom. Att ha för liten motor som medför att du måste hålla på och "jaga växlar" hela tiden gör resan jobbigare. Så jag hade siktat på de lite större hojarna (större både i mått och i motorstorlek/vrid).

FJR är inget dumt val. Visst, den är tung när du skall parkera eller backa den med fötterna. Men så snart du släpper kopplingen så märks inte kilona och den är förvånansvärt lättkörd och smidig. Bra tryck i motorn, stor och stark. Inget dumt val för långtouring.

Har inte ägt någon, men kört några mil på norska landsvägar.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Du får gärna utveckla fördelar och nackdelar med Tracern, du har ändå 3000 mil bakom en sådan.

Jag tackar såklart alla er övriga för input, även om jag inte svarar er specifikt, så har jag givetvis begrundat era svar.

Just FJR1300 tror jag att hon hade varit mest nöjd med, men jag kan inte riktigt förlika mig med en sådan. Jag är inte där än, även om det kanske är den mest lämpade hojen för mig.

BMW R1200 GS har jag redan provkört, underbar hoj. Men jag tycker den är alldeles för dyr. Den landar in runt 200 000 kr, medans de jag själv listat ligger runt 100 till 150 tusen.
Är det en Tracer 9 GT du siktar på?
För 150' så är det ju den som är aktuell.

Kanske är bättre än Tracer 900, som ärligt talat är en rätt skoj hoj, men rätt tunn. Det är rätta termen, tunn. Flickable och lättsvängd, men ska du åka långt och rakt så är det ju inte nödvändigtvis egenskapen man är ute efter.

Tracer 9 GT lär ju vara bättre, men en annan typ av fjädring, men gissar på att den också känns rätt tunn.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Måste det vara nytt? Titta på forumets Doolar hans BMW har gått över 7000mil.
Min hoj är dessutom en RS, jag tycker den är fantastisk och hade nog passa TS bra för ändamålet. Eftersom det inte är en GS så är andrahandsvärdet betydligt lägre. Jag gav 80kkr för min, för knappt det dubbla får du en med mer rimliga mil.

Min hoj har snart gått 9000 mil, inga problem alls annat än slitdelar och kosmetiska saker.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Du får gärna utveckla fördelar och nackdelar med Tracern, du har ändå 3000 mil bakom en sådan.
Spontant är det sadel och packmöjligheter för mig när man åker 2.

Haft 2st original sidoväskor @ 25 liter samt 35l topbox och det är tufft om man vill resa med tjej och tält tex.

Sånt där går ju att ordna med pengar dock, har kört ett gäng heldagar nära 100 mil och det fungerar ju men kunde vara bekvämare. Tjejen verkar sitta bättre än en annan dock, mycket bredare sadel baktill.

Bra flås i motorn, extremt lätt att manövrera och rätt snygg att titta på. Har faktiskt en jag ska sälja i vår men den har ju rullat 4600 mil nu.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag gillar generellt lite mindre hojar.
20056202-origpic-53efee.jpg


Perfekt hoj för dig och trådstartaren! PS: Läste inte hela inlägget. DS.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Mitt tips för att åka bekvämt på långtur med passagerare är att satsa på en riktigt bekväm hoj och inte fokusera på att den skall vara kvick på småvägar när man kör solo.
Lösningen är helt enkelt två hojjar. När man åker själv på resa tar man den sportigare med packningen på passagerarplatsen, när man har passagerare på resan tar man storklumpen med vindruta, ryggstöd, stereo, backväxel och farthållare och enorma packväskor.
Så, behåll hojen du har nu och köp en 20år gammal lyxtourer också. ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag har precis sålt min 1250 gs och köpt en FJR1300 istället. 2014 AE modellen. Tycker absolut du ska kolla på en FJR. Har du ingen milnoja så kan du få tag i riktigt fina, relativt nya exemplar, fullservade med bra extrautrustning för 100-130. Trodde också jag skulle ut och sparka grus med min GS men så blev det inte. Körde 99% asfalt.

Boxermotorn är heller inget kul över 120. Ligger högt i varv och vinden tar i allt. Fjr har du en mer landsvägstourer med bra vrid och komfort. Ångrar som fan att jag inte kollade på en sån innan jag hosta upp för en BMW. Man tror man har användningen för alla gadgets mm. på en gs men neeeeej det har man inte. Back to basic är fasen så mycket enklare, roligare och prisvärt. Du får en silkeslen rad4 på 1300cc. Kardandrift och bra dämpning.

Jag väntar bara på topbox och så ska jag hitta en gps sen är jag klar för nästa säsong.

