KTM förlänger garantin

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Såldes det relativt många 690 så är det ju en faktor också.
Alltså om i snitt 1% av alla sålda härken kommer ha ett garantiärende så är det fler i antal som kan yppa sig på ett forum ang garantifel om det sålts 100000000000 hojar än om det sålts 100.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såldes det relativt många 690 så är det ju en faktor också.
Alltså om i snitt 1% av alla sålda härken kommer ha ett garantiärende så är det fler i antal som kan yppa sig på ett forum ang garantifel om det sålts 100000000000 hojar än om det sålts 100.

Vilka hojar säljer mest?

Det är BMW GS/A och Yamaha Mt07/09.

Tror inte att det hänger jättemycket ihop med försäljningssiffror men kanske mer med hur hojarna körs.

Men det är väl heller inte hojarna som sådant som är ämnet här utan hur fabrikanten tar ansvar för sina kundrelationer. Även återförsäljarna är viktiga.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stämmer säkert. Men jag är övertygad om att det skett stora förbättringar på 16 år. Det är möjligt att 690 var ett problembarn vilket kanske sätter negativ prägel även för märkets övriga sortiment i många år framåt. Men det är cyniskt att låta det överskugga KTM 2024 och därmed avskräcka nya spekulanter på förlegad information som troligtvis inte är relevant längre.

Det är i alla fall min åsikt men jag respekterar de som resonerar annorlunda.


Nej, det är logiskt.

Fucka upp garanti- och eftermarknadsservice och lid av det så länge den du trampat på tårna fortfarande minns hur han blev behandlad.

En nöjd kund sprider sitt budskap till 10 andra, en missnöjd sprider till 100.
Detta är en universell sanning som varje merkantilt sinnad person känner till.
Du MÅSTE arbeta för nöjda kunder. Allt annat är en väg rakt ner i avgrunden.

Åh så många bilköp jag styrt bort från BeKö bil i Göteborg efter att deras verkstad gjort bort sig alltför många gånger.

Jisses så många VAG-bilar jag inte köpt in efter att deras serviceorganisation klappade ihop. Förmodligen gjorde jag dem en tjänst, men troligen gick någon annan fleetmanager i fällan och tog våra bilar i stället - och fick gråa hår på kuppen.

Tänk på alla de HisingsGeely jag inte köpt in åt företaget efter det att dom blev kineser.

Tänk på alla bilar jag skulle beställt av BMWs värdelösa åf Bilia på Mölndalsvägen - om inte den första (Min egna!) hade haft lackskador eftersom dom förvarar nybilarna i en FUKKING VOLJÄR!!!

Mitt senaste hatobjekt är Hedins värdelösa transportbilsservice som tvingar in mig mitt emellan en B- och en A-service eftersom beläggen gått slut på en bil bara 1.900 mil efter att dom hade den inne senast.
När jag först ringer dem har dom första tiden en vecka! senare.
Självklart kom bilen in på kvällen samma dag, och självklart får dom en chans till. En chans...

Så, att sitta i kylskåpet minst 10 år efter senaste fuck-uppen är inte bara normalt. Det är praktisk kundkraft!

Jag har i omgångar varit bilansvarig där jag arbetat, vid sidan av mina riktiga arbetsuppgifter - eftersom andra inte orkat med allt jävla bråk och tjafs som blir. Det är helt otroligt - det borde vara den roligaste sidosyssla som finns: köpa bilar för andras pengar, men det känns ibland som om handlarnas serviceorgansationer ligger i skyttegravskrig med både säljavdelningen och oss kunder.

När jag hör om hur mina vänner har blivit behandlade av KTM Sverige blir jag förbannad nog att känna mina egna hårrötter. Jag tänker att dom där överlever bara för att deras kunder är unga, oerfarna mähän. HELVITTE om jag hade blivit behandlad på det viset.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har hört en sak om KTM vet inte om det stämmer. Köper du en en KTM i Sverige och får problem så trilskas dom som bara den om det blir problem. Är du österrikare och köper en KTM i Österrike så fixar dom problemet direkt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har hört en sak om KTM vet inte om det stämmer. Köper du en en KTM i Sverige och får problem så trilskas dom som bara den om det blir problem. Är du österrikare och köper en KTM i Österrike så fixar dom problem direkt.
Påminner lite om Bike's 5 bandagar på en vecka med då (2010?) nya BMW S1000RR. Iden var att köra ner på Söndag till Tyskland, ta in på Hotell och nästa dag måndag köra på en Bana i närheten och avsluta dagen med att köra till nästa Hotell osv tisdag, onsdag, torsdag fredag och Lördag kör man hem S1000RR till Sverige. Första haveriet kom i Tyskland. Bara ringa BMW's "garantiservice" bli upplockad och hojen fixas över natten så nästa dag blir det bankörning. En bana tar bara bilar den dagen så den banan ryker och så på motorvägen inne i Frankrike dör S1000RR. Och stående under en bro i regnet i Frankrike är det dags ringa på hjälp. Och där tar reportaget slut så 5 bandagar på en vecka blev 3 bandagar och två motorhaverier på en vecka med S1000RR. Men i Tyskland, inga problem, snabb garantireparation.
 
