Kvalitetsmärket BMW

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japansk industris USP är tillförlitlighet och jämnhet i produktionen. Europeisk industris USP är snarare först med det senaste och kanske också toppnivå på tekniken.

Följer därav att japanska hojar KOMMER att vara mer felfria än europeiska…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan tvivel är alla stora hojmärken numera väldigt mycket bättre och mer underhållsfria än vad den typiska hojen var för typ 20-25 år sen. Men kanske också därför man hör en hel del om generalras på motorer, slutväxlar etc etc. Man förutsätter helt enkelt att hojen knappt behöver service så man lär sig att inte göra något alls fram tills dess att servicebehovet blir totalt…
Har du något stöd för det påståendet.
Jag tycker det är märkligt eftersom tillverkarna har stoppat in mer och mer elektronik.
Elektronik som krånglar i hojarna.
Till BMW finns tex idag en felsökningsdator till elfel som idag kostar väl ca 400000 kr.
För 20 år sedan klarade man nog ofta elfelsökning på en MC med en multimeter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För 20 år sedan klarade man nog ofta elfelsökning på en MC med en multimeter.

Bilelektrikern jag jobbade med i min ungdom menade att allt man behövde var en testmejsel.

Jag försökte med "Men en multimeter (voltmätare) kan ju vara bra att koppla på och se om spänningen stiger när man startar för att se om det laddar...."

Varpå han svarade "Man tittar på lampan i testmejseln och ser om den börjar lysa starkare"

Han var femjävligt på el, och faktiskt inte alls teknikfientligt, men han menade på att var man duktig så behövde man inte så mycket teknik.

Lyckligtvis var han nära pensionen då, precis när Scania i hemlighet testade robotväxellådor och elektroniska dieselpumpar på några bilar här uppe...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bilelektrikern jag jobbade med i min ungdom menade att allt man behövde var en testmejsel.

Jag försökte med "Men en multimeter (voltmätare) kan ju vara bra att koppla på och se om spänningen stiger när man startar för att se om det laddar...."

Varpå han svarade "Man tittar på lampan i testmejseln och ser om den börjar lysa starkare"

Han var femjävligt på el, och faktiskt inte alls teknikfientligt, men han menade på att var man duktig så behövde man inte så mycket teknik.

Lyckligtvis var han nära pensionen då, precis när Scania i hemlighet testade robotväxellådor och elektroniska dieselpumpar på några bilar här uppe...
Just Scanias robot lådor var ju inge bra i börja 3 st gjorde jag slut på i 430, - 20 o skräpet la i 2-3 växlar på en gång, men visst var det förnämligt att växla upp i displayen i förväg och bara dumpa kopplingen o nästa växel var i.

Men mot automat är det ju skrot.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Utan tvivel är alla stora hojmärken numera väldigt mycket bättre och mer underhållsfria än vad den typiska hojen var för typ 20-25 år sen. Men kanske också därför man hör en hel del om generalras på motorer, slutväxlar etc etc. Man förutsätter helt enkelt att hojen knappt behöver service så man lär sig att inte göra något alls fram tills dess att servicebehovet blir totalt…
Att skit händer är nog bara att acceptera, det viktiga är hur tillverkaren hanterar det mot kund och såklart även deras återförsäljare.

Har bara erfarenhet av Yamaha och även om jag först var beredd att åka upp till yamaha scandinavians kontor en söndag och brutalt "Lämna tillbaka" -07 R1an genom deras huvudentré så har det, pga mycket "pannben" löst sej då den lyckats gått riktigt långt nu och jag älskar hojen och hävdar att det är en av de bästa R1or de byggt.. :)

Det är dock INTE enbart Yamahas förtjänst..

Herregud vad de kunde mörka och jävlas med sina kunder när man upplevde barnsjukdomar...

Lade själv ner mycket möda på att logga och diagnostisera fel i ECUn och kontaktade techsupporten via telefon men blev totalt ignorerad och när jag hänvisade till att det jag upplevde även stöttades av många ägare på r1-forum.com så blev svaret:
-Vi tar ingen info via "rykten" på internet utan enbart från ingenjörerna i Japan....
-Förresten, hur fick du tag i det här telefonnumret???

Slutade med att jag fick tag i en kille i Italien som programmerade om ECUn till en gatversion av Yamahas egen tävlingsprogramvara (YEC) och den kör jag med fortfarande... (R.I.P Mauro)..

Efter mycket, mycket klagande hos firman som sålt hojen kom Yamaha, så småning om fram med en "fix", inte en officiell åtgärd (service bulletine case) men ett sätt att komma runt...

Värre var det för ägare av USA sålda hojar där ett programeringsfel gjorde vissa av hojarna (-07-08) helt livsfarliga vilket till en början, trots massiv kritik, till en alldeles för lång början helt ignorerade av yamaha...

