Kuggad uppkörning!

IMB

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2016
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki Gsf600s -03
Körde upp för första gången igår..
Säkerhetskontrollen - klockren
Lågfart - klockren, satte inte ner foten en enda gång och allt flöt på bra.
Högfarten - River en kona på tillbakavägen och tänker "FAN!!", men han säger bara "se det som ett uppvärmningsvarv. Testa igen". Vilket jag gör och sätter den klockrent! Inga rivna konor och en jämn hastighet i hela banan.
Då undrar han vilken växel jag hade och sa att jag först hade i trean och sen vid vändningen växlade jag ner till tvåan och sen fortsatte på tvåan in i "mål".
Han säger sedan att vi ska gå vidare till 70-bromsning (inga problem) och 90-bromsning (inte heller några problem).
Sen vill ha GÅ TILLBAKA till högfartsbanan för han sa att man måste upp i treans växel på tillbakavägen...
Testar igen, blir väl kanske inte den smidigaste växlingen men jag tar mig runt banan utan att välta koner.

Då säger han att jag inte får göra vidare för att jag har ett "oflyt i växlingarna" och att jag måste upp i treans växel på tillbakavägen. Därför kuggade han mig!

Alltså?! Är det verkligen så viktigt att köra i treans växel på tillbakavägen av högfartsbanan eller hade snubben en dålig dag?
Jag klarade ju trots allt banan, är inte det det viktigaste? :va
Och i och med att allt annat gick klockrent känns det ju extra surt.. Man hör ju om folk som gör bra mycket större missar och ändå tar sitt körkort.
(Kan vara jag som är extra bitter också, men men, bara att bryta ihop och komma igen.. Ny uppkörning bokad om några veckor...)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Låter som han kan ha gått åt lite hårt men vad jag minns så fick jag lära mig att det var viktigt att komma upp i växel snabbt på båda hållen. Hade du dessutom redan misslyckats en gång på högfarten så är ju inte förutsättningarna de bästa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Högfarten och lågfarten är till för att se din teknik, själva målet är egentligen inte att krångla sig igenom banan, utan att visa upp att man kan hantera hojen rent körtekniskt. Det är bara att nöta tekniken tills den sitter.
Själv blev jag kuggad på glömd blinkers, bland annat, första försöket.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan också tycka att det lite väl hårt, men det är ju en helhetsbedömning de gör. Hade du gjort samma fel första gången (men inte rivit en kon) skulle jag tro att du antingen blivit godkänd eller fått köra om igen, men nu hade du ju redan misslyckats en gång och då bidrog detta negativt till helhetsbedömningen.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Vad höll du för hastighet?? kanske var så att du höll ojämn hastighet efter vändningen
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ska man inte ta högfartsbanan på fyrans växel? :va

Men jo, tyvärr låter det väl som att han kuggade dig på helhetsintrycket snarare än att alla koner stod upp efteråt. Trist :(
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det är lite från fall till fall med bedömningen ja. Jag blev lärd att ta högfartsbanan på fyrans växel och växla ner/upp en växel per kon när det är dags att bromsa/accelerera och det funkade för mig.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Beror ju på vad man kör upp med för hoj också, min uppkörning för a bgr. på den tiden det begav sig var på en xt600, det var ju järnet upp på trean som gällde om man ville flyta igenom konerna i 50 km/h

125:a uppkörningen skall vi inte prata om, plågning av den stackars dt:n upp till 90 för att senare stämpla allt vad tygeln höll innan banan tog slut....
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Tjo!

Håller med alla övriga talare :fyllisar

Skämt åsido, alla har en poäng och mycket riktigt så är det som så att han har gjort en helhetsbedömning. Aningen tjurskalligt enligt mitt tycke, men vad gör det. Ett beslut är ett beslut. Det kan vara flera små iakttagelser som han tog med ytterligare i sin helhetsbedömning, vad vet jag. Nu är det som det är och du klarar det galant nästa gång :yoparty