Last edited:

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Nej, det är logiskt.

Fucka upp garanti- och eftermarknadsservice och lid av det så länge den du trampat på tårna fortfarande minns hur han blev behandlad.

En nöjd kund sprider sitt budskap till 10 andra, en missnöjd sprider till 100.
Detta är en universell sanning som varje merkantilt sinnad person känner till.
Du MÅSTE arbeta för nöjda kunder. Allt annat är en väg rakt ner i avgrunden.

Åh så många bilköp jag styrt bort från BeKö bil i Göteborg efter att deras verkstad gjort bort sig alltför många gånger.

Jisses så många VAG-bilar jag inte köpt in efter att deras serviceorganisation klappade ihop. Förmodligen gjorde jag dem en tjänst, men troligen gick någon annan fleetmanager i fällan och tog våra bilar i stället - och fick gråa hår på kuppen.

Tänk på alla de HisingsGeely jag inte köpt in åt företaget efter det att dom blev kineser.

Tänk på alla bilar jag skulle beställt av BMWs värdelösa åf Bilia på Mölndalsvägen - om inte den första (Min egna!) hade haft lackskador eftersom dom förvarar nybilarna i en FUKKING VOLJÄR!!!

Mitt senaste hatobjekt är Hedins värdelösa transportbilsservice som tvingar in mig mitt emellan en B- och en A-service eftersom beläggen gått slut på en bil bara 1.900 mil efter att dom hade den inne senast.
När jag först ringer dem har dom första tiden en vecka! senare.
Självklart kom bilen in på kvällen samma dag, och självklart får dom en chans till. En chans...

Så, att sitta i kylskåpet minst 10 år efter senaste fuck-uppen är inte bara normalt. Det är praktisk kundkraft!

Jag har i omgångar varit bilansvarig där jag arbetat, vid sidan av mina riktiga arbetsuppgifter - eftersom andra inte orkat med allt jävla bråk och tjafs som blir. Det är helt otroligt - det borde vara den roligaste sidosyssla som finns: köpa bilar för andras pengar, men det känns ibland som om handlarnas serviceorgansationer ligger i skyttegravskrig med både säljavdelningen och oss kunder.

När jag hör om hur mina vänner har blivit behandlade av KTM Sverige blir jag förbannad nog att känna mina egna hårrötter. Jag tänker att dom där överlever bara för att deras kunder är unga, oerfarna mähän. HELVITTE om jag hade blivit behandlad på det viset.
Det är alltid de missnöjda som väsnas vilket inte är någon nyhet. Men problemet blir när det landar en massa andra och tredjehandsuppgifter i dessa trådar. De är dessa som sprids som löpeld med inte sällan överdriven eller direkt felaktig kritik. Det är ofta ”polaren” eller ”polarens polare” som haft det ena och det andra problemet. Det är inte lika vanligt med självupplevda problem tyvärr.

Personligen så tycker jag fortfarande att det är orimligt att skrika ”köp inte KTM” för något som man upplevde för 10-15 år sedan. Man kan vara mer balanserad än så. Precis som du skriver så är kundvård allt om man vill överleva som märke. Det vet så klart KTM och utan utveckling där så bör man ej heller kunna förklara deras utveckling. Men missnöjda kunder kommer alltid att finnas. Jag tror bara inte att KTM jobbar helt annorlunda jämfört med traditionella märken 2024. Då borde man rimligen inte sälja en enda hoj.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är alltid de missnöjda som väsnas vilket inte är någon nyhet. Men problemet blir när det landar en massa andra och tredjehandsuppgifter i dessa trådar. De är dessa som sprids som löpeld med inte sällan överdriven eller direkt felaktig kritik. Det är ofta ”polaren” eller ”polarens polare” som haft det ena och det andra problemet. Det är inte lika vanligt med självupplevda problem tyvärr.