Får väl ändå ge dem kredd för hur de hanterade växellådsproblemet på R1 -15...
Verkligen inte kul för ägarna att få sin nya hoj nedmonterad och det blev inte billigt för Yamaha....
En okvalificerad gissning är att USA hade en del att göra med att saken hanterades så kraftfullt som den gjordes....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du något stöd för det påståendet.
Jag tycker det är märkligt eftersom tillverkarna har stoppat in mer och mer elektronik.
Elektronik som krånglar i hojarna.
Till BMW finns tex idag en felsökningsdator till elfel som idag kostar väl ca 400000 kr.
För 20 år sedan klarade man nog ofta elfelsökning på en MC med en multimeter.
Och hur underhåller man elektronik? Oljebyte på kondingarna? Löder om IC-kretsarna i samband med ventilspelskontroll?

Min felundersökningsdator kostade ca 4 papp till min BMW, och en ELM327-dongel kostar någon hundring. Men du kanske bara missade kommatecknet i 400000kr?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Man kan säga mycket om BMW, men att de är ett kvalitetsmärke är ju ungefär lika sant som att KTM är "ready to race"...
Fast KTM är ju ready to race. Däremot inte Ready to win.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast KTM är ju ready to race. Däremot inte Ready to win.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Har då aldrig sett någon najning på deras gathojar. Eller diverse annat som man måste fixa för att faktiskt får rejsa med deras hojar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Slutväxel? Kardan?

Det är väl recall-kampanjen med avluftningsventilen som avslöjat hur stora problemen där inne i Paralever-röret egentligen är...?
Och den lösningen verkar inte så bra heller, att borra hål i godset för att sätta en gummiventil som enkelt trycks upp in i svingen igen.

På min som går året runt (men som inte omfattas av ventilåterkallelsen trots exakt samma slutväxel och sving) så är det torrt och fint därinne. Smörjer och rengör splines och knutkors en gång om året.

Jag tycker inte min hoj har haft några större problem alls för att ha gått 10000 mil. Föregående ägare gjorde inget extra förutom service och han hade hojen ute i princip alltid.

Har inget direkt att klaga på gällande kvaliteten på min BMW, snarare tvärtom. Och då är jag INTE en religiös BMW-fanatiker salig i min egen tro. :)
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Om BMW är en kvalitetshoj eller ej beror på i vilket forum frågan diskuteras. Här på sporthoj finns det möjlighet att diskutera diverse felkonstruktioner o tankevurpor hos BMW, men råkar man (som jag) anmärka i BMW-klubbens forum på att batteriet i keyless-nyckeln tar slut redan efter ett år och jämför med Volvon som hållit i fyra år, så får man reda på hur dum man är, hur bra BMW är och hur avancerat keyless-systemet på BMW är (o därmed drar mer ström).
Oavsett bra eller dålig så är jag ändå rätt så nöjd :)
Haha..samma jävla problem...batteri torsk!... keyless sucks!..:tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och hur underhåller man elektronik? Oljebyte på kondingarna? Löder om IC-kretsarna i samband med ventilspelskontroll?

Min felundersökningsdator kostade ca 4 papp till min BMW, och en ELM327-dongel kostar någon hundring. Men du kanske bara missade kommatecknet i 400000kr?
Nej faktiskt inte.
Det är några år sedan som en engelsk MC tidning jämförde tre hojar BMW S1000RR , en Aprilia och en Triumph och konstaterde att felsökningsdatorn till BMW'n kostade lika mycket som två S1000RR. Dvs på den tiden ca 300000 kr. Men SEK i fritt fall gissade jag på 400000kr idag. Klarar din 4000 kr dator av att avgöra om det är t.ex. fel på blinkers kontaktelektroniken, nätverksbussen eller blinkerslampelektroniken ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bilelektrikern jag jobbade med i min ungdom menade att allt man behövde var en testmejsel.

Jag försökte med "Men en multimeter (voltmätare) kan ju vara bra att koppla på och se om spänningen stiger när man startar för att se om det laddar...."

Varpå han svarade "Man tittar på lampan i testmejseln och ser om den börjar lysa starkare"

Han var femjävligt på el, och faktiskt inte alls teknikfientligt, men han menade på att var man duktig så behövde man inte så mycket teknik.

Lyckligtvis var han nära pensionen då, precis när Scania i hemlighet testade robotväxellådor och elektroniska dieselpumpar på några bilar här uppe...
Imponerad men ju skickligare tekniker desto enklare hjälpmedel.

Lelles hade/har(?) ett papper om felssökning av laddningen.
Lossa generator ledningarna från regulatorn, starta hojen och låt motorn gå på tomgång.
En 12 V 55V/60V H4 kopplas in mellan L1 och L2, mellan L1 och L3, mellan L2 och L3.
Ska lysa lika mycket.
Klarar generatorn det här testetn är det inte avbrott i lindningarna, BRA #

En 12V 55V/H4 kopplas in mellan
L1 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L2 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L3 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls

Klarar den det här testet är det inte kortis mellan lindningarna och motorn, statorn har inte "brunnit" , BRA

Slutsats: Inget fel på generatorn / statorn, om hojen laddar dåligt ändå så är felet på "likriktare-Regulator" byt Regulatorn.

