Ktm sx-f 450 08 kopplar inte ur

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har skaffat mig en cross men den vill inte koppla ur, startade den och sprang för att lägga i 1:an, körde en liten stund och då kunde jag stanna med kopplingen indragen men man känner att den vill driva lite.
Skulle kolla om problemet var löst idag men den vill inte koppla ur nu heller och när jag körde så blev det samma fenomen att det gick att koppla ur efter en liten stunds körning.

Någon som känner igen felet eller vet vad det kan vara?
 

kepi7

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
1993 Honda CBR 900RR
Låter nästan som att det är fel olja som slagits i, ring till närmaste Ktm Åf och hör vilken olja de rekommenderar, sen byter du olja och filter! Fel sorts olja kan göra att kopplingen vill slira! Lycka till! :)
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har du kollat hur kopplingskorgen ser ut?
Det skall vara helt slätt mot kopplingskorgen där lamellerna sitter!
Det problemet hade jag på min cross!
Är det inte alldeles för slitet så går det att fila ner kopplingskorgen (med en bra fil)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tack för svar, ska testa byta olja i både motor och sen skulle det vara gaffelolja 5w i kopplingen, men ska ta mig en titt på kopplingskorgen när jag byter olja också.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en klåpare som skruvat med din cykel. Detta är symptom på att vid max kopplingsutslag så rör sig inte tryckplattan tillräckligt mycket. Det finns 3 anledningar till detta:
1. Luft i hydrualiken (du bör känna detta )
2. Stålskivor som slagit sig (plocka isär kopplingen och lägg stålskivorna på en glasskiva)
3. Någon har fipplat med kopplingens shimsning och spelet i mekaniken är för stort (det går att montera ihop fel)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Det är en klåpare som skruvat med din cykel. Detta är symptom på att vid max kopplingsutslag så rör sig inte tryckplattan tillräckligt mycket. Det finns 3 anledningar till detta:
1. Luft i hydrualiken (du bör känna detta )
2. Stålskivor som slagit sig (plocka isär kopplingen och lägg stålskivorna på en glasskiva)
3. Någon har fipplat med kopplingens shimsning och spelet i mekaniken är för stort (det går att montera ihop fel)

jag testade lufta som man gör med en broms men har hört att korrekt sätt ska vara att trycka oljan via nippeln ända till behållaren men har inget sånt verktyg.
men du tror inte det handlar om motoroljan är fel och skapar detta?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag testade lufta som man gör med en broms men har hört att korrekt sätt ska vara att trycka oljan via nippeln ända till behållaren men har inget sånt verktyg.
men du tror inte det handlar om motoroljan är fel och skapar detta?

Nej det är inte motoroljan. Baklängeslufta gör du med en vanlig medicinspruta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du en Biltema i närheten?

I så fall rekommenderar jag Citroen LHM olja. Annars duger i princip vilken tunn olja som helst. Den tunnaste gaffeloljan du hittar blir bra. Magura Blood är mest överprisat.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det är en klåpare som skruvat med din cykel. Detta är symptom på att vid max kopplingsutslag så rör sig inte tryckplattan tillräckligt mycket. Det finns 3 anledningar till detta:
1. Luft i hydrualiken (du bör känna detta )
2. Stålskivor som slagit sig (plocka isär kopplingen och lägg stålskivorna på en glasskiva)
3. Någon har fipplat med kopplingens shimsning och spelet i mekaniken är för stort (det går att montera ihop fel)

Har TS. köpt en hoj som kopplingen EJ fungerat på när han införskaffade den?

BORIS JR har visa ord i vanlig ordning... skulle oljan i motorn vara fel så skulle kopplingen slira och här gör den tvärtom....

skeva stålskivor brukar kännas igen på pulserande/huggande koppling!

alt. 1. och 3. är nog bra ideer....

Med vänlig hälsning
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har TS. köpt en hoj som kopplingen EJ fungerat på när han införskaffade den?

BORIS JR har visa ord i vanlig ordning... skulle oljan i motorn vara fel så skulle kopplingen slira och här gör den tvärtom....

skeva stålskivor brukar kännas igen på pulserande/huggande koppling!

alt. 1. och 3. är nog bra ideer....