Personligen så tycker jag fortfarande att det är orimligt att skrika ”köp inte KTM” för något som man upplevde för 10-15 år sedan. Man kan vara mer balanserad än så. Precis som du skriver så är kundvård allt om man vill överleva som märke. Det vet så klart KTM och utan utveckling där så bör man ej heller kunna förklara deras utveckling. Men missnöjda kunder kommer alltid att finnas. Jag tror bara inte att KTM jobbar helt annorlunda jämfört med traditionella märken 2024. Då borde man rimligen inte sälja en enda hoj.
Korrekt, man borde faktiskt inte sälja en enda hoj, det är min uppfattning.
Vad beror det då på att man ändå gör det?
En sak tror jag är att varumärket har en stark dragningskraft, det finns dom som helt enkelt bara vill ha en KTM.
Min beskrivna upplevelse är ju förstahandsinformation, liksom mina två hojkompisar som har helt bedrövliga upplevelser, men.....den ena av dessa personer ska ändå promt ha en KTM.
Nu blev lösningen att han köpte en hoj på MC-mässan istället, med allt extra trassel det innebar att få den hem (dryga 100mil).
Det var hans sätt att ändå få en KTM, trots usel ÅF-upplevelse.
Blev det bättre?
Det vet vi inte, han har bara kört ca 100mil, så det finns inget facit där.
Personligen är jag "bränd" för lång tid framöver, att jag överhuvudtaget lever ser jag som ett mindre mirakel, folk har tömt en pillerburk tillsammans med alkohol för betydligt mindre motgångar...
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kan lyssna på Front End Chatter avsnitt 184 runt 1.15 in i avsnittet så är det precis samma tankegångar som här.
KTM verkar lida av samma rykte även där och folk har skrivit in med lite åsikter och egna förehavanden.

"Underbar hoj, meeeen..."
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag återkommer ständigt till tanken att köpa en 1290 SA, men skräms av alla historier jag ser över hela världen. Alternativet BMW går bort eftersom jag blir illamående av bristen på återkoppling. Japanerna kör det säkra spåret och har traktorkänsla i motorerna i sina äventyrshojar.

Det är frågan om jag någonsin vågar ta risken med en KTM.
Ingen minns en fegis!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Korrekt, man borde faktiskt inte sälja en enda hoj, det är min uppfattning.
Vad beror det då på att man ändå gör det?
En sak tror jag är att varumärket har en stark dragningskraft, det finns dom som helt enkelt bara vill ha en KTM.
Min beskrivna upplevelse är ju förstahandsinformation, liksom mina två hojkompisar som har helt bedrövliga upplevelser, men.....den ena av dessa personer ska ändå promt ha en KTM.
Nu blev lösningen att han köpte en hoj på MC-mässan istället, med allt extra trassel det innebar att få den hem (dryga 100mil).
Det var hans sätt att ändå få en KTM, trots usel ÅF-upplevelse.
Blev det bättre?
Det vet vi inte, han har bara kört ca 100mil, så det finns inget facit där.
Personligen är jag "bränd" för lång tid framöver, att jag överhuvudtaget lever ser jag som ett mindre mirakel, folk har tömt en pillerburk tillsammans med alkohol för betydligt mindre motgångar...
Hade du några problem med hojen eller var det ÅF som strulade med service mm?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade du några problem med hojen eller var det ÅF som strulade med service mm?
Både och, men skulle väl sammanfatta det som att hojen var oerhört mycket bättre än ÅF.
Hopplösheten kände jag kunde ge mig en bild av att sitta i ett fängelse i Ryssland.
Allt man visste var att det var dåligt, men utan att veta hur det skulle sluta, förutom att det troligtvis kommer att bli sämre.
Nu blev jag helt plötsligt sugen på en rejäl whiskey igen…
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Både och, men skulle väl sammanfatta det som att hojen var oerhört mycket bättre än ÅF.
Hopplösheten kände jag kunde ge mig en bild av att sitta i ett fängelse i Ryssland.
Allt man visste var att det var dåligt, men utan att veta hur det skulle sluta, förutom att det troligtvis kommer att bli sämre.
Nu blev jag helt plötsligt sugen på en rejäl whiskey igen…
Finlaggan-766x1024.jpg
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jobbar på ett företag som är underleverantör till en av Japans största biltillverkare och andra japanska företag. Kan lugnt säga att när det gäller Japan och deras kvalitetsarbete ned till minsta detalj så är jag mäkta imponerad! Levererar till hela världen och inget annat land har den kultur som japanerna när det gäller kvalitet. Det är bokstavligt talat på liv och död för dem. Heder och respekt. Därför jag åker japanskt idag. Har haft en BMW och råkade ut för gps döden... Vilket jävla skämt egentligen men ÅF skötte det riktigt bra. Skulle jag handla en BMW idag trots bra ÅF? Troligtvis inte. De pissar ju på sina småhandlare. F off BMW! :blah