Om du ska ha med dig sambon så satsa på komfort. Ett annat tips är att skippa kedjedrift för att slippa smörja och de mindre hojarna. De är ofta mer utsatta för vind. En tyngre hoj är mer som ett ånglok i högre farter. =)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ska nämnas också att FJR1300 finns flera som rullat bra bit norr om 50.000 mil. De bara går och går utan några bekymmer så länge de servas. Min hade en ägare och rullat strax övre 4000 mil. Hade köpt den även om den gått 8000 mil. Du märker ingen skillnad på skicket.
 

Sablar

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2018
Hoj
Yamaha Fz8-s
Jag kommer väl sluta med en FJR efter alla era tips på en sådan. Får givetvis provköra även om jag i dagsläget inte skulle vilja köpa en sådan. Man kan ju bara bli klokare av att vidga sina vyer.

På Tracern så är det 900, inte Tracer 9. Har inte koll på exakta skillnader, men ogillar Tracer 9 utseendet. Förstår att 2 väskor á 25 l blir lite lite. Jag siktar på sidoväskor med en volym på 40l styck. Vilket borde lösa just det specifika problemet.

I övrigt så är det absolut inget fel på en hoj som rullat långt. Men jag skulle önska att köpa något nyare, som jag själv kan lägga massvis med mil bakom. (Jag köper givetvis hellre en hoj med 1 ägare & 4000 mil, än 10 ägare på 2000 mil) Är det en GS hon kommer älska, då får det väl bli så. Återstår att se.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kommer väl sluta med en FJR efter alla era tips på en sådan. Får givetvis provköra även om jag i dagsläget inte skulle vilja köpa en sådan. Man kan ju bara bli klokare av att vidga sina vyer.
Jag ville inte ha en FJR heller. Stor touringklump liksom. Sen provkörde jag en, och insåg att jag hade väldigt fel. På provrundan hakade jag på en likadan 750 som jag hade, utan problem, och insåg att det var inte alls en trött pråm som jag hade trott. Men jag fortsatte köra sporthoj, tills frugan kom in i bilden, och jag insåg att dagarna med bekymmersfria, spontana bombrepor var över, det skulle bli mer touring och sansade turer, och även om hon kör själv så skulle det gå att åka båda på min. Och då fanns det bara ett alternativ, alla andra hojar som lockade i teorin, som GS och ST1300 gick rejält bort efter provkörning, det var FJR jag skulle ha. Så jag hittade hojen jag ville ha, hoppade på tåget med hojutrustningen i en stor bag, och sen blev det 60 mil ömsesidig inkörning hem i underkylt regn och mörker, men det var det värt :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag kommer väl sluta med en FJR efter alla era tips på en sådan. Får givetvis provköra även om jag i dagsläget inte skulle vilja köpa en sådan. Man kan ju bara bli klokare av att vidga sina vyer.
Nåja, gör som du själv tycker...
Jag skrev positivt men har jag själv en FJR? Nä. Köpte en Tiger Sport 1050 i stället. Passar mig bättre. Lättare och sportigare. Rivigare motorkaraktär. Hetsar mer att gasa (=bra). Gillar min Tiger - den löser alla uppgifter från krokväg till långtouring med tre väskor.

1640453912727.png
1640454038158.png
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du ska alltid själv besluta vad du vill köpa. Se bara vad folk skriver här som tips inte skrivet i sten. En FJR är en superb cykel men om du gillar stuket på en GS så är det en sån du ska ha. Ingen kommer kasta skit på dig för du väljer det ena eller andra. Det man kan tänka på är att om folk haft många olika cyklar men till slut lovordar en typ eller en modell så finns det oftast en mycket bra anledning till att så är fallet. Lycka till.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Några tankar om väskor.
Första hojen hustrun (inte då ännu) och jag hade var en Yamaha 750. Inga hårda väskor, vi packade i var sin bag, min på tanken och hennes på pakethållaren och skulle tält med så hamnade det överst bak. Räckte till turer till den tidens hojträffar.
Sedan blev det en 900F, med två Krauser 25l väskor, armébag på tanken och en på pakethållaren. Tältet på tvären, liggunderlagen uppepå väskorna. Vi åkte långt i Sverige, Danmark och Norge med blandat tält och stugboende.
Sedan blev det en GL1000 med Shoei-väskor och topbox. Skulle gissa på 35l styck och kanske 45 i topboxen. Fortfarande armébag på tankdummyn, tält på topboxen och liggunderlagen uppepå väskorna.
Nu fyller jag två sidoväskor och topboxen bara med mina egna prylar, bara för att jag kan.
Men, med planering, smarta lösningar, Y3 och kritiskt tänkande klarar man sig med förvånandsvärt små väskor, så låt inte det styra ditt val av hoj för mycket.
Lägger man allt man ska ha med sig på sängen och tittar på högen en stund så kan man nästan halvera mängden och ändå komma hem med oanvända kläder.
Vi hade egentligen aldrig behövt mer än de där två 25l-väskorna och en bag.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Gör inte som jag. Inför denna säsong öppnade jag plånboken ordentligt för att köpa en Multistrada 1260. Då min sambo med glädje åkte på min Hypermotard innan så tänkte jag att det här blir full pott hemma!

