Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?


  • Antal röstningar
    0

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Runt knäna menar du såklart :D

:)

Nån här som kutat en marathon och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur pass måste man hålla igen på halvamara-tempot för att inte krokna?

En polare som kutar mycket menar att det brukar ta tvärstopp runt 3 mil om man fuskat med att vätska upp innan, och med tanke på hur vaderna kändes efter 2 mil i söndags lär man måsta ner i tempo rätt rejält för att det ska gå hålla 2 mil till...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Finns det några andra riktiga nybörjade här?


Visst gör det det, är väl i samma situation som dig och försöker bli i lite bättre skick.
Bada bryr jag mig inte om men grabben börjar bli snabb (7 år) och jag vill vara en pappa som leker med sitt barn, inte som tittar på när han leker, så jag behöver också bli snabbare.

Har ingen plan men försöker börja röra mig så alla tips mottages tacksamt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Visst gör det det, är väl i samma situation som dig och försöker bli i lite bättre skick.
Bada bryr jag mig inte om men grabben börjar bli snabb (7 år) och jag vill vara en pappa som leker med sitt barn, inte som tittar på när han leker, så jag behöver också bli snabbare.

Har ingen plan men försöker börja röra mig så alla tips mottages tacksamt.

Om du har en tung kropp och otränade ben, börja med att gå. 40-50 min i taget. Har du möjlighet till löpband så sätt den på hastighet 6.5km/h och 2 grader i uppförsbacke. För oss lata fetton är detta en bra start. Man kan lixom inte fuska och dra ner på tempot för då trillar man baklänges. Jag hade med mig en iPad och tittade på film samtidigt. Tiden gick fort och träningen var faktiskt inte så jobbig. Mer seg. Jag svettades många liter men kan inte påstå att det var sådär väldigt jobbigt.

Hoppas det kan gå lika lätt för dig!

Rapportera gärna om hur det går.

/Mark
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tro mig - jag försöker! Men det är sjukt tråkigt, och jag har nog Svea Rikes sämsta disciplin! Jag gör det, iaf minst 2 ggr/vecka, men jag lider verkligen under tiden. :tungan Kan man ersätta springandet med inlines? Känner att inlines inte ger samma sak, även om jag åker utav bara fan. :)

Det enda som får mig att rulla runt med fläsket är att se förbättringen på RunKeeper. Ta fram tävliningsmänniskan i dig :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Litsmilen imorgon, ska bli kul att testa en tävling i riktiga löparkläder. Jag fick nämligen ut en komplett utstyrsel från jobbet igår med långtights och hela baletten eftersom jag ska springa St Olavsloppet för Jämtkraft om några veckor.

Jag är uppskriven på de tre första sträckorna så 17km löpning från Trondheim mot Åre, lite lurigt med tempot då det ligger mitt mellan milen och halvmaran men det är ganska flack sträcka så det bör gå stö på rätt bra.:)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Hoppas det kan gå lika lätt för dig!

Rapportera gärna om hur det går.

/Mark

Jo, jag ska försöka ta tag i det här.
Problemet är nog mest att jag är så långt ifrån en presigefull tävlingsmänniska men kan komma.
Skulle vara fint med lite tävlingsinstinkt eller fåfänga som drivkraft.

Men att röra sig och att ge fan i pilsner och skräpmat borde inte vara skadligt i alla fall så det är värt ett försök...
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Litsmilen imorgon, ska bli kul att testa en tävling i riktiga löparkläder. Jag fick nämligen ut en komplett utstyrsel från jobbet igår med långtights och hela baletten eftersom jag ska springa St Olavsloppet för Jämtkraft om några veckor.

Jag är uppskriven på de tre första sträckorna så 17km löpning från Trondheim mot Åre, lite lurigt med tempot då det ligger mitt mellan milen och halvmaran men det är ganska flack sträcka så det bör gå stö på rätt bra.:)


Du bör ju ha regnet i ryggen åt det hållet också vilket underlättar sikten :yoparty

Litsmilen, är det nå nytt påfund?
Förra årtusendet när jag bodde i trakterna fanns ett motionslopp om 21(?) km som hette 'Gå till Lit', startade vid I5 och gick grusvägarna förbi Kläppe, Bye osv med målgång vid Statoilmacken inne i Lit. Kommer fortfarande ihåg vilken jävulsk träningsvärk man kunde få av att springa det på under 2h utan att ha löptränat en meter inför :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du bör ju ha regnet i ryggen åt det hållet också vilket underlättar sikten :yoparty

Litsmilen, är det nå nytt påfund?
Förra årtusendet när jag bodde i trakterna fanns ett motionslopp om 21(?) km som hette 'Gå till Lit', startade vid I5 och gick grusvägarna förbi Kläppe, Bye osv med målgång vid Statoilmacken inne i Lit. Kommer fortfarande ihåg vilken jävulsk träningsvärk man kunde få av att springa det på under 2h utan att ha löptränat en meter inför :)

