Läckande motor efter service!

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Detta har hänt:
Ca 40 mil efter service så hittar jag en stor pöl med olja (ca 1 dec?) under motorn när jag kommer ner på morgonen, ingen oljetryckslampa som lyser och efter kontroll så kan jag konstatera att oljenivån ligger långt över "max" på stickan.
Verkstaden tar på sig felet och byter topp packning på ena sidan, nu en dryg vecka senare så pissar det från andra packningen också..

1 Vad jag vet så har nivån aldrig vart för låg så skador p g a för lite smörjning lär ju inte ha uppstått iaf:) men vad mer riskerar jag förutom topp packningarna som här redan gett sig?

2 Ett klantigt misstag av "märkesverkstaden", som efter att felet konstaterats dock varit hjälpsamma och "limmat" toppen i väntan på italienska reservdelar.. alla kan göra fel men vad är nu rimligt?
när allt är bytt och klart vill jag såklart dels ha en garanti på utfört arbete, vad är rimligt? att jag behövt åka 2mil enkel väg vid 4 tillfällen ska såklart också räknas in, nästa service utan kostnad? vad säger experterna?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu brukar jag mest meka "Guzzi med hängtuttar" men inte ska väl toppackningen gå pga för mycket olja?
Är du säker på att det inte är ventilkåpspackningarna?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Där har vi huvudorsaken till att jag servar själv och helst inte låter en käft röra min hoj. För mycket stolpskott och analfabeter där ute som bara måste bli mekaniker..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter ju lite som om de inte tappat ur den gamla oljan och bara fyllt på med ny.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Josef: My bad! Det är klart det är ventilkåpan, bara ajg som blandar ihop begreppen ...packning iaf:)

Twintorsk: Jag är rädd för att jag skulle orsaka mer skada än nytta om jag började skruva själv, en "fördel" med att alltid serva på samma ställe (om man inte kan själv) är enligt mig att det blir lättare med skuldfrågan vid problem, dom flesta seriösa verkstäder står ju faktiskt för sina misstag plus att man i värsta fall har diverse lagar på "sin sida". Men visst det är drygt med tiden man måste lägga ner..

Laztur: På tomgång så droppar det ca 10 droppar / min och ja det ser väl ut ungefär som på dom bilderna.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Det låter ju lite som om de inte tappat ur den gamla oljan och bara fyllt på med ny.

Oljefiltret är "bytt" och oljan ser såpass klar ut att den måste vara bytt:) ...just det: filtret är helt kladdigt det med, får inte glömma att nämna det när jag åker tillbaka igen:)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Är det så att hojen har varit på ventiljustering?

Och att ventilkåpspackningen skulle bytas efter utfört ventiljobb? Och att firma inte hade någon packning hemma. Vilket resulterade i att ingen packning blev bytt?

Om så är fallet blir det nog bra med en ny.

Ang för mycket olja kanske det ser ut så om du kollar när hojen har stått en stund. Den kanske måste vara igång eller precis ha varit igång för att visa rätt nivå?

Men det är klart att du skall ha ersättning för det bekymmer du haft pga dethär. En gratis service är ju bra ersättning. Men iaf material till service eller någonting annat borde dom ordna!
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Väldigt tråkigt att läsa att en märkesverkstad inte ens kan hälla på rätt mängd olja i motorn :confused: där de flesta mc verkstäder förmodligen gör ett bra jobb vilket man ju borde få begära med tanke på dagens timlön på dessa hojreparationer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Röd pil pekar på ventilkåpspackningen, svart ungefär på toppackningen (den sitter nog lite gömd mellan kylflänsarna).Guzzi.jpg

Jag hade krävt pengarna tillbaka för denna servicen och att dom stod för alla ev följdfel. Gratis nästa service är uteslutet eftersom det inte skulle bli någon nästa service där.
Alla kan göra ett misstag men att dels hälla i på tok för mycket olja/glömma att tappa ur den gamla och dels inte kolla oljenivån när man är klar med hojen är ett fel för mycket på så kort tid.

Exakt vad som kan bli skadat just i din motor är svårt att säga men kolla efter fler läckor (oljefiltret tex), massa olja i luftburken/på luftfiltret, att vevhusventilationen verkar ok och att ev lambdasonder funkar till att börja med.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Är det så att hojen har varit på ventiljustering?

Och att ventilkåpspackningen skulle bytas efter utfört ventiljobb? Och att firma inte hade någon packning hemma. Vilket resulterade i att ingen packning blev bytt?

Om så är fallet blir det nog bra med en ny.

Ang för mycket olja kanske det ser ut så om du kollar när hojen har stått en stund. Den kanske måste vara igång eller precis ha varit igång för att visa rätt nivå?

Men det är klart att du skall ha ersättning för det bekymmer du haft pga dethär. En gratis service är ju bra ersättning. Men iaf material till service eller någonting annat borde dom ordna!

Ventilerna har inte justerats enligt protokollet, det gjordes förra året, det retliga är att läckan uppstod på vänster sida, inga delar hemma så dom limmade ihop kåpan temporärt i väntan på packningen, nu 1 vecka senare har höger sidan gett sig... så det blir temporär lagning där på måndag..