Glöm vilken växel du ska ha. Jag minns ingen växel jag hade förra året :D. Rent personligen kan jag tycka att det är lite overkill att köra på 2:an i 50km/h. Dels blir det höga varv, ryckigt och mer utsläpp. Upp i rätt hastighet snabbt och peta i växlar så varvtalet sjunker. Precis som de lär ut. Du försökte underlätta för dig själv efter vändningen, men även en karl som du ska klara flera saker samtidigt :fakta
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Körde en Xj6a mig veterligen låg jag i 3an gick ned i tvåan innan vändning upp i fart i med trean.
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Låter helt galet, jag körde på tvåan hela banan utan problem.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Surt sa räven men nästa gång kommer du klara galant, låter lätt som din teknik satt bättre än min gjorde den dagen jag körde upp.. nu är jag naturligtvis världsmästare ;)

Lågfarten var mitt aber, har papper på dåligt balanssinne och även om jag satte den andra gången så vill jag minnas att det var med nöd o näppe. I övrigt gick det väl bra men om jag kommer ihåg rätt så var det någon linje man skulle hålla sig innanför vid bortre vändningen på högfartsbanan.. det gick lite fort. Karln stod bra många meter därifrån och jag resonera lite snabbt för mig själv att han omöjligen kan se om jag lånar lite yta och la istället energin på att visa upp ett bra flyt vilket gick vägen utan ens en kommentar.

Bara att bita ihop så kan du snart ut tjöra när du vill :tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Oj, det verkar vara som simhopp detta. Individuell bedömning och olika bud.

Jag fick veta och lära mig att in i banan växla upp till sexan för att lättare kunna hålla farten och inte motorbromsa ofrivilligt, sen växla ner en växel per kon, ta svängen långsamt och sen växla upp en växel per kon på tillbakavägen upp till sexan. Sen bromsa ner hojen och stanna.

Nota bene. Jag säger inte att detta är rätt ellr fel, befängt eller inte, men detta "tvingade" min körskola mig att göra iallafall. Och så gjorde jag på uppkörningen och blev godkänd.

Hann du verkligen upp till 6e växel innan du börja bromsa på högfartdelen:) Skit imponerande:Bugar
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Har du gått på körskola?


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Om det är den banan du menar som man ska köra 50 km/h mellan konerna så låter det väl lite lågt med att ligga i tvåan. Dom bedömer ju Eco-körning och sånt nuförtiden och då är väl kanske inte tvåan i 50 km/h så "miljövänligt"
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Om det är den banan du menar som man ska köra 50 km/h mellan konerna så låter det väl lite lågt med att ligga i tvåan. Dom bedömer ju Eco-körning och sånt nuförtiden och då är väl kanske inte tvåan i 50 km/h så "miljövänligt"
Bedomer dom Eco-körning på MC? Vet att när jag frågade min lärare för fyra år sedan så blev svaret att han först började garva sedan sa han att motorcykeln är en leksak som är till för att ha kul på så skit i allt som heter Eco-driving. Men de kanske har ändrat sig?

Sen tycker jag allt snack om vilken växel och när man växlar är ganska ointressant, så länge personen har en harmonisk körstil så spelar det inte någon roll vilken växel som används. Framförallt då detta är väldigt beroende på hoj.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Bedomer dom Eco-körning på MC? Vet att när jag frågade min lärare för fyra år sedan så blev svaret att han först började garva sedan sa han att motorcykeln är en leksak som är till för att ha kul på så skit i allt som heter Eco-driving. Men de kanske har ändrat sig?

Sen tycker jag allt snack om vilken växel och när man växlar är ganska ointressant, så länge personen har en harmonisk körstil så spelar det inte någon roll vilken växel som används. Framförallt då detta är väldigt beroende på hoj.
Dom kontrollerar om man kör planerat, vilket innebär motorbromsande osv i god tid, snabbt upp i fart osv. Att kontrollera vilken växel man ligger i närheten man kör i trafik är ju lite svårt, men om man som vid konbanan står vid sidan om så kan man ju göra den bedömningen
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Inget att gräma sig över.
Tillbaka till övningsbanan och nöt på.
Sen är det bara att försöka igen.

Lycka till.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Själv körde jag i femmans växel i 50-55km/h och blev tillsagd att jag körde för sakta, samma sak på inbromsningen i 90 (6ans växel).

Båda gånger körde jag exakt lika fort, fast i en växel lägre på nästa försök och då var det inget problem längre. :va

Jag tyckte att det var bäst att hålla käften och inte försöka motbevisa honom utan ta chansen till att göra om det. :tungan Körkortet fick jag.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top