Jo det är rätt nytt, inte ens nämnt i tävlingskalendern så det är mest ett jippo på Litsdagen. Anmälning en timme innan loppet så alldeles lagom ambitiöst.:)

Det ringer nån klocka apropå Gå till Lit, men det var några år sedan jag hörde talas om det så jag antar att det inte körs längre.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gick ju fint det där, rätt kuperat med blandat asfalt och grus och rätt kvavt så det borgade inte för några dräpartider. Kom i mål på 38:29 så jag är helnöjd, lär firas med några rediga groggar ikväll.:fyllisar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Göteborgsvarvet, några som anmält sig än? Gjorde det igår så nu är det ingen återvändo, ska satsa på att seeda mig in i startgrupp 2 på en halvmara här i Östersund nu i sommar.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Nån här som kutat en marathon och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur pass måste man hålla igen på halvamara-tempot för att inte krokna?

Det beror ganska exakt enbart på hur mycket man tränat.

En polare som kutar mycket menar att det brukar ta tvärstopp runt 3 mil om man fuskat med att vätska upp innan, och med tanke på hur vaderna kändes efter 2 mil i söndags lär man måsta ner i tempo rätt rejält för att det ska gå hålla 2 mil till...

Två mil fixar man om man är i hygglig form, inte skadad och har lite pannben. Säg att definitionen på det är att man klarar en mil någorlunda bekvämt. Man sänker eventuellt tempot lite, accepterar att det inte måste vara kul hela tiden och sedan är halvmaran fixad.

Att träna så att man kan genomföra marathon är något helt annat, på flera plan. Man kommer att behöva många och långa långpass. För mig innebär det ett antal pass över tre mil (och för att klara dem naturligtvis ännu fler pass mellan två och tre mil). Det första tremilapasset för säsongen har alltid varit hemskt men därefter går det lättare och med tre fyra pass över tre mil, mitt längsta brukar vara 34 kilometer, ökar tryggheten.

Hur mycket tempot måste ned är ju individuellt. När jag sprang mitt bästa marathon för tre år sedan öppnade jag i ganska exakt femminuterstempo de första tre milen. Mitt pers på halvan var (och är) 1:36, alltså kilometertempo på 4:34, och det var nog ungefär den kapacitet jag hade då också. För mig alltså en knapp halvminut i sänkt kilometertempo. Nu höll inte femminuterstempot den sista milen så där tappade jag ganska mycket, men hade jag varit bättre långdistanstränad hade det kanske gått. Tumregeln är väl sänkt tempo med 10 procent om distansen dubblas, men det är ganska inexakt.

Kortversionen: Är du trött efter en mil kan du säkert köra 11,1 kilometer till på lite tjurskallighet. Är du trött efter två mil kommer du inte 22,2 kilometer till, i alla fall inte springandes.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Men gör du halvan på 1:30 ska ju ett marathon inte vara några problem, om det bara är genomföra du vill göra. Vill du springa och le hela vägen är det nog lämpligt att köra långpass.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Finns det några andra riktiga nybörjade här?

Jag började med PowerWalk i feb/mars för knäna började gnälla när jag sprang i 2min intervaller. Nu för bara några veckor sen började jag springa igen. PWn har gjort underverk med min kondis. I dec. vad jag tjokC som en köttbulle. 177cm lång och vägde 112kilo. Idag sprang jag 5.4km på 6.50min/km. Har bara varit ute och sprungit några ggr. Tunga och korta steg men löprundan gör sig inte av sig själv. o Snart är det sommar med. Kanske slipper man bada i industrihamnen...:rodnar

Början är på sätt och vis bäst. Aldrig senare kommer du att göra så snabba framsteg som nu om du bara hänger i. Du ser det ju redan när du på några månader gått från att knappt kunna springa alls till att köra drygt en halvmil. Tre pass i veckan under sommaren så kommer du dels att förbättra dig ännu mer och dels kunna fortsätta när det blir höst och vinter.

Pressa dig inte för mycket bara. När man börjar är det ganska lätt att träna upp konditionen så att man orkar mer än kroppen håller för. Trist att skada sig när motivationen finns.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hur ofta byter ni löparskor? Jag har haft mina i snart ett år och jag tycker att svikten har försvunnit lite i dem.

När jag får ont av dem, eller när de inte känns kul att springa i längre. Somliga par har varit slut efter 50 mil, andra har klarat 130. Och några har varit dåliga redan från början.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Urk. Vi har ett terränglopp vi alltid har som avslutning för innefysen (lokal motocrossklubb), midsommarloppet i Hägersta (Köping...typ). 5k terräng, inte farligt stökigt.

