Ktm 690 som går dåligt.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Räcker det att byta vipparmarna och justera ventilerna eller har något annat gått sönder också? Om det nu endast är vipparmar och shims så är det en relativt enkel operation. .. vipparmaena går nog lös på ca 800 spänn.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Toppen måste bort då det måste säkerställas att det inte ramlat ner prylar i vevhuset tyvärr...
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Ok. Cykeln köpten ny hos Lelles och har gått i Skellefteå sedan ny. Första servicen på 97 mil är gjord av MC-bolaget i Umeå som gått i konkurs. Denna service är inte loggad i KTMs databas och det är det som hindrar KTM att ta på sig ansvaret för mitt motorras, trots att det är ett känt materialfel som förorsakat det. Dom efterföljande oljebyterna är fulgjorda av föregående ägare, men är utförda mellan ordinarie intervall.

Nästa service efter 100-milaservicen ska göras på 500 mil, hojen har gått 518 mil i skrivande stund vilket innebär att endast den första servicen är intressant att få loggad för min del.

Frågan är hur jag går vidare, kan man kontakta KTM centralt på något sätt för att få rätsida på detta?
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Hmmm, vid vidare efterforskning så ÄR 100-milaservicen loggad. Men inte dom efterföljande "mellan-servicarna", trots att efterföljande service ska göras på 500 mil. Kan det vara för att det inte är servad årligen?
 

Snowman89

Guest
Hmmm, vid vidare efterforskning så ÄR 100-milaservicen loggad. Men inte dom efterföljande "mellan-servicarna", trots att efterföljande service ska göras på 500 mil. Kan det vara för att det inte är servad årligen?

Antagligen så är det för att den inte är servad årligen.
Det heter ju oftast 500mil ELLER 1år, beroende på vilket som inträffar först.

Jag var i kontakt med KTM om samma sak när jag hade min 690 och fick samma svar som du fick.
De låtsas som att de aldrig hört talas om problemet..
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Har blåst iväg ett mail till verkstaden som skruvar i den. KTM ville ha en good-will request från servicepartnern för att ens börja fundera på att kika på ärendet. Har inte så höga förhoppningar dock, men man kan ju alltid hoppas.

Sen kan jag inte begripa hur föregående ägare fulservar hojen under garantitid. Helt galet. :dummer
 

Snowman89

Guest
Har blåst iväg ett mail till verkstaden som skruvar i den. KTM ville ha en good-will request från servicepartnern för att ens börja fundera på att kika på ärendet. Har inte så höga förhoppningar dock, men man kan ju alltid hoppas.

Sen kan jag inte begripa hur föregående ägare fulservar hojen under garantitid. Helt galet. :dummer
KTM har väl bara 1års garanti, så har ägaren bara gjort 100-mils servicen så har han ju gjort vad som krävs för att ha giltig garanti.

Det är relativt vanligt att folk glömmer bort just 1års servicen och bara servar på miltalet..
Vilket kan bli omständigt för den som köper en hoj som är 2-3år gammal och tror att försäkringens skydd mot motorskador gäller.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Konsumentköplagen ger dig även reklamationsrätt i tre år och skyddar dig mot fel på motorcykeln som är ursprungliga..

Fast skyddet i konsumentköplagen är ganska lätt att vifta bort för tillverkaren om cykeln inte har skötts i enlighet med tillverkarens rekommendationer.

Skall man kunna hävda garanti/lag måste man sköta cykeln enl rekommendationerna, annars får man hoppas på goodwill. Alla inser ju att vipplagringarna inte rasar pga att cykeln inte servas varje år men har man inte skött servicen är det svårt att vara paragrafryttare och få rätt.

Till TS: Om KTM inte vill ta det på goodwill så be att åtminstone få delarna och leta upp någon duktig meck som gör jobbet billigare än KTM ÅF.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Till TS: Om KTM inte vill ta det på goodwill så be att åtminstone få delarna och leta upp någon duktig meck som gör jobbet billigare än KTM ÅF.

Ahhhh smart, det ska jag verkligen göra. Kruxet är att KTM aukt. verkstad redan har börjat riva i skiten =(
 

J@lle

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
Pite
Hoj
KTM 690
Fast skyddet i konsumentköplagen är ganska lätt att vifta bort för tillverkaren om cykeln inte har skötts i enlighet med tillverkarens rekommendationer.

Skall man kunna hävda garanti/lag måste man sköta cykeln enl rekommendationerna, annars får man hoppas på goodwill. Alla inser ju att vipplagringarna inte rasar pga att cykeln inte servas varje år men har man inte skött servicen är det svårt att vara paragrafryttare och få rätt.

Garanti är det frivilligt för tillverkaren att lämna, vad den ska omfatta och hur lång den ska vara och vilka krav som ställs för att den ska gälla ex. serviceintervaller.

Men konsumentköplagen säger att du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Så tillverkaren kan få lite problem om du vill hävda din rätt.. Specielt om det är ett känt problem.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Att vipparmslager går på 690in är tydligen vanligt. Min polare som är KTM-mek bunkrade upp med en rejäl order nya lager/vipparmarmar inför den här säsongen. Tydligen var dessa delar restade större delen av förra säsongen hos KTM eftersom att de gick åt som smör. Hoppas det löser sig snabbt för dig.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
När topppackningen gick på min 690(SM) vid 220mil så var inte heller KTM speciellt sugna på att kännas vid problemet. Rev dock ner grejorna själv (med kompishälp) och satte dit en ny packning / planade toppen, eftersom det var på sommaren och ingen KTMverkstad i närheten kunde ta detta förren efter sommaren.
Googlade dock detta på nätet och där verkade inte detta detta vara ett helt ovanligt med rasade topppackningar på 690:n. Topparna var ofta inte helt plana.
Båda mina 1år gamla 1-cylindriga KTM:er (först 640 och sedan 690) var strulhojar, medans min Superduke som jag köpte ny funkade kanon i drygt 1600mil...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top