# Kan vara ide ansluta 12V 55/60W H4 lampan mellan halvljus och helljusanslutningarna så det blir en 24V "115" W lampa för att undvika att en glödtråd brinner av direkt pga hög tomgångsspänning.. Trots test på tomgång. Min anm.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej faktiskt inte.
Det är några år sedan som en engelsk MC tidning jämförde tre hojar BMW S1000RR , en Aprilia och en Triumph och konstaterde att felsökningsdatorn till BMW'n kostade lika mycket som två S1000RR. Dvs på den tiden ca 300000 kr. Men SEK i fritt fall gissade jag på 400000kr idag. Klarar din 4000 kr dator av att avgöra om det är t.ex. fel på blinkers kontaktelektroniken, nätverksbussen eller blinkerslampelektroniken ?
Eh, ja det klarar nog GS-911 eller de där andra också för den delen. Det var länge sedan datorer var dyra... Sedan finns det en speciell "dator" eller burk för BMW-verkstäder, de kan då lägga till och dra ifrån funktioner i hojen osv.

Men priserna du höftat till med är någon nolla för mycket.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Haha..samma jävla problem...batteri torsk!... keyless sucks!..:tungan
Läste om det där när jag köpte min, ett batteri har jag bytt i nyckeln på 3000 mil och snart 2,5 år, vilket känns rimligt. Jag älskar keyless, oavsett märke eller fordon!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej faktiskt inte.
Det är några år sedan som en engelsk MC tidning jämförde tre hojar BMW S1000RR , en Aprilia och en Triumph och konstaterde att felsökningsdatorn till BMW'n kostade lika mycket som två S1000RR. Dvs på den tiden ca 300000 kr. Men SEK i fritt fall gissade jag på 400000kr idag. Klarar din 4000 kr dator av att avgöra om det är t.ex. fel på blinkers kontaktelektroniken, nätverksbussen eller blinkerslampelektroniken ?
Japp, jag kan köra komponentkontroller på alla olika system i hojen. Det går ypperligt att provköra olika komponenter för sig också.

Jag undrar fortfarande hur man servar elektronik, du verkar kunnig, så du får gärna upplysa oss andra? Är det baserat på mil, kalendertid, värmecykler? Är det olika service på IC-kretsar och diskreta komponenter?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Läste om det där när jag köpte min, ett batteri har jag bytt i nyckeln på 3000 mil och snart 2,5 år, vilket känns rimligt. Jag älskar keyless, oavsett märke eller fordon!

Jag brukar byta varannat år, för säkerhets skull, det tar exakt 1 minut. Keyless sparar mig x antal minuter varje dag sedan…
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Läste om det där när jag köpte min, ett batteri har jag bytt i nyckeln på 3000 mil och snart 2,5 år, vilket känns rimligt. Jag älskar keyless, oavsett märke eller fordon!
Kul för dig! ..men jag får byta batteri, varje vår uppstart....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kul för dig! ..men jag får byta batteri, varje vår uppstart....
Du råkar inte ha nyckeln nära hojen? Jag har upptäckt att räckvidden är längre än en meter. Den är mer i spannet 30 meter, även om man inte kan starta hojen när nyckeln är så långt borta så är det kontakt. Prova att lägga nyckeln i en RFID-påse eller ta med den till annan ort om du bor i villa eller har hojen nära nyckeln.

Jag bor i lägenhet och har hojen i garage under huset, så då bryts kontakten verkligen helt. När jag har hojen på inne på jobbet så ”snackar” nyckeln och hojen hela dagen. Det brukar sluta efter någon dag, men kan starta igen helt slumpmässigt.

Detta är en märklig och inte så bra sak med BMW’s keyless, åtminstone på min hoj. Dock är det väldigt lite ström som går åt i nyckeln varje år, men jag kan tänka mig att om man har hojen parkerad för vintern och det är kontakt i typ fyra månader, så drar det ut batteriet fortare.

Jag har noterat detta genom att min Cansmart inte går i viloläge, och den absolut enda saken jag kan göra att få den att gå i viloläge, är att ha nyckeln långt bort, även om jag lägger nyckeln i andra ändan av tex jobbet som är 500kvm.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag brukar byta varannat år, för säkerhets skull, det tar exakt 1 minut. Keyless sparar mig x antal minuter varje dag sedan…
Jag har helt enkelt ett batteri med i tankväskan om jag skulle behöva byta när jag är iväg!

Tips är också att köpa bra batterier, billiga Dollarstore-CR2032 är ofta inte bra och ligger ofta på under 3V redan ur förpackningen.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top