Ktm 690 smc-r

eddemannen

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2015
Ort
Hällekis
Hoj
KTM 690 Smc-r 2013
Hej! Har problem med min sen jag köpte den.
årsm 13, acra slipon utan mappning och throttlekitstrypning.....
När jag kör en sträcka och gasar normalt och lägger mig i runt 80-100 sen helt plötsligt börjar den låta högre och högre(har redan acra utan dbkiller) men den låter sjukt högt som om det inte är ngt system på och sen tappar den effekt och släpper jag gasen till 50kmh och sen gasar upp till 80 med full gas så kommer jag knappt upp i 80 och som sagt ljudet blir brutalt... har lämnat in mc just nu på bike och dem försöker lista ut vad det är men är det någon här som har något förslag på vad det kan vara? Det kan komma efter 10 min körning eller 1 timme helt olika varje gång...
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
att den tjuvdör brukar bero på snål bränsleblandning, prova Evo1 mappen 231 om du inte redan har den i hojen

Eller så gör man enkelt för sig och bockar av o2 sensorn i ecun. O2 sensorn tunnar ut vid låga varv. Det är den som gör så 690 tjuvdör.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
kontaktat wings för ett slipon, enligt de så behöver man inte mappa om hojen om man kör med db killers,
stämmer detta?

ommappning ska endas ske om man kör utan db killer med orginal filter
eller med db killer och annan filter än orginal

vilken skillnad det är i pris. va fan är akra gjord av igentlingen
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
kontaktat wings för ett slipon, enligt de så behöver man inte mappa om hojen om man kör med db killers,
stämmer detta?

ommappning ska endas ske om man kör utan db killer med orginal filter
eller med db killer och annan filter än orginal

vilken skillnad det är i pris. va fan är akra gjord av igentlingen

Ja det stämmer,men du ska absolut byta locket till luftfilterburken och installera acramappen, det är stor skillnad.
Wings håller mycket hög kvalitet,jag kommer aldrig köpa ett annat märke på avgas så länge det finns.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Ja det stämmer,men du ska absolut byta locket till luftfilterburken och installera acramappen, det är stor skillnad.
Wings håller mycket hög kvalitet,jag kommer aldrig köpa ett annat märke på avgas så länge det finns.

tack för snabbt svar:tuttar
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
vilken skillnad det är i pris. va fan är akra gjord av igentlingen

Tydligen så tar Ktm en licens avgift eller liknande på försäljning av varje akra pipa. Det bidrar nog en del till det högre priset. Sen är väl akra ett lite kändare märke.

Jag håller med Polizei, Wings är absolut toppklass! Jag tycker dom är kanon och kan inte se vad som gör akra "bättre" för att motivera det högre priset.
Jag tycker Wings design är snyggare, samt att man kan välja mellan rund eller kantig kolfiber kona.
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Lyckades lägga min 690 här i lördags och undrar nu om någon här vet om man kan köpa ny kolfibertopp till en wings dämpare och om det är enkelt att byta den?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Maila Wings ,reservdelar har inte vart nåt bekymmer att köpa förut ,annars kör du utan
 

Klotaren84

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2015
Ort
kristianstad
Hoj
2008 ktm 690 smc
god kväll
för någon dag sedan så uppstod det malande ljud bakom kopplingskåpan.
jag rev ner de o såg att koppplingen var helt kass, så jag bytte den, men ljudet kvarstår fortfarande.
idag rev jag ner kopplingskorg för och se om något drev var trasigt bakom. kan inte hitta något fel överhuvodtaget. testade köra runt motorn innan utan tändstift men kom inte upp i de varvet för att kunna höra ljudet på kopplingskåpan av. det är en ktm 690 smc -08

tack på förhand
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Ta ut den och rulla den med växel i (stift ur men jordat). Börja med hög växel. Ha någon som skjuter hojen så du kan lyssna på kopplingen. Vad var det som var trasigt i kopplingen?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Lyckades lägga min 690 här i lördags och undrar nu om någon här vet om man kan köpa ny kolfibertopp till en wings dämpare och om det är enkelt att byta den?

hade du kört ktm powerparts dvs acra hade du bara beställt en på närmaste ktmåterförsäljare för ca 1000lappen��
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Har tanken att skaffa mig en ljuddämpare från wings men undrar om det funkar eftersom jag kör strypt hoj? Borde väl inte vara någon skillnad om jag kör med db killern i?
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Har tanken att skaffa mig en ljuddämpare från wings men undrar om det funkar eftersom jag kör strypt hoj? Borde väl inte vara någon skillnad om jag kör med db killern i?

Har du db-killern i så ska det inte va någon fara, det ä först när du kör med den öppen som du behöver mappa. Kul att du väljer wings, lätt bästa ljudet. Du har ju hört min :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top