Ktm 950 sm

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr
Här står det lite: http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=3&t=3700 . Finns några länkar längre ner i tråden från advrider med brott på samma ställen.

Ok, det var intressant läsning. Min är en 2010 med problematisk bakram. ~6000 kr kostar 2011-bakramen, att stadga upp/förstärka verkar krångligt och tidsödande. Får tänka om där... Bra att få reda på detta, det kliade rätt mycket i fingrarna innan, var nära på att beställa! =)
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har själv tittat på ktms topboxar. Verkar hålla hög klass och är väldigt prisvärda för att vara orginaldelar, speciellt om man köper från utlandet.

För 46 l:

Topcase 46 60012027300
Topcase fastener 62612027050
Lelles/johans mc: 2154 + 530 = 2684 kr
Speedaway.co.uk: 127 + 21 (£) = 148 £ (1370 kr)
ktm-parts.com : 195 + 60 ($) =255 $ (1720 kr)

Finns en 32l för ytterligare några hundralappar billigare.

Det sjuka är att den plåtbiten kan man ju lätt gå in på första metallverkstad och få för 100kr om du bara har något mått...
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Är jag med nu. Topboxar går att använda, men det är risk att man knäcker bakramen? Är detta pga allt trycka som fästena utsätts för när man kör?

Går det då att köpa en topbox eller ska man helst packa på annat sätt?

Jo, märker att man inte kommer långt på min budget :) Får väl ta tåget och hälsa på polarna och köra cykeln i hemtrakterna :p De har ju inga hojar ändå :huvet


]

IMG_0149.jpg


2-3000 kommer du inte långt på om du inte fixar mycket själv. Men en tankväska är ett måste samt en ok väska bak och det är nog så långt pengarna räcker men det får plats mycket om du även har en ryggsäck. Detta är förutsatt att du inte kan svetsa lite själv alt. känner någon som kan svetsa. Då kan du tillverka sidoskydd så du kan ha sidoväskor. Dessa skydd/monteringsmaterial finns givetvis att köpa orginal powerparts men som sagt så räcker inte budgeten dit.

Biltemas alla packväskor skulle jag ha gått på till att börja med, finns en hel del faktiskt med nät, väskor, rullar osv osv

Kolla här också:
http://www.ktm-parts.com/62612020000.html
$189.99 - Monteringsbågar

http://www.ktm-parts.com/62512025000.html
$279.99 - Sidoväskor

http://www.ktm-parts.com/62612019100.html
$214.99 - tankväska

Lite exempel.
 

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Är jag med nu. Topboxar går att använda, men det är risk att man knäcker bakramen? Är detta pga allt trycka som fästena utsätts för när man kör?

Går det då att köpa en topbox eller ska man helst packa på annat sätt?

Äh. Om man kör omkring med två lock öl i topboxen på en crossbana så kanske. Men varför ska man göra det? Om du istället nöjer dig med att packa den randiga pyjamasen och håller dig på släta fina (ö?) landsvägarna i Sverige så är det knappast någon risk för bakramsknäckeri.

Happy touring!
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Jaha hur ser vädret ut i Sverige folks ? börjar sommaren titta fram ? Köp min 990 vet ja ^_^
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Var och hämtade en ny 990 SMR -10 i helgen. Känns gött med lite "riktig" motorcykel. Det här med brustna bakramar lät ju otrevligt!:va Är det om man packar tungt allra längst bak? Är sidoväskor att föredra framför toppbox? Den pallar väl skjuts iaf hoppas jag?

Har bara hunnit köra ett tjugotal mil än. Känns snabb och smidig på mindre vägar trots sin storlek men samtidigt kofortabel. O jävlar vilka bromsar! Lite svårare att wheela med än jag hade trott kanske. 660:n vill ju gå på hjulet alltid, hela tiden. Får vänja mig lite vid hojen så kanske de går lättare. Hoppas på många mil till helgen.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Om man vill ha lite mer budget alternativ för att få med sig packningen så tycker jag detta funkade helt ok, väskrona är av mjukare typ men satt riktigt bra på hojen med enbart ett par spännband. Dock så låg de emot ett slip-on på något ställe och brände lite men jag mer eller mindre bara slängde på dem, lånade dem av farsan. Sen hade jag packningen i påsar mot eventuellt regn, sen en 75 liters ryggsäck... räcker rätt långt! :tummenuppIMAG0242.jpg

Kan kolla upp med far vad de heter och var han har handlat om någon är intresserad.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Vevhusventilationen skall väl endast kunna "blåsa ut" i luftburken? Sitter ju en backventil på slangen...Som jag demonterade. Skall kortaner slangen till vevhus ventilationen men antar då att det endast är efter backventilen jag kan kapa?
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Aså nu har jag åkt över 100mil i år och jag måste säga att det är en fantastisk motorcykel, Det fullkomligt utklassar min 625a.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men jag gillar 990 chassi mycket mycket bättre, Det känns hur det nu är möjligt rejält smidigare, till och med mer kvickt. Måste haft min 625 dåligt inställd...

