Ktm exc 125 som vägrar få gnista

Leo.Linder

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2023
Hoj
Ktm exc 125 2010
Hej!
köpt en ktm i våras som först fungerade utmärkt, ca 2 månader därefter värmenöp den och blev till en hög med endast problem. Den klarade sig bra motormässigt när den nöp, cylindern o vev m.m. Klarade sig bra, bytte endast kolv och såg det inte som ett större problem då kolven redan innan hade gått ca 70h och skulle i vilket fall byta.
När jag bytt kolv startade den inte, (ingen gnista). Började felsöka och kom fram till att volregulatorn var sönder, tändhatten hade på något sätt gått sönder samt tändstiftet. Bytte detta snabbt men den fick ändå ingen gnista men nu fanns det el när jag lockade fram till tändhatten, positivt, men ingen gnista:( Tänkte att tändspolen kanske åkt på en go i samma veva, och bytte den och den fick fortfarande ingen gnista. Jag gav mig inte och fortsatte felsöka, men hitta inget fram till jag testade min kompis cdi som har en likadan, nu fick jag stark blå gnista, YES! Nu startade den men gick väldigt ryckigt och dog nästan direkt efter man börjat köra. Bytte tillbaks till min första tändspole och nu fungerade den mycket bättre. Jag hade alltså lyckats köpa fel cdi då jag bara sökte efter min modell på motorcykeln och inte modellen på min original tändspole:(. Den gick väldigt bra men kunde ibland märka att den gick ryckigt vid acceleration, oftast i 3an till 4an och ibland när jag skulle varva ut helt på 6an. Tänkte inte så mycket på den vilket var dumt. Och nu kommer vi till PROBLEMET, när jag varmkört den rejält så stendog den helt plötsligt, lyckligtvis var jag nära hem. Efter detta var den OMÖJLIG att få igång, än idag. Vet inte vad problemet kan vara men det jag har testat då jag tänkte att det kanske blivit kortis någonstans som med cdin innan.
Jag har nu bytt cdi (igen)
Jag har bytt tändhatt igen (ingen aning om hur den kunde gå sönder för andra gången)
Jag har bytt tändstift.
Jag har även kollat av så att voltregulatorn fungerar och det gör den.

Den är helt hopplös, tänkte att jag skulle byta tändspole då de flesta tecken visar på att den är dålig, den som satt på när den dog har aldrig blivit bytt.
Tänkte även på att kondensatorn kan va dålig eftersom hastighetsmätaren b.la. inte fungerar alls på låga varv, endast på höga varv, kan vara tecken på att spänningen i kondensatorn försvinner för fort och laddas ur.
För övrigt så funkar allt annat förutom tändsystemet bra som motor och belysning.

Vore väldigt tacksam för någon typ av feedback, tack på förhand!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top