Läcker olja ur ena stötdämparen, farligt att köra vidare?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag är lite motvalls käring här...
Om inte bladmåttstricket hjälper (och jag tvivlar med hänsyn till att det blir en pöl under) och om man inte känner sig trygg med mekandet, tycker jag absolut att det är ett fall för en verkstad.
Visst; det kostar pengar men det ger trygghet, man riskerar inte att klanta till det och om det inte blir bra finns någon att ställa till svars.
Märkesverkstad är inget krav och med lite tur finns aktuell packbox på Momentum.
Lycka till och berätta hur det gick!
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Egentligen är det ju bara löjligt att inte våga! Antingen lämnar man in den och får den bytt, eller så provar man och sabbar den ---> lämnar in och får den bytt :fakta

Jag lämnade in min för ett par veckorsedan, kraschade, och nu ett tag efter fuktar den igen... så funderar på att prova... men ibland hjälper det att bara köra lite (om den bara fuktar).
 

sniegel

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Skulle inte kört vidare, stänker det på skivbromsen så ere ditt liv på spel. Byt själv om du är lite händig, är inte särskilt svårt. Denna video så går han igenom tips/tricks när man byter. Vet att de inte exakt samma på alla hojar men hyffsat lika är dem

https://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Utan att ha läst alla inlägg: kan olja ta sig ut så kan smuts garanterat ta sig in och förstöra teflonringar etc + att du riskerar olja på bromsbeläggen, kan bli farligt, chansa om du vill, jag hade inte gjort det.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Haha har precis kollat på filmerna som delades ovan. Delboy var den som övertygade mig att göra det själv.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Behöver någon runt stockholm låna ett bra verktyg för att hålla ner fjädern i USD gaffeln så kan jag låna ut den jag skämde bort mig med senast. Så slipper man bygga något mcgyververktyg och/eller kämpa med spännband osv för att få isär gaffeln. Har även 41mm packboxdunkare.

$_12.JPG
31aOfSHSHtL.jpg
 

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Tyresö
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
Brukar byta en gång per år nästan. Mutterpurra och en lite längre insektsnyckel som sitter på hylsa som man sätter på purran sen är saken biff. Skruva loss benet lossa den nedre bulten med mutterpicka dra isär benet, töm oljan, byt packboxar och fyll olja. Tryck ihop benet och skruva med mutterpickan igen. Sätt fast benet igen. Tar en kvart per ben efter man har dem loss från hojen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad händer om jag tömmer gaffeln på olja?
Kan jag göra det på något enkelt sätt?
Vad händer om gaffeln inte har olja, blir det inte lite konstigt då med dämpningen?
Vafan ska jag göra?
Får ju inte tag på någon meck innan sommarn är slut... :(

Du ska absolut inte köra utan olja i gaffeln för då börjar du nöta upp inventarierna i gaffeln. Det är ingen dyr historia och vilken MC-verkstad som helst kan fixa en framgaffel.
Själv tar jag 600 kr plus tätningar per gaffelben eller bakdämpare och det är väl nåt sånt du får räkna med hos din lokala mecklare också.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Brukar byta en gång per år nästan. Mutterpurra och en lite längre insektsnyckel som sitter på hylsa som man sätter på purran sen är saken biff. Skruva loss benet lossa den nedre bulten med mutterpicka dra isär benet, töm oljan, byt packboxar och fyll olja. Tryck ihop benet och skruva med mutterpickan igen. Sätt fast benet igen. Tar en kvart per ben efter man har dem loss från hojen.

images.jpg
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Du får det att låta så lätt?
Jag är förfan it-tekniker inte mekaniker. Är helt efterbliven med verktyg och motorer å sånt. Men älskar att köra. Lite jobbigt bara att jag inte kan göra en check på hojen att den är ok innan jag kör som en flåbuse på bulten. Ska dit i morgon igen, sjukt roligt.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Gaffelolja på bromsklossarna och läckande gaffelben är mycket lurigare än man kanske vid första anblicken tror.

Att bara byta packboxar, fylla på med ny gaffelolja...............och sedan vara nöjd och bara torka bort oljan på bromsbeläggen är BIG NO NO !

Bromsbeläggen måste bytas ! - Det förrädiska med bromsbelägg som varit kontaminerade med olja är att de kan upplevas bra ett tag, för att sedan helt plötsligt bara ge upp. Detta händer när du behöver dem "som mest" i 240 km/h i slutet av start å mål-rakan.

Du riskerar ditt och andras liv genom att köra med cykeln i nuvarande skick.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top