Jag satte lite styvt 23 minuter första året, 24 andra - inkl. en liten nätt kräks-paus (gick ut för att komma ned på 22, sket sig :crash ), igår tuffade jag runt på precis under 25, må vara att det var 30 i skuggan...men ändå.

Trendkurvan pekar åt fel håll. :huvet Nu är det fan krig.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
sɐəɹpuɐ;6036461 skrev:
Början är på sätt och vis bäst. Aldrig senare kommer du att göra så snabba framsteg som nu om du bara hänger i. Du ser det ju redan när du på några månader gått från att knappt kunna springa alls till att köra drygt en halvmil. Tre pass i veckan under sommaren så kommer du dels att förbättra dig ännu mer och dels kunna fortsätta när det blir höst och vinter.

Pressa dig inte för mycket bara. När man börjar är det ganska lätt att träna upp konditionen så att man orkar mer än kroppen håller för. Trist att skada sig när motivationen finns.

Ja, du har helt rätt!
Än så länge är det kul att förbättra tiderna och distanserna. Det har dock börjat avta lite. Jag har ett mål om att springa en viss slinga som blir tot 7km och är väldigt kuperad. Då lägger jag ihop två kortare sträckor. Det är dock en stund kvar. Det är så galet kuperat så man orkar inte än. Tänker att det kan vara lagom att ligga på 5-6km en stund nu. Det är inte så kort att det inte räknas och inte heller så långt att jag kommer gå sönder. Eller ja, det har iaf gått bra hittills utan några känningar.

17 augusti är det Color me Rad här i stan. Jag har fått med mig massor av kompisar och kollegor och det ska bli riktigt kul.
Det är ett lopp på 5km utan tidtagning där man blir bombad av färg och även fixar egna bomber som man kastar på andra deltagare. Motivationen för löpning nu är att få sånt flås att man kan njuta av själva färgerna och bomberna och inte håller på att dö av löpningen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kutade just för första gången på lääänge. Sjukt mör i benen men flåset var okej.
Väl hemma har jag haft för vana att dricka en proteinshake, dels för att jag inte vill förbränna musklerna och dels för att jag blir vrålhungrig och det dämpar detta.
Problemet är att jag blivit lite flobbig under våren. Ingen träning, dålig mat, en del bullar, rätt många faktiskt.

Är det kontraproduktivt ur fläskborttagningshänseende med dessa shaker? De är ju inte osockrade precis, menar jag.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag kutade just för första gången på lääänge. Sjukt mör i benen men flåset var okej.
Väl hemma har jag haft för vana att dricka en proteinshake, dels för att jag inte vill förbränna musklerna och dels för att jag blir vrålhungrig och det dämpar detta.
Problemet är att jag blivit lite flobbig under våren. Ingen träning, dålig mat, en del bullar, rätt många faktiskt.

Är det kontraproduktivt ur fläskborttagningshänseende med dessa shaker? De är ju inte osockrade precis, menar jag.

Viktigaste är väl att du inte äter då mycket bullar. ;)
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Är det kontraproduktivt ur fläskborttagningshänseende med dessa shaker? De är ju inte osockrade precis, menar jag.

Ja. Tumregeln på energiförbränning av löpning är 1 kcal per kilo och kilometer. Säg att du väger 70 pannor och springer en halvmil så har du gjort av med 350 kcal. Hur mycket får du i dig av shaken? Eftersom ett kilo fett motsvarar 7000 kcal måste du springa 10 mil för att förbränna energi för ett kilo fett. Räkna också med att du blir hungrig och kommer äta mer i största allmänhet när du springer.

När jag sprang mycket - nu är jag skadad sedan nästan två år - åt jag aldrig något extra om jag inte sprungit åtminstone ett par timmar. Mina glykogendepåer brukade klara 1:45 innan bränslelampan började lysa. Bättre än att äta är förstås att köra långpassen i lite lägre tempo så "lär" man kroppen att använda fett som komplement till glykogenet som bränsle. Med småstöttning kan man sedan fortsätta betydligt längre.

Innan och under långa tävlingar (mer än halvmara) gäller inte det här. Då gäller det att proppa glykogendepåerna så fulla det går och sedan om möjligt fylla upp ytterligar under tävlingen. Kolhydratdryck, godis och massor av vätska några dagar innan och sedan sportdryck och gel under tävlingen.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag var lite uttråkad idag så jag knallade iväg till Löplabbet och gjorde en analys av mitt löpsteg. Har gjort en "analys" innan på Intersport. Då tog jag inte ett enda löpsteg, men snubben bestämde att jag har ett pronerande löpsteg. Det har jag inte alls enligt Löplabbet. Så nu köpte jag mig ett par neutrala dojjor. :banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top