Kvarg, är det gott det?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Proteinrikt är allt jag vet. Är det gott? Ska man äta nåt till eller hur gör man? Finns det på ICA/COOP?

Dagens mesta OT-tråd kan man tro... :)
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Käkar kvarg dagligen. Blir gott efter att man blandar ut det med Fun Light, Peach Passion eller Lemon Lime rekommenderas. Billigast jag hittat är på Lidl, ung. 12 spänn för ett halvkilo.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Kvarg smakar typ som väldigt tjock koncentrerad naturell yoghurt, väldigt fast och krämig konsistens, smakar inte så jättemycket.
Jag brukar blanda det med flytande honung och krossade nötter,
kanske inte så nyttigt :brinnerup men gott. :)
Som tidigare nämnts har Lidl god och billig...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mixa med sylt går också bra, bara äta kvarg går inte då det är äckligare än Keso.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
som de andra säger, blanda med något, har ingen erfarenhet av nötter och honung men med funlight eller sylt är det fint iaf :)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hittade på Willys, 6 kr nånting för 250 g. Tänkte testa med kivi, banan och lite sånt som sallad och sedan bara med honung och till sist med fun light!

Tack för snabba svar!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad i helvete är kvarg?

Åhej!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

Kvarg (även stavat kvark) är färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrebakterier, till skillnad från keso, som är färskost av vanlig mjölk, koagulerad med löpe. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslan, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen. Kvarg förbättrar magens mikroflora. Kvarg liknar keso men har mindre grynig konsistens och syrlig smak.

Kvarg äts ofta av styrketränare/kroppsbyggare som ett kvällsmål för den höga mängden kaseinprotein.

Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg. Den förbättras inte genom lagring utan har begränsad hållbarhet, ca 2 veckor i kylskåpstemperatur.

Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.

I Estland används kvarg med 0,2 % fett i bageri/konditori istället för grädde.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Åhej!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

Kvarg (även stavat kvark) är färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrebakterier, till skillnad från keso, som är färskost av vanlig mjölk, koagulerad med löpe. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslan, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen. Kvarg förbättrar magens mikroflora. Kvarg liknar keso men har mindre grynig konsistens och syrlig smak.

Kvarg äts ofta av styrketränare/kroppsbyggare som ett kvällsmål för den höga mängden kaseinprotein.

Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg. Den förbättras inte genom lagring utan har begränsad hållbarhet, ca 2 veckor i kylskåpstemperatur.

Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.

I Estland används kvarg med 0,2 % fett i bageri/konditori istället för grädde.

Låter jävligt svinigt faktiskt... :zpy
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Kvarg är det Lidl du hittar det på, kostade 6:- när dem öppnade vill jag minnas, skaplig ökning.
Kesella annars.

Eat for performance not pleasure =) Äter det inte så ofta men då är det med bara en sked. Många blandar dock i funlight.

Finns ingen mening att blanda i sylt och skit om man nu ska äta det, för man gör det antagligen pga innehållet om det inte ska vara till såser eller liknande.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Kesella (som är Arlas kvarg för de som inte vet) finns även i några smaksatta varianter som är riktigt goda. Kan vara bra för de tillfällen man inte har möjlighet att blanda själv om man inte gillar att äta det rent.
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Nu har inte jag varit i en Svensk matbutik på länge, men kallar inte Arla Kvarg för Keso?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag gillar inte konsistensen på Kesella. Ska det ätas utan smaksättning så föredrar jag Keso.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top