Jag har kollat oljan enligt instruktionsboken och dom har själva "tagit på sig" felet.
Jag är mest orolig att någon packning vid vevaxeln är nästa sak som kommer ge sig..
Ja jag kommer vänta till allt är bytt och klart, då kan man ju ta ersättningsbiten ,,och service känns ju som något jag ändå gör varje år så det är ju ett bra sätt att kompensera tycker jag.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Fifan...så, f-n sicket &"#?$£@ slarv.

Undrar om de ens startade hojen efter vad det nu var de gjort med den?

Det var en vanlig mellanservice samt lackering av tank och byte av tändningslås efter ett stöldförsök, verstaden kan man ju iaf inte lasta för långa leveranstider på delar, vilket verkar vara en tumregel när det gäller italienska prylar....
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Röd pil pekar på ventilkåpspackningen, svart ungefär på toppackningen (den sitter nog lite gömd mellan kylflänsarna).View attachment 404488

Jag hade krävt pengarna tillbaka för denna servicen och att dom stod för alla ev följdfel. Gratis nästa service är uteslutet eftersom det inte skulle bli någon nästa service där.
Alla kan göra ett misstag men att dels hälla i på tok för mycket olja/glömma att tappa ur den gamla och dels inte kolla oljenivån när man är klar med hojen är ett fel för mycket på så kort tid.

Exakt vad som kan bli skadat just i din motor är svårt att säga men kolla efter fler läckor (oljefiltret tex), massa olja i luftburken/på luftfiltret, att vevhusventilationen verkar ok och att ev lambdasonder funkar till att börja med.

Ja oljefiltret fuktar ju också (droppar dock inte från det, men det är rejält kladdigt!
Man kan ju lugnt säga att gamla bettan gått på högtryck :-/
ska hålla extra koll på alla skvarvar och fogar... synd att luftfiltret sitter så dåligt till, dom får helt enkelt kolla det med..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ventilerna har inte justerats enligt protokollet, det gjordes förra året, det retliga är att läckan uppstod på vänster sida, inga delar hemma så dom limmade ihop kåpan temporärt i väntan på packningen, nu 1 vecka senare har höger sidan gett sig... så det blir temporär lagning där på måndag..

Jag har kollat oljan enligt instruktionsboken och dom har själva "tagit på sig" felet.
Jag är mest orolig att någon packning vid vevaxeln är nästa sak som kommer ge sig..
Ja jag kommer vänta till allt är bytt och klart, då kan man ju ta ersättningsbiten ,,och service känns ju som något jag ändå gör varje år så det är ju ett bra sätt att kompensera tycker jag.

Ja har dom inte kollat ventilerna är det mycket märkligt!

Att motorn börjar läcka pga för mycket olja låter på sätt och vis lite märkligt. Om dom nu inte har fyllt hela motorn med olja borde vevhusventilationen kunna ta hand om ev överskott. Om inte känns det i det närmaste som en konstruktionsmiss....

Mycket tråkigt är det iaf. Hoppas verkligen det löser sig!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja har dom inte kollat ventilerna är det mycket märkligt!

Att motorn börjar läcka pga för mycket olja låter på sätt och vis lite märkligt. Om dom nu inte har fyllt hela motorn med olja borde vevhusventilationen kunna ta hand om ev överskott.

Varför skulle dom kolla ventiler om det inte är dags för det?
Pga motorkonfigurationen har dessa motorer väldigt varierande vevhusvolym och kommer oljenivån ovanför vevhusventilationen eller om den blir delvis igensatt av oljeöverskottet uppstår det MYCET höga tryck som definitivt kan trycka sönder packningar.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Jag ska som sagt in på måndag och få cylinder 2 temporärt fixad (i väntan på packningarna) ska försöka hitta en sprängskiss över motorn tills dess så jag ser vad för fler vägar oljan kan tänkas ha tagit eller kommer vilja ta.. Jag blev iaf lovad att dom byter "allt som behövs" , men alltid bra att ha kött på benen själv så att säga.. Det blir givetvis rapport här sen! ...och i helgen får det bli fyra hjul och ratt...
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Lämna in och tvinga dom byta alla packboxar i motorn, om nu den har sådana? (för mycket olja och körande är mycket påfrestande för packboxar)
Denna motor kommer få framtida problem om den ej ses över.
(såg nu att du hade nämnt detta själv) sorry =)
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Dags för en liten uppdatering här känner jag, ingen som hört av sig om några packboxar (som är beställda sedan en dryg månad tillbaka ..lång leveranstid kan man tycka..).

I helgen när det var dags för lite finåka så ser jag 2 "pölar" på vardera sida om topparna...
Den provisoriska lagningen var visst väldigt provisorisk och efter samtal med verkstaden i måndags så hade visst packningarna dykt upp... så nu på torsdag är det byte på båda sidor som gäller.
Att igen behöva åka in oplanerat har ju inte direkt hamnat på + kontot! Det ska bli spännande att prata kompensation när förhoppningsvis allt är lagat.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top