Läckande topplockspackning Bandit 600

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Märke här om dagen att det läckte från topplockspackningen, är det farligt att köra med läckan?, det smäller lite i avgasröret när jag gasar på! det är en Suzuki Bandit 600 00års? Märkte också att det samlats olja i förgasarna har väll med de att göra?

hojen har stått i kallgarage några år och uppstartad nu i vår!

Är det svårt att byta topplockspackningen?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur bra är du på att skruva ?

Varför läcker topplockspackningen, och är du säker på att det är den och inte ventilkåpspackningen ?

Olja i förgasarna bör inte hänga ihop med ovanstående, men hur har du konstaterat att det är olja i dem, är de öppnade ?

Smällar är antagligen pga bestyckning / blandning.
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Jag vet inte varför den läcker? och nej det är inte ventilkåpspackningen .Jag har bytt topplockspackning på en gammal gsx750 för några år sedan! Men jag förstår mig knappt på haynes manualen till min nuvarande hoj ! Jo jag tog bort förgasarna och märkte att de låg lite olja där.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Oljan i förgasarna skulle kunna komma från luftburken. Kolla så luftburken inte har en massa olja i sig från vevhusventilationen.
Var läcker topplockspackningen nånstans?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På Banditen finns det en dräningsslang från luftburken som normalt ska vara pluggad. Den skall dräneras med jämna mellanrum. Saknas pluggen drar den tjuvluft.

Var någonstans på "topplocket" läcker det? Är det svårt att se - avfetta, låt torka, barnpudra vitt överallt och du ser var läckan är någonstans efter en kort sväng. Tvätta.

Läckan kan vara:
1) Topplockspackningen. (1 st)
2) O-ringarna runt dragstängerna. (4 st)
3) Ventilkåpspackningen. (1 st)
4) Packningarna runt tändstiften på ventilkåpan. (4 st)
5) Gummitätningarna under överfallsskruvarna. (8 st)
6) Aluminiumpackingen under ventilkåpsbultarna. (4 st)
7) Något annat. :)
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
ok tack för svar:) det läcker från cylinder 1 från vänster, nedre sida, nere runt kanten mittemot framdämparen. Går det att köra ändå om de nu läcker lite grann bara?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ok tack för svar:) det läcker från cylinder 1 från vänster, nedre sida, nere runt kanten mittemot framdämparen. Går det att köra ändå om de nu läcker lite grann bara?

Då kan det vara, i trolig ordning:
1) Packning runt tändstiftsbrunnen som hamnat på sniskan efter ventiljustering. Oljan dräneras via kanal i topp och mynnar ut under utblåset.
2) O-ring dragstång.
3) Aluminiumpackingen under ventilkåpsbultarna. (4 st) (symptom, lika som "1")
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
OK hur kollar jag det då. har inte gjort någon ventiljustering? Så du menar att det inte är topplockspackningen iaf. ska kika närmare på de där!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Börja med att lyfta tanken och gör okulär besiktning. Kontrollera då även skruvarna för ventilkåpan. Se till att absolut inte dra åt mer på något som sitter fast. En lös skruv känner du med tumme och två fingrar på max 10 cm handtagslängd. Överfallens gängor är omtåliga - trots att skruvskallarna är enormt stora.
 

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
har kollat allt de där, var ute och kollade och det läcker längst ner vid oljekanaltoppen precis bredvid dragstången. Sitter det nån o ring där på topplockspackningen?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top