När det gäller KTM.... Skulle inte ta emot en av deras hojar om jag så vann den i en tävling. Deras garantihantering har varit känd(ökänd :va ) sen den dagen jag började åka hoj för 15 år sen. Sneda fälgar som kunden får leva med. Bakre dämpare som låser sig 100 meter från ÅF på spritt ny hoj. Listan är lång. Nöjda garantiärenden? Stark gissning på att den är rätt kort. Har ärligt talat större förtroende för Aprilia än KTM. Blir förbannad när jag tänker på det att de inte fått till det på 15 år. Den svenska generalagenten skulle ju fått sparken och någon annan fått ta över. Mitt råd. Köp inte en KTM. Risken är att du blir av med hela säsongen för de inte får tummen ur röven och fixa ev. problem.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022, Yamaha MT-07 A2, 2018, Yamaha MT-07
Den här tråden får mig tyvärr mindre och mindre motiverad att kika på KTM eller europeiska märken överlag(Triumph undantaget..?). Jag kör japanskt idag och har kollat mycket på japanskt inför nästa hojköp. Det verkar bli till att fortsätta kika på japanskt helt enkelt.

Är det inte så att den bästa garantin är den man aldrig behöver utnyttja? Som japanernas inom hojvärlden mätta väldigt långa garantitider talar för en stor säkerhet i vad man som tillverkare säljer. Jag skulle absolut acceptera en kort garantitid om det var felfria hojar som såldes och med väldigt få problem. Men med kort garantitid och förhållandevis många problem blir det inte acceptabelt.

Jag prioriterar ett bekymmersfritt hojägande. Jag vill köra, inte stå på verkstaden. Oavsett garantitid. Sen är det absolut så att maskiner och elektronik kan krångla. Men till vilken grad är det acceptabelt?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag återkommer ständigt till tanken att köpa en 1290 SA, men skräms av alla historier jag ser över hela världen. Alternativet BMW går bort eftersom jag blir illamående av bristen på återkoppling. Japanerna kör det säkra spåret och har traktorkänsla i motorerna i sina äventyrshojar.

Det är frågan om jag någonsin vågar ta risken med en KTM.

Vet inte va som ska vara så stort problem 1290 Adventure.. Har en R modell sen 2018 å ända jag inte är så glad över att den inte har en täningsnyckel utan eltronisk nyckel.. Annars en kanon hoj me massor av effekt samt bra balans..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja - det är mycket tredjehandsinformation, men det är också lite för mycket rök för att inte finnas någon eld. Det verkar finnas globalt, så det har ingenting med svenska agenten att göra. (Snarare - usel svensk agent är snarare ett symptom än en orsak)

De verkar fortfarande bete sig som en liten tillverkare, som gör exotiska nischprodukter, men ktm har sålt 380000 motorcyklar 2023, de borde ha råd att ta en reklamation seriöst.

Man förväntar ju sig att en mc skall fungera, åtminstone till den är ordentligt uttjänt, senast jag körde en 15 år gammal hoj, så fungerade den.
Alltid, varje gång. Det borde vara mycket, mycket få reklamationer på nya motorcyklar 2024.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man förväntar ju sig att en mc skall fungera, åtminstone till den är ordentligt uttjänt, senast jag körde en 15 år gammal hoj, så fungerade den.
Alltid, varje gång. Det borde vara mycket, mycket få rekommendationer på nya motorcyklar 2024.
Det borde vara mycket få reklamationer på nya motorcyklar 2024
menar du väl ? "rekommendationer" är väl tyckfel ?
Men det är ju tvärtom. Ju mer elektronik som trycks in (av mobiltelefonkvalite dvs livslängd lika med avbetalningstiden ) dessto fler allvarliga fel.
Citat: "the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles."
från
När det gått ett år sedan Microsoft's senaste säkerhetsuppdatering av Windows,
ja då har elektronikbranschen börjat får ordning på sina produkter !
Vilket år tror du det blir ?
(Och företagsnedläggning, försäljning av MS, o.s.v. räknas inte ....)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top