Jag har aldrig kunnat åka så fort som jag gör nu i kurvor och känna mej helt trygg.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
La ut lite prylar till salu idag, sorterade lite i KTM lådan och kom på att jag nu har dublett av 17 framdrev samt att Handguardsen inte passade på min SMR och Vindrutan är inte speciellt välanvänd! :)

Ta en kik om det är något ni är intresserad av: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=62518
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Var och hämtade en ny 990 SMR -10 i helgen. Känns gött med lite "riktig" motorcykel. Det här med brustna bakramar lät ju otrevligt!:va Är det om man packar tungt allra längst bak? Är sidoväskor att föredra framför toppbox? Den pallar väl skjuts iaf hoppas jag?

Har bara hunnit köra ett tjugotal mil än. Känns snabb och smidig på mindre vägar trots sin storlek men samtidigt kofortabel. O jävlar vilka bromsar! Lite svårare att wheela med än jag hade trott kanske. 660:n vill ju gå på hjulet alltid, hela tiden. Får vänja mig lite vid hojen så kanske de går lättare. Hoppas på många mil till helgen.

Grattis! köpte själv en -11 ny inför denna säsong. Har sedan dess fixat till den på alla möjliga sätt och vis (se mitt garage). Varje ändring gör skillnad och den är långt ifrån orginal just nu. Så nu vill den upp på bakan hur än man gör :D...börja modda! :D
 

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr
Aså nu har jag åkt över 100mil i år och jag måste säga att det är en fantastisk motorcykel, Det fullkomligt utklassar min 625a.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men jag gillar 990 chassi mycket mycket bättre, Det känns hur det nu är möjligt rejält smidigare, till och med mer kvickt. Måste haft min 625 dåligt inställd...

Jag har aldrig kunnat åka så fort som jag gör nu i kurvor och känna mej helt trygg.

Kan bara hålla med, körde 660 innan och denna känns lika lätt att slänga runt i kurvorna. Känns som man har mer förtroende för hojen också. Framhjulet är mer i backen än med 660n men det är inte direkt svårt att övertala.
 

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Äh. Om man kör omkring med två lock öl i topboxen på en crossbana så kanske. Men varför ska man göra det? Om du istället nöjer dig med att packa den randiga pyjamasen och håller dig på släta fina (ö?) landsvägarna i Sverige så är det knappast någon risk för bakramsknäckeri.

Happy touring!

Som jag uppfattade det så kunde detta hända även med en tom box. Det blir nog en hel del mer vibrationer om man har en box på vilket mattar ut och till slut knäcker bakramen.

Förstår dock inte hur man som ingenjör kan göra en sån konstruktion. Vem som helst med lite innanför pannbenet förstår väl att det där hålet försvagar konstruktionen avsevärt.
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
En fråga angående besiktning.
Ja har Leovince slip-on på och undrar om nån testat och klarat besiktningen med dom på?
Insatserna gör inte mycket nytta.
Det är ju inte kul å behöva byta te original för en sådan sak.
Vill ha svar ifrån någon som INTE känner besiktningsperonalen eller har mutat dom.
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
En fråga angående besiktning.
Ja har Leovince slip-on på och undrar om nån testat och klarat besiktningen med dom på?
Insatserna gör inte mycket nytta.
Det är ju inte kul å behöva byta te original för en sådan sak.
Vill ha svar ifrån någon som INTE känner besiktningsperonalen eller har mutat dom.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Rottweiler Filter monterat...
Övre gasspjäll demonterade...
Xenon monterat...
Bellypan monterad...
TuneEcu kabel fixad samt 2011års Akra mapp inlagd å diverse skit avstängt
IMAG0464.jpgIMAG0463.jpgIMAG0461.jpgIMAG0473.jpgIMAG0469.jpgIMAG0459.jpgIMAG0458.jpgIMAG0468.jpg
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Rottweiler Filter monterat...
Övre gasspjäll demonterade...
Xenon monterat...
Bellypan monterad...
TuneEcu kabel fixad samt 2011års Akra mapp inlagd å diverse skit avstängt

Nu snackar vi uppdatering! :tummenupp Hunnit med någon provkörning med nya filtret och spjällen borttagna?

Är det 6000k lampa du har i xenonet? tackar för bilderna på monteringen av ballasten! Fick nämligen hem mitt HID-kit idag och det ska monteras snart.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top