Med vänlig hälsning
När jag köpte hojen i veckan så var det kallt o jag var trött så jag ville bara åka hem så vi startade den så jag såg att den gick utan missljud och stängde av för att sedan se att växlarna gick i utan problem, men det lutar åt att plocka isär kopplingen o byta mellanskivor och lameller.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
När jag köpte hojen i veckan så var det kallt o jag var trött så jag ville bara åka hem så vi startade den så jag såg att den gick utan missljud och stängde av för att sedan se att växlarna gick i utan problem, men det lutar åt att plocka isär kopplingen o byta mellanskivor och lameller.

kolla så antalet stålskivor stämmer..

plocka isär och plocka ihop... med samma grejer men besikta varje pryl...

tror inte det är nå fel på grejerna i kopplingen utan nog det är nog som inlägget nedan skriver att du har läckage på kopplingpumpen.

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det kan vara så "enkelt" som att hydraulpumpen uppe vid handtaget behöver en renovering, när den börja läcka igenom lite så räcker det inte riktigt till för att koppla ur fullt. Läcker den nere vid motorn så förbrukar den oljan, men uppe vid handtaget så blir det som läcker förbi bara kvar i reservoaren. Renoveringskit finns på Karlströms eller Lelles för ca 400:-
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
kolla så antalet stålskivor stämmer..

plocka isär och plocka ihop... med samma grejer men besikta varje pryl...

tror inte det är nå fel på grejerna i kopplingen utan nog det är nog som inlägget nedan skriver att du har läckage på kopplingpumpen.

Med vänlig hälsning

plockade isär lameller och mellanskivor idag 9st lameller och 8st mellanskivor men det såg fint ut, la alla mellanskivor med samma sida nedåt men testade efter jag plockade ihop och problemet kvarstod, sen när jag luftar genom att trycka oljan från nippeln uppåt så när jag släppt på nippeln bara ett kvartsvarv så trycker oljan ut mellan nippeln och kopplingen till slangen, nått fel jag gör eller är det fel på grejerna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
plockade isär lameller och mellanskivor idag 9st lameller och 8st mellanskivor men det såg fint ut, la alla mellanskivor med samma sida nedåt men testade efter jag plockade ihop och problemet kvarstod, sen när jag luftar genom att trycka oljan från nippeln uppåt så när jag släppt på nippeln bara ett kvartsvarv så trycker oljan ut mellan nippeln och kopplingen till slangen, nått fel jag gör eller är det fel på grejerna?

Vilken koppling och slang? Bild eller bättre beskrivning behövs.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan nog vara en bra ide att plocka ur kolven i huvudcylindern och inspektera också som sagt...
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
plockade isär lameller och mellanskivor idag 9st lameller och 8st mellanskivor men det såg fint ut, la alla mellanskivor med samma sida nedåt men testade efter jag plockade ihop och problemet kvarstod, sen när jag luftar genom att trycka oljan från nippeln uppåt så när jag släppt på nippeln bara ett kvartsvarv så trycker oljan ut mellan nippeln och kopplingen till slangen, nått fel jag gör eller är det fel på grejerna?
Sök på SOE, ganska vanligt på kottarna att handtaget behöver nya tätningar se nedan.
Det kan vara så "enkelt" som att hydraulpumpen uppe vid handtaget behöver en renovering, när den börja läcka igenom lite så räcker det inte riktigt till för att koppla ur fullt. Läcker den nere vid motorn så förbrukar den oljan, men uppe vid handtaget så blir det som läcker förbi bara kvar i reservoaren. Renoveringskit finns på Karlströms eller Lelles för ca 400:-
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vilken koppling och slang? Bild eller bättre beskrivning behövs.

koppling.jpg läcker där jag satte pilen, under nippeln, ska ta och renovera pumpen som nästa åtgärd men vill gärna få luftningen korrekt först.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
uppdatering: problem kvarstår!

Har renoverat pumpen utan förbättring dock så får jag lite problem vid luftning, det som jag trodde läckte ut under nippeln verkar komma från slangen som inte tätar ordentligt runt nippeln.
Idag hade jag en som tätar bättre och en spruta men när jag öppnar nippeln och ska trycka in oljan tar det stopp och lyckas inte trycka in den vägen men olja kommer ut om jag öppnar nippeln bara. förslag på åtgärd?

kopplingskit med lameller, mellanskivor och fjädrar beställt!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top