Glad I hågen kommer jag hem med hojen och hon hoppar upp för en provtur.

Oj jävlars vad sur hon blev bara efter ett par km. Hon verkligen avskyr den. Blev inga turer denna sommar och hon är fortfarande förbannad.

Som sagt. Låt henne provsitta noggrannt innan köp.
Den här blev jag väldigt nyfiken på, vad va/är egentligen problemet/anledningen till att det inte funkar?

Rent teoretiskt är jag helt inne på din linje om ett jättelyft från Hypermotarden…
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
GS nämns i tråden, och såklart är det 1200 eller 1250 som avses. Vill bara som innehavare av en 800GS för tydlighetens skull säga att köp inte en 800 om avsikten är att åka 2 st. För trött motor. Även om det naturligtvis går.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den här blev jag väldigt nyfiken på, vad va/är egentligen problemet/anledningen till att det inte funkar?

Rent teoretiskt är jag helt inne på din linje om ett jättelyft från Hypermotarden…

Jadu... Rent logiskt är ju Multin rena soffan jmf mot Hypern, så det borde vara full pott som sagt.

Nu är ju som vi alla vet kvinnor inte alltid logiska...

Tror faktiskt i att det bottnar att hon sitter "för" bra med mkt svängrum vilket ger en osäkerhetskänsla. På Hypern satt vi ju trångt med pungkross som resultat. Hon sitter även högt vilket jag till viss del kan förstå att hon inte gillar.

Har tom köpt en begagnad passagerarsadel som jag slipat ner stoppningen på samt satt min sadel i högsta läget, men detta har hon inte velat testa då skadan redan är skedd.

Det är såklart i-landsproblem deluxe men lite tråkigt då hon faktiskt alltid har uppskattat att åka dagsutflykter på hoj.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jadu... Rent logiskt är ju Multin rena soffan jmf mot Hypern, så det borde vara full pott som sagt.

Nu är ju som vi alla vet kvinnor inte alltid logiska...

Tror faktiskt i att det bottnar att hon sitter "för" bra med mkt svängrum vilket ger en osäkerhetskänsla. På Hypern satt vi ju trångt med pungkross som resultat. Hon sitter även högt vilket jag till viss del kan förstå att hon inte gillar.

Har tom köpt en begagnad passagerarsadel som jag slipat ner stoppningen på samt satt min sadel i högsta läget, men detta har hon inte velat testa då skadan redan är skedd.

Det är såklart i-landsproblem deluxe men lite tråkigt då hon faktiskt alltid har uppskattat att åka dagsutflykter på hoj.

Min tjej älskade att åka bakpå min superduke 990, själv tycker jag det är skitroligt att köra med skjuts, både på gata och bana, vill lova att det inte är några touringsvängar mestadels :)

Nu har jag köpt en Tuono V4 Factory, hört att det är den ultimata hojen för passagerare ?
 

Bifogat

  • 4952E6A9-A102-4D4F-9F19-37D79DE84FC2.jpeg
    4952E6A9-A102-4D4F-9F19-37D79DE84FC2.jpeg
    80.5 KB · Visningar: 31

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jadu... Rent logiskt är ju Multin rena soffan jmf mot Hypern, så det borde vara full pott som sagt.

Nu är ju som vi alla vet kvinnor inte alltid logiska...

Tror faktiskt i att det bottnar att hon sitter "för" bra med mkt svängrum vilket ger en osäkerhetskänsla. På Hypern satt vi ju trångt med pungkross som resultat. Hon sitter även högt vilket jag till viss del kan förstå att hon inte gillar.

Har tom köpt en begagnad passagerarsadel som jag slipat ner stoppningen på samt satt min sadel i högsta läget, men detta har hon inte velat testa då skadan redan är skedd.

Det är såklart i-landsproblem deluxe men lite tråkigt då hon faktiskt alltid har uppskattat att åka dagsutflykter på hoj.
Ja som sagt, sällan logiskt, mitt problem med Multi 1200S var att den lockade till inspirerande körning varpå min sambo till slut vägrade åka med. Vi löste det genom att köpa en BMW 1200 GSA, o den lockade verkligen inte till inspirerande körning så allt va frid o fröjd.

I övriga flottan försöker jag ha så många monoposto som möjligt då jag anser att sporthoj skall köras utan passagerare ?????
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top