Kylarvätska - Ska man gå efter färg eller kemikalier?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej på er!

Precis köpt en drz'a som gått 316mil de senaste 8 åren, och bestämde mig därför för att göra en helrenovering i form utav vätskor...

I suzukis handbok står det att man ska ha en aluminiumvänlig kylarvätska, men ingen färghänvisning. Snabbt googlande, så är det etylenglykol jag ska ha, då det är ''bäst prestanda'' gämfört mot propylenglykol. Samt att Etylenglykolen ska vara bra mycker snällare mot alu än vad PG är. Nu till dilemmat! Internet, samt nära och kära säger att man INTE får byta/blanda mellan färgerna på kylarvätskan. Tömde hojen, och den var grön (såg helt ny ut, behövde säkert inte ens byta... aja, lika bra!). OKQ8'as etylenglykol är blå?! :(
Däremot är propylenglykolen, vilket inte var det bästa alternativet dels i sin uppgift att avleda värme, eller skonsam mot aluminiumen, grön.

Så kort och gott... Är det färgen, eller själva kemin som man ska gå efter? Kan Etylenglykol ha olika färger beroende på tillverkare? Ska jag skita i att de blir 2 olika färger nu, och ta den som är bäst enligt specifikationer, eller ta den som är rätt enligt färg i förhållande till det som redan var i hojen?

Hoppas att ni förstår! Om inte, be mig att omformulera! :hihi

Ha det gott! :krama
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad är snabbast, en röd eller grön hoj? Skit i färgen, etylen eller propylen är det viktiga. Dock används nästan bara etylenglykol vad jag sett åtminstone. Glykolen får den färg tillverkaren vill att den ska ha. Så du kan med andra ord inte med 100% säkerhet säga vad som är/var i heller.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Färgen säger inte vilken typ av glykol du har. Är du inte säker på vilken typ som finns i nu är det bäst att spola systemet med vatten och sen fylla med lämplig glykol.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tack för tipsen! Skiter med andra ord i färgen och kör på etylenglykol :)

Färgen säger inte vilken typ av glykol du har. Är du inte säker på vilken typ som finns i nu är det bäst att spola systemet med vatten och sen fylla med lämplig glykol.

Spolar man med vanligt vatten? Eller är det destillerat vatten som gäller?

Tacksam för hjälpen! :)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Samt, om vi nu leker med tanken och att det är en ny sorts kylarvätska jag häller i, vad kan då hända? Det vill säga att jag inte spolar rent systemet… Enligt flaskorna så är ju de flesta ''moderna'' kylarvätskor blandbara. :)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Blandning av olika sorters kylvätska (EG och PG) resulterar i en klibbig smet som är ett halvt helvete att få rent.
#ensomprovat
#vissteintebättre
:p
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
den rosa är lite snällare mot aluminium
den blå anses som är lite mer allmän , man bör dock inte blanda hur som , som ngn skrev
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top